Avatar billede Henrik Kirkegaard Praktikant
19. februar 2017 - 00:46 Der er 5 kommentarer

Kablet netværk

Jeg behøver noget hjælp, jeg har trukket kablet netværk rundt i huset og opsætningen er som følger.

I bryggers som ligger i en gl. ladebygning 20 meter fra stuehuset sidder min fiber box som er forbundet til min egen router fra router og over til stuehus er der to kabler hvor fra det ene sidder i router og det andet sider i min nas server som er forbundet til en switch i stuehus.

i teknikskab i stuehuset kommer der således to kabler fra bryggers det ene fra router og det andet fra nas server og yderligere mere 4 kabler fra 4 netværks stik i stuen og køkken.

Jeg har koblet det hele sammen i en 8 ports Gigabit switch men trods det kan jeg kun overføre filer fra kablet pc i netværks stik til nas server med 8 til 12 mb/sek

Jeg downloader/uploader med ca. 110 mbit til internettet fra kablet pc i netværks stik

Internet forbindelse 300/300 mbit waoo fiber

Alle kabler er cat. 6, Router Asus rt-ac66u (med tomato firmware), næsten alle netværksstik er cat. 6(untaget 3 stk er cat 5) , alle kabler er testet med netværks tester.

Tester jeg internet forbindelse direkte på router med kabel uden andet tilsluttet får jeg lidt over 300/300 mbit
Tester jeg internet med air ties direkte i router får jeg lidt over 300/300 mbit

wifi består af 2 stk. airties (smart wifi) fra waoo placeret centralt i stuehuset koblet til switch hvor jeg max kan downloade /uploade med 100/100 mbit.

Der er forbindelse på alle kabler testet med pc eller tv box.

Hvad kan der være galt siden der ikke er mere fart på ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. februar 2017 - 02:43 #1
Tjek alle dine opsætninger rammer du 100/100 er der nok noget der kun kan køre 100 eller kan køre mere og er konfigureret til 100.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. februar 2017 - 02:43 #2
ramte du 80/80  eller 120/120 havde jeg ikke skrevet  som ovenfor.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2017 - 06:48 #3
din NAS kan slet ikke hvad du tror den kan, sandsynligvis.
jeg har en synology 213 se, den kan overhovedet ikke gigabit, den ruller rundt nede ved 220mb sec...  falsk markedsføring.

prøv i hvertfald at finde ud af med sikkerhed, hvad den egentligt kan
Avatar billede chalde Seniormester
19. februar 2017 - 12:34 #4
#0 Hvilken NAS har du?
Har du testet mod NAS uden yderligere enheder tilslutning (ex. direkte mod NAS eller med switch alene imellem).
Kører de på samme subnet eller router du i mellem 2 forskellige subnets?

#3 Stor forskel på hvorvidt et produkt sælges med gigabit tilslutning eller om den kan levere tilsvarende. Nu findes der ikke en Synology Ds213se (den første se-model var 214se), men Synology beskriver meget fint hvad man kan forvente af de nuværende modeller i forskellige scenarier: https://www.synology.com/da-dk/products/performance#2bay
Foruden dette skriver de også hvad man kan opnå under bedste forhold i specifikationerne for deres produkter. Ex. her for Ds214se:
102 MB/s Reading, 58 MB/s
Writing
, hvilket direkte omregnet uden overhead giver 816/464Mbps
https://global.download.synology.com/download/Document/DataSheet/DiskStation/14-year/DS214se/Synology_DS214se_Data_Sheet_enu.pdf
Så jeg kan ikke se hvor den falske markedsføring skulle være.

Men, der findes naturligvis andre producenter som ikke er lige flinke til at oplyse dette, men tror du får svært ved at finde en som lover at produktet kan levere fuld gigabit throughput.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. februar 2017 - 22:42 #5
lang tid siden brokkede jeg mig på arbejde over jeg kun have fået en 10Mbit når jeg havde bedt om 100mbit - det viste sig at 16 eller 32 100Mbit porte delte en 10Mbit port upwards...