Avatar billede mikkel251 Seniormester
10. februar 2017 - 16:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Jeg kan ikke få min gridview kontrol til at vise profil billeder

Hej eksperter
jeg har lavet et gridview der viser en liste over brugere på mit website, og jeg vil gerne have den til at vise profil billede ud fra hvert navn så man kan se hvem personen er men jeg kan bare ikke få den til det

hvordan gør jeg, jeg har selv lavet det her, men hvor finder jeg en ordentlig guide til at kunne vise billeder i gridview :)
jeg har prøvet en del af kudvenkat på youtube men jeg kan ikke få det til at virke
https://www.youtube.com/watch?v=PS-EGL6Qe8o

Så jeg søger en god og forståelig guide til at kun løse mit problem :D
Avatar billede keysersoze Guru
10. februar 2017 - 19:05 #1
kode? fejl?
Avatar billede mikkel251 Seniormester
11. februar 2017 - 09:40 #2
jeg får den her fejl

DataBinding: 'System.Data.DataRowView' indeholder ikke en egenskab med navnet 'fldImg'.
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2017 - 09:44 #3
Og koden? Generelt bør du køre med engelsk når du udvikler - det gør det meget lettere at bruge fejlmeddelelser på Google.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
11. februar 2017 - 17:30 #4
Det er et gammel levn fra da jeg gik på web-integrator uddannelsen at jeg skriver på dansk, det var nemmest for mig at lære det sådan :) men du har ret jeg burde skifte over.

her er min kode
        <%-- Liste over alle bruger --%>
        <asp:Panel ID="pnlListeOverBruger" runat="server">
            <asp:GridView ID="gwListeOverBruger" CssClass="table table-bordered table-hover" runat="server" AllowPaging="True" AutoGenerateColumns="False" DataSourceID="SqlDataSource1" DataKeyNames="fldId">
                <Columns>
                    <asp:TemplateField HeaderText="Brugernavn" SortExpression="fldBrugernavn">
                        <EditItemTemplate>
                            <asp:TextBox ID="TextBox1" runat="server" Text='<%# Bind("fldBrugernavn") %>'></asp:TextBox>
                        </EditItemTemplate>
                        <ItemTemplate>
                            <asp:Image ID="Image1" runat="server" ImageUrl='<%# Bind("fldImg") %>' />
                        </ItemTemplate>
                    </asp:TemplateField>
                    <asp:TemplateField HeaderText="Email" SortExpression="fldEmail">
                        <EditItemTemplate>
                            <asp:TextBox ID="TextBox2" runat="server" Text='<%# Bind("fldEmail") %>'></asp:TextBox>
                        </EditItemTemplate>
                        <ItemTemplate>
                            <asp:Label ID="Label2" runat="server" Text='<%# Bind("fldEmail") %>'></asp:Label>
                        </ItemTemplate>
                    </asp:TemplateField>
                    <asp:TemplateField HeaderText="Bruger rolle" SortExpression="fldRolle">
                        <EditItemTemplate>
                            <asp:TextBox ID="TextBox3" runat="server" Text='<%# Bind("fldRolle") %>'></asp:TextBox>
                        </EditItemTemplate>
                        <ItemTemplate>
                            <asp:Label ID="Label3" runat="server" Text='<%# Bind("fldRolle") %>'></asp:Label>
                        </ItemTemplate>
                    </asp:TemplateField>
                    <asp:CommandField HeaderText="Handling" ShowDeleteButton="True" />

                    <asp:TemplateField></asp:TemplateField>

                </Columns>
                <PagerStyle CssClass="GridPager" />
            </asp:GridView>
            <asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:DBcmsListeOverBruger %>" DeleteCommand="DELETE FROM CmsBrugere WHERE (fldId = @original_fldId) AND (fldRolle_fk &gt; '1')" InsertCommand="INSERT INTO [CmsBrugere] ([fldBrugernavn]) VALUES (@fldBrugernavn)" OldValuesParameterFormatString="original_{0}" SelectCommand="SELECT CmsBrugere.fldId, CmsBrugere.fldBrugernavn, CmsBrugere.fldEmail, CmsBrugerRoller.fldBrugerId_fk, CmsBrugerRoller.fldRolle FROM CmsBrugere LEFT OUTER JOIN CmsBrugerRoller ON CmsBrugerRoller.fldId = CmsBrugere.fldRolle_fk" UpdateCommand="UPDATE [CmsBrugere] SET [fldBrugernavn] = @fldBrugernavn WHERE [fldId] = @original_fldId">
                <DeleteParameters>
                    <asp:Parameter Name="original_fldId" Type="Int32" />
                </DeleteParameters>
                <InsertParameters>
                    <asp:Parameter Name="fldBrugernavn" Type="String" />
                </InsertParameters>
                <UpdateParameters>
                    <asp:Parameter Name="fldBrugernavn" Type="String" />
                    <asp:Parameter Name="original_fldId" Type="Int32" />
                </UpdateParameters>
            </asp:SqlDataSource>
        </asp:Panel>
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2017 - 18:24 #5
Er du sikker på at dine data har en property ved navn fldImg?
Avatar billede mikkel251 Seniormester
12. februar 2017 - 10:16 #6
det havde jeg heller ikke, men nu har jeg og den virker, tak for hjælpen :) :) ved du hvordan man laver en if statement i et gridview så jeg kan tjekke på om brugeren har et billede, for hvis han ikke har så skal der være en avatar istedet for
Avatar billede keysersoze Guru
12. februar 2017 - 13:25 #7
Det er heldigvis mange år siden jeg har leget med webforms så har ikke lige et eksempel - men der er flere måder at løse det på alt efter kodestil, se fx http://www.beansoftware.com/ASP.NET-Tutorials/Conditional-Values-Styles-GridView.aspx eller http://stackoverflow.com/questions/5596484/asp-net-using-bind-eval-in-aspx-in-if-statement (bemærk, listview og ikke gridview).
Avatar billede mikkel251 Seniormester
13. februar 2017 - 09:35 #8
Jeg siger mange tak for linkene, jeg vil se om jeg ikke kan få det til at virke.
jeg sad idag og tænkte på hvad er egentlig bedst asp.net webforms eller asp.net Mvc hvis man kan stille det op på den måde og hvad bliver mest brugt idag :)
Avatar billede keysersoze Guru
13. februar 2017 - 10:38 #9
Sidst jeg hørte et tal var der stadig flest nye projekter på webforms - men det skal nok holdes op imod fx hvad meget læremateriale indeholder samt virksomhedstraditioner. Reelt har jeg de sidste 3-4 år ikke hørt om en eneste i mit netværk der har arbejdet med webforms.

webforms gav et let skifte mellem web- og win-udvikling og havde vel egentlig også gode tanker fx omkring "rige" webkontroller samt viewstate og potentielt kan det stadig give mening i visse projekttyper, fx hvis man hurtigt skal køre et typisk admin-interface med lister og crud-operationer. Men reelt førte det også en masse problemer med sig fx i form af dårlig performance og ikke særlig web-venlige tankegange. Med MVC derimod er vi tilbage til "rigtig" webudvikling med kontrol over markup, et (for mange) velkendt pattern, arkitektur osv. Der er masser af artikler om emnet rundt omkring.

Alt afhængig af hvad man skal lave behøver man måske ikke engang at tænke i egentlige .NET-baner men måske mere i javascript-frameworks som Angular eller React. Bare for at få nogle buzzord på banen så du har lidt mere at læse på :)