Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2017 - 20:14 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Eksperten FØR og NU

Jeg har, lige, opdaget at om to dage, så er det 8 år, jeg blev medlem her.
*
Og jeg er MEGET godt tilfreds !

Har fået, utallige GODE tips og GOD hjælp !

*
Dette er ikke et oplæg til "mudder".
Men - Jeg har læst, et par stykker, som påstår, at "Ekspertem var bedre "for i tiden". Det drejer sig om et par stykker, som brokkede sig over, at jeg spurgte om hjælp til noget, de mente jeg selv kunne Google mig frem til.
Og "Eksperten var bedre for i tiden". Skrev de.

Vi skal ikke tale om mig ! Og jeg brokker mig IKKE.

Men :

Var Eksperten virkelig bedre før i tiden ?

Ja. Nu har jeg "kun" kendt Eksperten i 8 år - om to dage.

Men jeg har ikke observeret at dette Fora var hverken bedre eller dårligere end NU.

*

??? Var det / Var det ikke ???

*

Men Venlig Hilsen *Jørn*
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2017 - 20:25 #1
Der var helt klart hoejere aktivitet og flere eksperter tilstede tilbage i tidlig & midt 00'erne.

Men bedre? Jeg tror at dem der sagde det har glemt nogle ting.

Benhaard kamp om hvem der skulle have point i visse kategorier.

Visse brugere som absolut ikke kunne enes og som endte med gang paa gang at blive sparket ud af admin men som efter nogle maaneder saa sneg sig tilbage med et nyt alias.

Karma systemet og de deraf foelgende karma krige.

Jeg synes der er rimeligt fredeligt og hyggeligt paa E nu om dage. Og det var der altsaa ikke altid i de "gode" gamle dage.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2017 - 20:32 #2
Jeg er selv en E 2002'er.
Avatar billede eurositi Ekspert
21. februar 2017 - 20:36 #3
Jeg har været registreret herinde siden 2009 (men jeg læste med herinde længe før).

Selv om de mange guides, som fandtes i det gamle forum i sagens natur ofte var forældede, savner jeg dog denne mulighed nu.

Søgning og visning af søgeresultater kunne også godt forbedres på flere punkter.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. februar 2017 - 20:37 #4
arne_v

Jeg giver dig ret. Jeg har tidligere været inde og kikke på eksperten, men syntes at tonen var kedelig og spørgerne nærmest af visse andre bliv nedgjort.
Formålet med eksperten må da være at hjælpe hinanden. Det er da en fornøjelse i sig selv at se hvis det lykkes. Man ved jo selv hvordan man kan køre fast, hvis noget driller, og så er det rart at der er nogle hjælpsomme sjæle :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2017 - 20:39 #5
Som udgangspunkt er den blevet dårligere synes jeg
Rigtig mange af de eksperter der var på den gamle platform er stoppet med at hjælpe herinde. Vil mene det er det nye point system der er skyld i det.
"Point systemet" eller hvad de kalder det er noget skod. Man kan overhoved ikke bruge det til noget brugbart. De titler man får tildelt er en parodi fordi man også bliver belønnet for aktivitet og ikke kommer med brugbare løsninger.
Kategorien guider blev skrottet, fordi den desværre blev brugt forkert. Havde man holdt et øje med den og ryddet op i den havde den været et godt værktøj at slå op i. Man har valgt at lægge de bedste i en mappe som pdf hvilket er fint, men nye guider kan ikke oprettes mere.

Lukning af tråde er blevet bedre, fordi man tilføje flere løsninger og også rette hvis en lukning er udført med det forkerte løsningsforslag.
Layout er blevet bedre.
Men disse ting er jo ikke med til at højne for kvaliteten af den hjælp man får herinde desværre. Så jeg vender tommeltotten nedad.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2017 - 20:56 #6
T*A*K for de hurtige svar ...

Kigger ind ... senere
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
21. februar 2017 - 21:12 #7
Tjaa, jeg bruger stort set ikke E mere. Ikke fordi behovet ikke er der, men fordi det er ubehageligt at blive kaldt Nybegynder, når man har 16 års brug og tusinder af besvarelser bag sig. Det er som at starte forfra med at opbygge tillid ... træls.

Oprettet: 23. januar 2001 kl. 14.09
Niveau: Nybegynder
Oprettede spørgsmål: 147
Kommentar skrevet: 3.592
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2017 - 21:42 #8
Ja. Ærlig talt "Nybegynder" ...Det er du da ikke !
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
21. februar 2017 - 22:00 #9
Nej ikke mere; nu er jeg sørme blevet Praktikant - skæbnens ironi ... LOTFLMAO
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. februar 2017 - 22:01 #10
Jeg undrer mig meget over nedenstående, nemlig at jeg allerede er blevet seniormester. Set i lyset af alle de gode svar der kommer, så er der mange andre der fortjener dette mere.
Jeg mener ikke selv at jeg er nogen mester.

Oprettet: 8. juni 2014 kl. 21.24
Niveau: Seniormester
Oprettede spørgsmål: 15
Kommentar skrevet: 139
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2017 - 22:37 #11
CW valgte at lade det at stille spoergsmaal kom skrive kommentarer taelle med i rating af folk.

Argumentet var at det opfordrer til aktiv deltagelse.

Og det er et validt argument.

Men jeg tror altsaa at vaegtene af ikke/svar er blevet sat for hoejt. Dem med mange spoergsmaal og kommentarer kommer hurtigt langt hoejere op end dem med faa svar.

CW har ogsaa lovet nogle badges for kategori-specifik ekspertise. Men det er ikke blevet indfoert endnu.

Det nye E kunne godt bruge lidt "justering" udfra erfaringerne.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
21. februar 2017 - 22:43 #12
@ErikHg: Du har fat i en god pointe - jeg tror faktisk det vil fremme forummet, hvis titler helt blev afskaffet. Titler er noget man gør sig fortjent til og ikke noget man bliver udstyret med.

Når man er ny her, så stiller man naturligvis og helt selvfølgelig flere spørgsmål end man besvarer. Når man har fundet ud af, at man kan få kvalificerede svar og hjælp, så begynder man så småt selv at svare på spørgsmål. Og ved at svare kvalificeret på flere spørgsmål end man stiller, opnår man tillid og får endnu bedre svar på sine egne spørgsmål. Dét er en god spiral og som tiden går finder man også ind til egne kilekompetencer og pludselig opdager man, at den viden man tager for givet er specialistviden.
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. februar 2017 - 00:24 #13
EKSPERTEN:DKblev klart bedre i 2002 nogenlunde der hvor ARNE_V kom til.
Avatar billede hemberg Forsker
22. februar 2017 - 05:58 #14
Er selv en 2002'er. Har brugt eksperten rigtig meget. Blandt andre: Arne_V og en der hed Eagleeye (Gad vide hvor han for øvrigt er blevet af? Han havde jo flere hundredtusinder point så vidt jeg husker). Nå men jeg syntes tonen er blevet venligere og ingen der farer i flint over en pointstrid. Hvad angår niveauet på hjælpen, så har jeg altid fået kvalificeret hjælp. Og også budt ind hvor jeg kunne. Men som Arne_v skriver så er der blevet mindre aktivitet.

Så lige en lille bøn herfra:
Min fornemmelse (Håber jeg tar' fejl) siger mig desværre også, at tjenester som den her, er uddøende. Mange bruger Google og der er måske nogle der tænker, at der ikke er nogen "gulerod" ved at hjælpe ( fx i form af point alle lign.). Det betyder jo så, at vi der nu godt kan li' Eksperten (også i den "nye" form) skal være flittige til at bruge den. OG anbefale den til andre så niveauet og siden kan opretholdes.

P.S. Hvis Arne_v læser med: Hvor mange point nåede du egentlig at få, inden siden blev lavet om? Du havde (så vidt jeg husker) også rigtig mange. Jeg har tit tænkt på om du mon har/eller har haft en eller anden for form programmør baggrund siden du ved så meget om diverse koder?
Avatar billede frem-ad Professor
22. februar 2017 - 07:53 #15
Jeg har været med fra april 2000. Jeg synes det godt der kommer denne snak om eksperten. Så godt initiativ.
Der er ikke den samme aktivitet herinde længere, og det er en skam, man siger ¨for mange kokke fordærver maden¨ det vil jeg sige er ikke rigtig herinde, for der mangler indspark. Engang var der svar med det samme, nu er det ikke altid der kommer svar og ind imellem venter man lang tid på et halv svar. Der mangler de gamle EKSPERTER, og nogen der kunne grænske noget mere eks. Hijackthis.
Tonen er ikke så god mere, og der bliver ind imellem peget finger for svaren er det måske ikke et problem men det er for spørgeren. Nogen er på den høje hest hvis man har fået et program eller andet på den forkerte måde (torrent) at det må man ikke og så vider, nej det må man ikke men jeg tror ikke der er mange som kan sige de aldrig har gjort det. Så lad være med og pege finger.
Point sysemmet er noget rod jeg står som senior mester og det er jeg ikke, jeg kan noget om pc, men der hvor jeg bedt kan hjælpe er tit i fri debat om noget helt andet en it, men jeg optjent mere ved og spørge det gamle var heller ikke perfekt for man fik daglig bonus uden og lave noget.
Så jeg savner nogle af de gamle Eksperter, jeg ved ikke om de er flyttet andre steder hen, eks facebook.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
22. februar 2017 - 08:12 #16
Personligt synes jeg, at de "Eksperter" der er der "NU" den jeg har mødt siden 23. Feb. 2009, er MEGET kvalificerede.

Jeg har, som sagt, modtaget G*O*D hjælp. Og inspiration.

Har kun mødt to "brokkehoveder", der mente jeg selv kunne finde svaret ved at Google. Og fik lidt "skæld ud". (Det tog jeg til mig) ...

Jo - Det kunne jeg måske godt ? - Prøvede også - Men fandt ikke så godt et svar, som nogle flinke Eksperter kom frem til.
Avatar billede Nina Forsker
22. februar 2017 - 12:39 #17
Jeg var der ikke før det var blevet lavet om, så det "nye" Eksperten er det eneste jeg kender til. Jeg blev fanget af at man fik point for at hjælpe folk. Synes det var fedt at man kunne få de her titler men som sagt rigtig misvisende, jeg kunne nå at få "Mester" eller "juniormester" på meget kort tid, hvor jeg troede at det var meget sværere at opnå. (Og allerede Forsker nu på et halvt år.)

Dog synes jeg at tonen er svingene, selvom det man byder ind med måske ikke er det "rigtige" svar, er det alligevel en "frivillig" person der hjælper og bruger tid på at svare. Hvor nogle folk ikke er særlig taknemmelige og skriver nedladende tilbage fordi det ikke var svaret.

Samt de folk som tager ting fra debatterne over i Eksperten.

Når tonen er på den måde har man jo mindre lyst til at blive og hjælpe andre så derfor falder de fleste nok også fra?

Det kunne være smart hvis man kunne tilføje på sin profil hvilke erfaringer man har, som sagt af #7

Udover det er jeg glad for jeg stødte på Eksperten, jeg synes jeg har lært meget fordi jeg har været med til at hjælpe andre, og håber jeg vil blive ved med. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2017 - 14:05 #18
@hemberg

Eagleeye var meget hjaelpsom i ASP kategorien i mange aar. Og dengang var ASP den stoerste web teknologi. Og som resultatet var han ogsaa nummer 1 point maessigt i en del aar. Jeg mener at han holdt med at vaere aktiv inden det generelle aktivitetsniveau gik ned. Jeg mener ikke at der er blevet skrevet noget om hvorfor, men jeg formoder at han bare har faaet andre interesser (det sker jo f.eks. at folk faar kone, boern, hus og have).
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2017 - 14:07 #19
@hemberg

Ja. Jeg rundede en million point.

Og jeg har arbejdet med IT siden 1992 i forskellige roller.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2017 - 14:15 #20
@frem-ad

Jeg tror at det er nmeget naturligt at nogle af de gamle falder fra. Folks interesser skifter over tid. Og jeg er ret sikker paa at der er mange som er fakdet fra naar de har faaet familie og boern.

Problemet er nok snarere at der ikke har vaeret en tilgang lige saa stor som afgangen.

Det kan der vaere flere grunde til. Men et par gaet fra min side:
* danske fora er ikke saa moderne og mange har valgt StackOverflow i.s.f. Eksperten
* CW har ikke prioriteret Eksperten
* generelt syntes jeg at antallet af "nørder" indenfor programmering i Danmark er faldet

"rens PC for malware" spoergsmaalene svandt kraftigt ind og mange af eksperterne forsvandt da spywarefri web sitet startede op.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
22. februar 2017 - 14:59 #21
Tak for alle de gode svar. Fra veteraner af dette Fora
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2017 - 16:04 #22
Nu må vi så se om folkene bag eksperten vil kommentere på det der skrives. Jeg har sendt mail til dem angående de badges som arne beskriver, og har ikke hørt en lyd fra dem. Og jeg forventer ikke jeg får det heller. Det er flere måneder siden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. februar 2017 - 17:29 #23
Jeg købt min først pc i 2001, og denne var indtil foråret 2007 ikke tilsluttet internettet.
Det er jo nok lidt usædvanligt, men sådan var altså.
Et stykke tid efter kikkede jeg på eksperten, og fik da også et navn og en adgangskode, men jeg syntes at det var noget forvirrende og som om man som ikke speciel kyndig, blev regnet måske ikke ligefrem for dum, men i hvert fald for "mindre intelligent" for at sige det pænt. Derfor droppede jeg dette forum, men i 2014 var jeg så med igen. Alt det fis med pointgivning og hvad ved jeg er da heldigvis droppet. Den fornemste grund til at være med må være at hjælpe ligesindede, og blive hjulpet.
Jeg synes at der er sket en forandring til det bedre, og er nu på eksperten hver dag.
Hvis alle vidste alt om alt vedrørende computere var der og ingen grund til at have et forum som eksperten. Der er så mange facetter i pc-verdenen så det er godt at der er så mange hjælpsomme personer :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2017 - 17:42 #24
@220661

Du skal nok ikke holde vejret indtil Lars svarer her.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2017 - 17:45 #25
Nej det tror jeg ikke jeg skal, for så er der en hjælper mindre på eksperten ;-)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
23. februar 2017 - 07:36 #26
TAK til ALLE + God Torsdag ...
Avatar billede mr.malmros Juniormester
03. juli 2017 - 11:50 #27
Ak ja... det ER noget tid siden sidst jeg var forbi eksperten.dk
Nu fik jeg så mulighed for at opdatere mit aldrende alias xxgullexx til bare mr.malmros.
Jeg savner nu mine point, ikke fordi at jeg har arbejdet hårdt for dem, men jeg blev medlem i 2001, den gang jeg havde bøvl med at få konverteret en fat32 disk til ntfs i forbindelse med at skulle installere windows xp, så der kom rigtigt mange point på, alene for at have været bruger igennem alle de år.

Tak for det gamle eksperten.dk, og tak for det nye. :)