Avatar billede Inge Marie Praktikant
16. februar 2017 - 20:22 Der er 7 kommentarer

Iphone foto ændre tilnavn ?

Hej, Håber der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe mig :-) jeg har nu i flere år brugt oseaner af tid på at omdøbe "navn" på mine billeder fra iphone (når jeg har fået dem ned på min pc (bruger iCloud), da jeg ønsker at navnet ikke skal være det som iphone selv finder på f.eks. IMG_5004. Jeg ønsker derimod at billederne skal navngives som dato f.eks 24.02.2017. Jeg har læst mig frem til at en aprp der hedder Exif Wizard skulle afhjælpe problemet, men jeg kan ikke få den til det. Mine billeder hedder stadig f.eks IMG_5004.
Nogle der ved hvordan man kan få "navn" ændret på sine billeder så de automatisk kommer til at hedde datoen ?

Ps. Håber jeg har fået lagt mit spørgsmål inden rigtige mappe.
:-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
16. februar 2017 - 20:54 #1
Jeg har brugt denne med succes flere gange.

http://www.amok.am/en/freeware/amok_exif_sorter/

Den tager "bare" datoen fra exif data og bruger den til at omdøbe filerne. Nemmere bliver det ikke.
Avatar billede eyvind Seniormester
16. februar 2017 - 21:40 #2
Jeg lægger billederne i en mappe på computeren.
Åbner mappen
markerer øverste billede og trykker control+a (så er alle markeret)
Højreklikker på øverste billede og vælger omdøb (pas på du ikke sletter)
så skriver jeg eks Ferie i feltet
trykker enter
nu bør den skrive Ferie 001.....Ferie 002
På alle de markerede bildeder.

Men der er jo mange måder at lave det på.
Avatar billede Butterfly Ekspert
01. oktober 2023 - 18:00 #3
Hej
Hvorfor har mine billeder på min iPhone sådan nogle mærkelige navne? Kan jeg bestemme hvad de skal hedde, altså ændre opsætning på min telefon?
fra f.eks.
0D395F18-B870-4674-ADE9-00D3B57D6BF1
5B69592D-F53F-44AB-82B1-9814734C67AB
BA02A87C-1055-4247-A8C1-609B6C004453
til
Butterfly og så et forløbende nummer
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. oktober 2023 - 18:11 #4
#3 det ligner navne på filer der har været forbi en sky og ikke de oprindelige filnavne.
Avatar billede Butterfly Ekspert
02. oktober 2023 - 07:11 #5
Godmorgen kurt54
Ja det er sådan de ser ud, når de er overført til Mac'en. Kan jeg gøre noget ved det? Billederne er taget samme dag, så det er mega træls de ikke kommer i navne eller nummer ordren.
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. oktober 2023 - 08:36 #6
Jeg bruger https://www.den4b.com/products/renamer og lader det exif data hente metadata fra filen. og navngiver så 2023-10-02-18:05:01  men der er rigtig mange muligheder.
Avatar billede Butterfly Ekspert
02. oktober 2023 - 12:38 #7
hej
Hvis jeg henter billederne ind på en pc, så hedder de IMG_fortløbende nummer, det er helt perfekt, hvordan får jeg dem til det på min Mac?