Avatar billede ranni Forsker
09. marts 2017 - 19:03 Der er 14 kommentarer

Støvfjerning på billeder.

Windows 10 64

Hej !
Jeg sidder med 1000 scannede dias på PC èn.
Der er selvfølgelig en del med støvkorn.
Jeg mener, at jeg har set et program, der med et klik kunne fjerne de enkelt støvkorn et for et ved at overskrive kornet med de omkringliggende pixel.
Jeg havde ikke brug for det på daværende tidspunkt og har glemt hvilket program.
Photoshop Element har godt nok en beskrivelse, men vejen er lang.
Jeg håber du/I kan give mig et spor.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. marts 2017 - 19:57 #1
Photoshop har et værktøj som er let og hurtigt at bruge
https://billedeupload.dk/images/yrXbU.png
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2017 - 19:59 #2
Den bedste måde er at gøre det ved scanningen. Nogle Epson scannere (i den bedre ende) benytter en teknologi, de kalder Digital Ice. Canon har en anden tilsvarende teknologi, som de kalder [b]FARE[b/b]. og også den finder du kun i de dyrere modeller.

Jeg har selv en Canon 9950F scanner, og teknikken virker sådan set fint, men det tager en hulens tid
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2017 - 20:07 #3
Avatar billede poko1 Ekspert
09. marts 2017 - 20:11 #4
I Cannon får du ikke halvt så meget ud af det og slet ikke i stil med Photoshop.
Jeg har Canon PIXMA MG6850 og er ikke imponeret.
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2017 - 20:53 #5
@ poko1.

Jeg har selv arbejdet en del med billeder som dit i #1. Det er vist ikke en scanning af et 24x36 negativ, som jeg formoder, ranni tænker på ;-). Jeg giver dig ret i, at med et sådant billede er en raparationspensel den bedste metode, selv om den stadig tager masser af tid. Og det er nok for sent nu at foreslå en grundig, fysisk rengøring med pensel og puster før scanningen ;-)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
09. marts 2017 - 21:01 #6
Du tænker nok på scannerprogrammet SilverFast som ligger i absolut topklasse hvad angår scannerprogrammer.
http://www.silverfast.com/
Avatar billede ranni Forsker
09. marts 2017 - 21:07 #7
hej igen.
Det er altså ikke den dyre model scanner jeg har (godt 1000 kr.), der var ikke et program med, så jeg må fjerne på PC.

poko: det link må da være til CC Photoshop ??
          Jeg har kun Elements 14 og nogle Ashampoo foto programmer.
milter: Jeg må prøve at "stave" mig igennem dit link, jeg opgav 1.gang for et dage      siden
Avatar billede ranni Forsker
09. marts 2017 - 21:26 #8
Det drejer sig om ca. 10.000 dias for en kammerat, så afstøvning er ikke aktuel.
Nu er det langt fra alle billeder, der fortæller noget og fortjener en yderlig behandling.
10.000 billeder med de dyre apparater, der er op til mere 2 min. om 1 scanning ???
Jeg forstår godt pro.firmaer skal have 8-10 kr. pr. billede, hvis de skal holde, hvad de lover.
Avatar billede ranni Forsker
09. marts 2017 - 22:59 #9
fotograf: hej !!
Virker dit link kun i CC Photoshop eller kan en af programmerne arbejde selvstændig med fjernelse af støv/ridser ??
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
10. marts 2017 - 07:05 #10
Virker som selvstændig program, men tag en test:
http://www.silverfast.com/get_demo/en.html?productline=scanner&filter=sf8

Specielt fordi der jo er stor forskel på hvordan scanneren er opbygget, se evt. her:
http://www.silverfast.com/highlights/isrd/en.html
Avatar billede milter Ekspert
13. marts 2017 - 19:34 #11
#10..

Når du skriver, at Silverfast virker "som selvstændig program", så skal der måske lige tilføjes, at det kun virker sammen med en skanner som erstatning for det normalt ret simple skannerprogram, som følger med ved indkøb af skanneren.

Programmet skal bruges i selve skanningsprocessen, og er ikke beregnet til efterbehandling af det skannede billede.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. marts 2017 - 19:46 #12
Se kommentar #6 hvor jeg omtaler programmet rettelig som scannerprogram ;-)
Avatar billede milter Ekspert
13. marts 2017 - 20:22 #13
Jamen, vi er da helt enige :-)

Jeg vil bare sikre mig, at "ranni" ikke tror, programmet er et ordinært billedbehandlingsprogram som f.eks. Photoshop Elements.
Avatar billede ranni Forsker
13. marts 2017 - 23:17 #14
Hej igen.
Silverfast har desvære endnu ikke fundet ud af/ fået at vide  at Reflecta har laver en model X7, så jeg kunne ikke hente noget derfra.
Jeg prøvet at fjerne støv i efterhånden mange programmer, men der er vist ingen lette måder.
Silverfast  viser godt nok en video, hvor man let kan fjerne i hele områder på een gang men ...... ??
Jeg tror heller ikke på de dyrere scannere, der lover al ting, der er vist kun håndarbejdet tilbage.