Avatar billede Norregaard Praktikant
08. marts 2017 - 14:38 Der er 9 kommentarer

IP kovertering

Hej Alle,

Jeg har et stykke hardware med netværks interface, men har ikke muligheden for at ændre IP adressen på enheden.

Det jeg gerne vil er at have den til at kommunikere med en PC på et andet IP range netværk.

f.eks.
Enhed har IP 169.254.1.1
PC har IP: 192.168.1.100

Kan jeg på nogen måde få disse til at kommunikere? måske igennem en router eller kender i noget hardware jeg kan sætte imellem som vil konvertere dette?

På forhånd tak
Christian
Avatar billede jk45 Forsker
08. marts 2017 - 20:11 #1
169.254.1.1 fortæller at din enhed ikke har været i forbindelse med dit netværk og fået en ip adresse. Er netkablet forbundet korrekt ?
Avatar billede Norregaard Praktikant
08. marts 2017 - 20:30 #2
Jeg har ikke muligheden for at ændre de 6 første tal i IP adressen, altså 169.254, men jeg har mulighed for at ændre 1.1 det er hardware bestemt.

Men den skal kunne sættes på et netværk med en anden range, altså 192.168.xx.xx
Kan sagtens kommunikere med den, hvis jeg sættet resten af netværket til 169.254.xx.xx

Men mit spørgsmål er om det er muligt at lave en løsning hvor jeg kan kommunikere med de to IP adresser. Måske med en router imellem eller et adapter af en slags.
Avatar billede jk45 Forsker
08. marts 2017 - 20:31 #3
Hvad er det for en enhed ?
Avatar billede Norregaard Praktikant
08. marts 2017 - 20:41 #4
Det er noget branddetekteringsudstyr. Rent sikkerhedsmæssigt kan IP adressen ikke ændres.
Avatar billede jk45 Forsker
08. marts 2017 - 21:10 #5
hmm de burde nu altså kunne hente ip fra en dhcp server. Jeg går udfra det er en central med ip sender. (har en fortid som alarmtekniker) Er du helt sikker på at der er kontakt til en fælles router?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
09. marts 2017 - 07:12 #6
Forslag.
Har du prøvet at sætte din PC til fast IP (169.254.1.5) i samme range som din enhed. Og derefter åbne din browser og gå ind på din enheds ip adresse 169.254.1.1
Kan du så logge ind eventuelt? Tænker den måske har et web interface hvor man kan ændre settings. Tror bare ikke din PC kan åbne login siden på din enhed når de ikke er i samme range. Det kan nemlig drille nogen gange.
Avatar billede Norregaard Praktikant
09. marts 2017 - 08:07 #7
Hej,
Tak for jeres forslag, men Ethernet stikket i enheden er ikke lavet til at tilgå et TCP/IP netværk, den er lavet til ren kommunikation mellem enhed og PC ved idriftsættelse. Det jeg prøver at finde en løsning på er at kunne forbinde denne enhed som har en statisk IP til et netværk i et andet range.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2017 - 08:29 #8
Hvis du fjerner internetstikket på din pc, og lade den får ip gennem dhcp, så får du en apipa-adresse - som ligner den fra din dims.
Men: Hvis din dims ikke har en netværksstik...hvorfor har den så en netværksadresse - og hvorfor skal du så kunne nå den gennem ipen?
Avatar billede RogerWilco Seniormester
09. marts 2017 - 17:03 #9
Hvis det kun er den ene pc der skal kunne tilgå boksen, kan du sætte den op med en fast ip-adresse i 192-nettet og med en anden fast ip-adresse i 169-nettet. Så længe man bruger faste ip-adresser, kan Windows håndtere flere ip-ranges på samme port.

Hvis det er flere enheder der skal kunne tilgå boksen, kan man sætte en almindelig lille bredbåndsrouter ind mellem boksen og resten af netværket. Sæt boksen til i LAN-porten, og resten af netværket i WAN-porten. Lav så en port-forward fra WAN-siden til LAN-siden med den port boksen skal tilgås på.