Avatar billede Calle5463 Forsker
03. marts 2017 - 20:19 Der er 3 kommentarer

Er en modtaget email juridisk bindende for modtager?

Har lige brug for et hurtigt svar, og håber der herinde sidder nogen med viden eller der kan henvise til et sted hvor jeg kan læse om det.

Der står ikke noget i foreningens vedtægter, om ikke at acceptere opstillingslister per email (men til gengæld heller ikke at man gør).

Er en modtaget email med et vedhæftet pdf-dokument (scannet, indeholdende underskrifter for opstilling af kandidat til bestyrelsespost) bindende for modtageren?
Avatar billede Calle5463 Forsker
03. marts 2017 - 20:21 #1
Yderligere: Modtager har afvist opstillingslisten - vil have den på papir. Derfor kan man jo gå ud fra, at modtageren har fået emailen og listen.
Avatar billede INK Ekspert
03. marts 2017 - 20:31 #2
Du skal nok have en jurist til at vurdere sagen, men umiddelbart vil jeg mene dokumentet er afleveret, så der er etableret en dato. Især når det er bekræftet.
Jeg vil dog også mene det er rimeligt at få originaldokumentet når der er tale om underskrifter, der skal kunne verificeres. En pdf kunne jo forfalskes ;-)
Avatar billede Calle5463 Forsker
03. marts 2017 - 20:41 #3
#2 - underskrifter på et stykke papir kan ogsså være forfalskede, det forhindres ikke af et håndgribeligt stykke papir. Jeg har i mellemtiden fundet følgende (fornuftige - synes jeg) svar på samme spørgsmål (jeg kender ikke svarerens kompetencer):

Citat:
"Udtrykket 'et juridisk gyldigt dokument' er ikke et juridisk udtryk, og
derfor har det reelt ingen mening at anvende det.

I de allerfleste tilfælde er der i dansk lovgivning ingen formkrav til
korrespondance eller tilkendegivelser, og derfor er alle former gyldige i
disse tilfælde.

Sideløbende med dette kan man så føre en diskussion af muligheden for at
løfte en bevisbyrde for at modparten har fremsat den pågældende erklæring.
Det kan være vanskeligere at løfte denne for en e-mail end for et brev, men
i teorien er begge lige gyldige.
Det samme er tilfældet med mundtlige erklæringer. De er lige så gyldige som
skriftlige (i de fleste tilfælde) men kan være sværere at bevise.

Sagen er imidlertid den, at i en civil retssag (som en tvist i yderste
konsekvens kan ende med) står begge prater lige til at begynde med (i
modsætning til kriminalsager, hvor den anklagede populært sagt er uskyldigt
til anklageren har løftet bevisbyrden for det modsatte). Modtageren af
e-mailen skal derfor ikke bevise uden tvivl, at mailen kommer fra den
angivelige afsender. Man vil også skele til hvad sandsynligheden er for, at
mailen ikke kommer fra den, der angives som afsender. Indgår mailen feks.
som en del af en mailkorrespondance af større udstrækning vil den nok blive
anset for at være OK.

Breve kan jo også forfalskes, så der er ikke den store forskel
(principielt). grundlæggende vil man i en civil sag ikke (som udgangspunkt)
stille spørgsmål ved om de beviser der fremlægges er 'ægte' eller
forfalskede. Modparten kan gøre det, men skal så være forberedt på at kunne
føre en form for bevis for det.

Så kort sagt:
E-mails er af lige så stor værdi som andre udtryksformer, og deres konkrete
betydning er en afvejning fra gang til gang.
Her skal der selvfølgelig ses bort fra de situationer, hvor lovmæssige eller
aftalemæssige forhold sætter specifikke krav til formen."