Avatar billede RasmusTheR Seniormester
20. februar 2017 - 20:59 Der er 6 kommentarer

SQL udtræk-max 5 af hver.

Sidder og leger lidt med et SQL udtræk, hvor jeg gerne vil lave begrænsningen, at det kun er de sidste 5 poster pr. navn, som kommer med.

Hvordan gør jeg det?

SELECT navn, adr, ordre FROM kunder ORDER BY dato DESC
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2017 - 21:17 #1
Maaske noget a la:

SELECT navn, adr, ordre
FROM kunder k1
WHERE (SELECT COUNT(*) FROM kunder k2 WHERE k2.dato >= k1.dato) <= 5
ORDER BY navn,ASC,dato DESC

bemaerk at den kan returnere mere end 5 ordrer per navn, hvis der er flere med samme dato.
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 21:17 #2
SELECT navn, adr, ordre FROM kunder ORDER BY dato DESC LIMIT 5
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 21:18 #3
Hvis det er fra den forkerte ende skal DESC skiftes ud med ASC. Så vidt jeg husker
Avatar billede hemberg Forsker
21. februar 2017 - 08:08 #4
Sorry havde ikke lige set det med navn.
SELECT navn, adr, ordre FROM kunder ORDER BY dato, navn DESC LIMIT 5
burde kunne gøre det hvis der skal sorteres på både dato og navn
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. februar 2017 - 09:06 #5
#4
Fungerer stadig ikke ;-) Kig på #1

Opretter vil have 5 af hvert navn, i dit eksempel giver den kun de 5 förste (eller sidste afhängigt af om det er asc eller desc) og ikke 5 af hvert navn.
Avatar billede hemberg Forsker
21. februar 2017 - 12:26 #6
Arh den havde jeg misforstået.....