Avatar billede esys Juniormester
14. marts 2017 - 17:39 Der er 11 kommentarer

Skærmopløsning fjernskrivebord RDP til Windows Server 2008

Nogen der kan forklare denne mærkelige situation og hvordan den løses?
Jeg har en A) Win Server 2008 hvorpå der er installeret B) VirtualPC med et Windows 7-image indeni.

Hvis jeg åbner et standard RDP (Fjernskrivebord) direkte til serveren (A) så har den en lavere maximal skærmopløsning end hvis jeg RDP'er direkte til det virtuelle image!!
Alt er sat til max skærmopløsning - både indeni selve RDP-filerne samt på de 2 fjernskrivebords-billeders skriveborde.

Kan der evt installeres en ekstra "skygge-skærmdriver" direkte på serveren som kunne bruges af RDP-klienten til at få en højere opløsning?

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2017 - 17:57 #1
har du de. nye driver til klienten og RDS serveren
Avatar billede esys Juniormester
14. marts 2017 - 18:16 #2
Ja det er de nyeste standard drivere
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2017 - 18:52 #3
Indstilling af skærmopløsningen og opdateringshastigheden

Højreklik på remote desktop og derefter valgte " Skærmopløsning " fra pull -down menu.

Klik på Opløsning pull -down menu til at få adgang til opløsning valg for det eksterne system , og flyt skyderen til den nye resolution .

Vælg " Avancerede indstillinger " og derefter klikke på "Monitor "-fanen . Under " Monitor Settings" vælg "Screen refresh " sats pull -down menuen, og vælg den nye opdateringshastighed for remote skærm. Klik på "OK " for at afslutte tilbage til skærmopløsning vinduet.

Vælg " OK" i Skærmopløsning vinduet for at indstille den valgte opløsning .

Klik på "X " knappen i remote Desktop Connection vinduet for at lukke fjernforbindelse .
Avatar billede esys Juniormester
14. marts 2017 - 19:58 #4
OK, tak Thomas, tror der mangler dine første punkter :-)

Jeg logger på fra en Windows 10 bærbar (stor core i7 Lenovo) .

Selve fjernskrivebordsfilerne er kopier af hinanden bare med en anden IP-adresse som den skal connecte til.

Som sagt er det mærkelige at skærmopløsningen er højere når der connectes til det virruelle image på serveren end når der connectes direkte til serveren. Det måbetyde at den bruger forskellige skærmdrivere - måske en fysisk skærmdriver på serveren og så en virtuel software-skærmdriver inde i det virtuelle image som åbenbart kan klare højere opløsning end det fysiske!  ?? Alle indstillinger i fjernskrivebordsfilerne er 100% ens - inkl lokale ressourcer osv.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2017 - 20:04 #5
Thomas ?
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2017 - 20:06 #6
Avatar billede esys Juniormester
14. marts 2017 - 20:31 #7
Sorry... konen kom lige ind og forstyrrede med noget aftensmad!  Rasmus mente jeg :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2017 - 20:35 #8
ha ha ha :) Hvad skal du ha :) prøv mit link _)
Avatar billede esys Juniormester
14. marts 2017 - 20:54 #9
Det er jo den der dag med "bøf og bl.....-dag" ! :-)  Må indrømme at jeg ikke er helt tryg ved den software du foreslår der. RDP'en fungerer jo udmærket til begge IP-adresser - det er jo bare skærmopløsningen der ikke er så høj når man logger direkte på serveren.
Nogen der kan forklare hvordan det foregår? Hvis man sætter en fysisk skærm på en server til et isat fysisk skærmkort, antager jeg, at det er selve det fysiske skærmkort, der bestemmer opløsningen (kommunikation igennem det fysiske skærmkortet). Hvis man derimod logger på et VirtualPC-image på samme server er der jo ikke kommunikation igennem det fysiske skærmkort (inde i imaget) - eller er der?  Det er som om at der er et virtuelt (software-)skærmkort inde i imaget og som kan klare en højere opløsning end den fysiske serveres eget fysiske skærmkort!  Jeg ville umiddelbart forvente at det fysiske server-skærmkort har indflydelse på hvor stor opløsningen er inde i imaget men det ser ud til at det kører med sin egen opløsning! Nogen der ved det?
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2017 - 21:05 #10
bruger du lan 100x ?
Avatar billede esys Juniormester
14. marts 2017 - 22:32 #11
Det er en SuperMicro server der er hostet i et professionelt center.
Indbygget fysisk skærmkort: Matrox G200eW (Nuvoton)
Driver vers: 1.2.5.0. Driveren er sidste update (18-10-2010) (Fra Device manager -> Display adapters)
Når jeg logger på serveren direkte via RDP og højreklikker på skrivebord -> Screen resolution siger den Display: 1 (Default monitor) on RDPDD Chaines DD og kan ellers ikke få lov at ændre nogle indstillinger (er logget ind som administrator. "The display settings cant be changed from a remote session")
Opløsning 1600x900

Husk at det følgende fungerer fint:
I VirtualPC Console for imaget: Display: Default. Allow any resoultion
Hardware Virtualization: Enabled
Inde i imaget (Win 7 proff) når jeg højrklikker på skrivebordet: Skærmoplæsning 1600x1200.  Driver: 1. Standardskærm på VM Additions S3 Trio32/64

Så det ser ud til at den bruger en virtuel driver med højere opløsning end på den fysiske server (som den jo kører på)!!?

What to do?