Avatar billede Cleveland Praktikant
09. marts 2017 - 16:02 Der er 6 kommentarer

Touchskærme noget værd til arbejde?

Jeg er netop blevet skribent på en rabatkode side https://salezoo.dk/ og i den forbindelse skal jeg bruge en computer. Men jeg havde de nye 2-i-1 computere i tankerne, for så kan jeg også arbejde på farten..

Mit arbejde vil bestå i at skrive tekster / oprette rabatkoder og en smule billedbehandling. Derved skal der besøges mange hjemmesider dagligt, kopieres tekster / koder, rettes links, skrives tekster m.m. Mit spørgsmål i den forbindelse er jo så: Er det overhovedet muligt og praktisk at foretage sådanne arbejdsopgaver med touch skærm, frem for tastatur? Eller vil det være en umulig opgave? :)

Frygter lidt at det vil være lige så bøvlet som på en smartphone, selvom det nok er skærmstørrelsen der er problemet ved en smartphone?
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. marts 2017 - 16:31 #1
I fremtiden tror jeg nok alle arbejder på en eller anden form for touch. Men jeg ville ikke kunne arbejde med det i dag. Bare tänk dig at skrive et halvlangt mail eller lignende.
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. marts 2017 - 16:32 #2
Men er det en 2i1 så har du jo også tastatur.
09. marts 2017 - 23:55 #3
Jeg skulle ikke nyde noget ! Jeg arbejder med IT-infrastruktur og alene tanken om at skulle bruge sådan en er afskyelig! :-) men okay, jeg er også af den gamle terminalbaserede skole ... jeg vil tro det uundgåeligt vil mere og mere almindeligt at benytte. Microsoft har i deres seneste Windows versioner bl.a. haft en del fokus på at prøve at integrere intelligente arbejdsmiljøer til touchscreens.
Jeg ville dog nok vente og lade ske..... og så se !
Avatar billede Mikael Ekspert
10. marts 2017 - 08:52 #4
Kræver som minimum en del "håndvask".. Altså NUL fedtet fingre ;) ;)
Avatar billede Rabatkongen.dk Praktikant
10. marts 2017 - 11:40 #5
Hej Cleveland,

Jeg arbejder dagligt med at publicere rabatkoder på http://rabatkongen.dk og har efterhånden en del "hands-on" erfaring i de daglige rutiner. Selvom det lyder til at du foretrækker PC, og mine erfaringer kommer fra MAC, så håber jeg at du kan anvende mine erfaringer og overvejelser analogt.

Jeg har tidligere arbejdet på IBM og købte IBM ThinkPad i mange år, også efter at ThinkPad blev købt af Lenovo. De seneste 10 år har jeg dog udelukkende arbejdet på forskellige udgaver af MacBook Pro.

Som sagt har jeg selv valgt at anvende en 15,4" MacBook Pro når jeg er på farten. Jeg valgte denne model så jeg nemt kan tilslutte 2 eksterne skærme når jeg sidder på kontoret. Som du sikkert vil erfare, så kan man aldrig få nok plads på skærmen og som du selv er inde på så er mængden af information som skal copy - pastes stor.

Min MBP er tilpas lille og let og knapperne på tasteturet er meget lave på den seneste model (2016) så jeg har aldrig haft problemer med at kunne arbejde med et rigtigt tastetur og med en trackpad som er meget større end på tidligere modeller.

Hvis du har tænkt dig at kunne arbejde udendørs så bør du også overveje lysstyrken og kontrast forholdet vigtigt. Specielt hvis du gerne vil kunne arbejde udendørs i sollys.

Så mit bedste råd er en Mac Book Pro. Her bør vejvalget stå mellem 2016 og f.eks. en Late 2013. Begge modeller klarer let dine daglige arbejdsopgaver.
Den seneste model har dog bl.a. bedre skærm, bedre højtalere, bedre tastetur, større trackpad og bedre batteri. Og så har den Touchbar som er helt overflødig i forbindelse med vores arbejde. Det negative ved denne model (for mig) er at alle portene er erstattet af 4 stk Thunderbolt 3-portar hvilket betyder at man behøver adapters hvis man vil tilslutte udstyr med f.eks HDMI eller USB. Og så koster modellen spidsen af en jetjager. En Late 2013 kan man ofte købe kraftigt nedsat.

Opsummering af det som jeg mener er vigtigt:
Du behøver ingen dræber processor.
Rigtigt tastetur med god og precis trackpad (gerne stor trackpad)
Min 8 GB ram og gerne 16 GB
Godt grafikkort hvis du vil kunne tilslutte eksterne skærme
Lang batteritid
God lysstyrke og gerne 500 cd/m2 hvis du vil kunne sidde udendørs

Håber at du kan bruge mine råd og held og lykke med indkøbet!

Mvh Søren
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
12. marts 2017 - 00:08 #6
Har en TP301UA og i det halve år jeg har haft den har jeg brugt det flip ca. 3 gange. Det ser vældig smart ud, men tastatur og mus fungere bare langt bedre til de opgaver der. Men skal du se video eller fremvise dine nye selfies taget fra nærmeste offentlige toilet. Så er det helt sikkert fantastisk.