Avatar billede ErikHg Ekspert
11. februar 2017 - 13:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Afinstallering af XP-mode i Windows 7

På min bærbare med Windows 7 Ultimate 64-bit har jeg installeret XP-mode. Nu vil jeg gerne have XP-mode afinstalleret helt. Jeg har været inde i Kontrolpanel under "Fjern programmer". Dette er også lykkedes  da XP-mode ikke længere vises der. Når jeg klikker på Drev C, hvor Windows 7 er installeret, og derefter klikker på "Abn" kommer indholdet frem.
På nederste linje står "Windows XP Mode" stadigvæk. Derefter klikker jeg på denne linje, og et vindue popper op. På tredje nederste linje står "slet". Jeg klikker på "slet" hvorved et vindue popper op med beskeden:
"Der er nægtet adgang til filen"

Yderligere står der: Du skal have tilladelse til at udføre denne handling.

Du skal have tilladelse fra SYSTEM for at foretage ændringer i filen.

Windows XP Mode base.vhd
Type: vhd-fil
Størrelse: 1,08 GB
Ændringsdato 13-09-2009 00:34

Derefter er der to felter med "Forsøg igen" og "Annuller".

Jeg klikker på Forsøg igen, men intet sker udover at vinduet igen popper op.

Er der en mode at fjerne XP-Mode på hører jeg det meget gerne.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2017 - 13:45 #1
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. februar 2017 - 16:21 #2
Nu har jeg prøvet at følge fremgangsmåden i linkene, men XP-Mode er stadig at se i C-drevet :-(
Jeg ville da tro at XP-Mode ville være væk når det ikke længere er at se i "Fjern programmer", men det findes tilsyneladende stadig væk i C-drevet.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. februar 2017 - 17:14 #4
Jeg skal lige være sikker på problemet:
Du kan se VHD-filen men ikke slette den?

Hvis det er dét, der driller, burde du kunne se attributterne på filen filen og slette dem, der spænder ben (f.eks. [H] og [S]).
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. februar 2017 - 17:18 #5
Ja jeg kan se filen, men når jeg klikker på "slet" kommer vinduet på igen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. februar 2017 - 18:08 #6
Hvis du følger guiden i #3 (https://blogs.msdn.microsoft.com/zxue/2010/01/27/uninstall-windows-xp-mode-and-delete-vhd-files/) og kigger i den nederste tredjedel, bruger han et lille værktøj fra PStools til at ændre attributterne på filerne:

sexec -i -s cmd.exe

Har du gjort dette (og fået ok), før du forsøgte at slette dem igen?
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. september 2017 - 20:59 #7
Har fundet et program: Unlocker hedder det. Det fjerner XP helt, så problemet er løst.