Avatar billede Andersen Praktikant
15. februar 2017 - 19:39 Der er 6 kommentarer

Kan man spore person hvis vedkomne har fået ny ip adresse

Jeg er blevet forfulgt af en person. Personen har skrevet smser men jeg kan ikke finde personen på nummeret. Nu har personen kontaktet mig på facebook hvor der er dukket en email op, men tilsyneladende deaktiveret sin konto igen. Jeg tænker at personen har en ip adresse på både computer og telefon som vedkomne har kontaktet mig fra og det er muligt at finde frem til de ip adresser med email eller nummer og på en måde finde frem til personen, eller spore personens aktivitet og hvor den er lokaliseret. Tænkte desuden også over om hvis personen har skiftet ip adresse siden chikanen, om det så er umuligt at opspore vedkomne, ud fra den "gamle" information man har.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2017 - 19:44 #1
Man kan ikke - men politiet har mulighed for at få en dommerkendelse, og så kan de se tele-data måneder tilbage og spore. Med mindre der er tale om mord, så vil politiet næppe gå ind i det - men hvis du har navn på en person, der forfølger dig, så kan du få dømt tilhold. https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0785C70A-5063-408F-BC07-A58BABC9C79E/0/raadogvejledningforfoelgelsechikaneogstalking.pdf
Avatar billede Andersen Praktikant
15. februar 2017 - 19:53 #2
Personen har oprettet en fake identitet. Er det ikke muligt på nogen som helst måde at finde ud af hvem personen er selv når man har et nummer og en email?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2017 - 20:21 #3
Kun via politiet - folk (uanset hvor dumme de er) har ret til et privatliv, og det gør så, at fx ugeblade heller ikke kan spore kendisser bare via tlf/mail.
Avatar billede Andersen Praktikant
15. februar 2017 - 20:45 #4
Har bare hørt andet fra hacker typer. Men du siger simpelhen at det er umuligt uanset hvor dygtig man er til computer?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2017 - 21:11 #5
Det vil så være ulovligt fremskaffede oplysninger. Den mulighed har jeg ikke taget med, men selvfølgelig ved USA, Kina og Rusland alt om de data som danske teleselskaber opbevarer. Og når de kan skaffe data, så kan andre med tilsvarende forudsætninger også gøre det. Du er så inde på noget i stil med emails fra Hillarys server på wikileaks. Primært, så skal man bare ind på de centrale systemer hos teleselskaberne i Danmark - og kan man det uden at blive opdaget/logget/sporet, så er resten bare at aflæse logfiler.
Se lige på hvordan tystys kilden i S&h sagen bliver dømt. Der er ikke en gratis omgang, og der kan spores tilbage til indbryder.
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. februar 2017 - 02:07 #6
#3 der findes da eksempler på ugeblade kan spore kendisser alene på kredit eller debet kort.