Avatar billede Larslynge Novice
18. februar 2017 - 17:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Harddisk ikke initialize og offline

Hej

Jeg har en Harddisk der har siddet som en NAS harddisk. NAS`en gik i stykker. har reddet data på disk nr 1. men disk nr 2 er helt fucked.
Den kan ikke registeres i windows 10, disk management siger at jeg skal intialize disken, men det kan den ikke. den skriver ( system can not find the specifig file)

hvordan får jeg registeret den så jeg kan hive data udaf den.
Jeg har et recover program, men den kan ikke se harddisken.

mvh
Lars
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2017 - 17:34 #1
Er det ikke muligt, at disken er formateret med Linux?
Hvis den er, kan du muligvis se den fra en Linux Live disk, som du ikke behøver ar installere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2017 - 17:51 #2
Det kan du ikke.

Har begge diske siddet i en NAS, har de været koblet i en form for RAID (sammenkobling).
Da det lyder som om du ikke har haft spejlet RAID sat op, har du nok haft dem sat i som "JBOD" ("Bare en bunke diske"). Så holder den fil-partitions tabellen på den første disk (den du har fået data ud af), mens disk 2 kun indeholder data.

Du er derfor nødt til at montere dem som "JBOD" i en tilsvarende NAS, for at kunne hente data ud.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2017 - 17:56 #3
Jeg har ikke et klap forstand på NAS, så jeg iler bort.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2017 - 18:11 #4
:-) - jeg har selv rodet en smule med det professionelt - endte med at måtte have en ekstern på til den aller sidste fil: https://computer112.dk/pc-hjaelp/datagendannelse-data-recovery/nas-recovery/

Læg specielt mærke til afsnittet "Vigtige råd ? se her, hvad du IKKE skal gøre, når din NAS er brudt sammen"
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2017 - 07:06 #5
stort set alle NAS formatterer selv diskene til EXT3 (linux).
hvis du vil forsøge at reparere, skal du bruge en linux. du kan prøve med en virtuel linux som du kører i windows, men diskene skal sidde i nasen. måske. nogle nas styrer dem selv, og det virker ikke at sætte disse diske over i en pc, selvom den kan ext3 - hvad nasen laver, kommer an på fabrikat og model nr