Avatar billede hudsonium Mester
20. marts 2017 - 10:24 Der er 61 kommentarer og
3 løsninger

Konstant genstart ved Windows boot

Hejsa

Lad det være sagt med det samme: Jeg har en PC med Windows XP på. Argumenterne for forlængst at have opgraderet til et nyere styresystem er mange, men lad nu det ligge.

Jeg har følgende problem: Efter strømmen til PCen en dag blev afbrudt mens den var tændt, viste skærmen efterfølgende meddelelsen om at Windows ikke blev lukket korrekt.

Man kan starte Windows normalt, vælge sidst kendte konfiguration hvor systemet virkede, eller starte i fejlsikret tilstand.

Hvad jeg end vælger, begynder Windows at loade (der ses logo, men load-bjælken stopper) - herefter genstarter den af sig selv. Og man ender med samme ovennævnte meddelelse.

Det kan godt være jeg vælger at opgradere styresystem nu, men jeg vil gerne ind i det gamle først.

Så hvis nogen har et forslag til et fix af dette problem, hører jeg det gerne.

På forhånd tak!
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. marts 2017 - 10:51 #1
Måske det vil hjælpe at starte på i fejlsikret tilstand (F8)

(klik på "F8" ved opstart)

http://www.malwarerid.dk/how-to-reboot-windows-into-safe-mode/
Avatar billede hudsonium Mester
20. marts 2017 - 11:04 #2
Det kan jeg godt prøve, altså ved F8, men som nævnt i det oprindelige indlæg, så har jeg jo prøvet at starte i fejlsikret tilstand gennem den menu der fremkommer, hvor man også kan vælge "start Windows normalt".

Jeg er indtil videre endt i nøjagtig samme situation uanset hvad jeg gør. Men, jeg kan da prøve med F8.

Du hører nærmere..
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2017 - 12:52 #3
Hvis det er en stationær, kan du prøve, at tage al strømme fra, både strømkablet og det lille sølvfarvede batteri på bundkortet. Trykke på start i nogle sekunder så eventuelt strøm på en kondensator fjernes..
Avatar billede hudsonium Mester
20. marts 2017 - 15:25 #4
Jeg prøvede at fjerne batteriet i 10 sekunder (der var ikke noget nedenunder) og sætte det tilbage. Herefter skulle jeg lige indstille et par ting i BIOS (bl.a. hvilken HD der bootes fra). Med andre ord var det som om PCen godt var klar over at der var blevet resettet et eller andet.

Problemet var der dog stadig og den "kunne huske" at Windows ikke var lukket korrekt sidst. Alle forsøg på at starte, fejlsikret eller ej, resulterede i spontan genstart.

HEREFTER:

På motherboardet fandt jeg to ben i nærheden af der hvor batteriet sidder. Der stod CLR-CMOS ud for dem. Jeg trak stikket til PCen igen, lod batteriet sidde, og lod herefter de to ben have forbindelse til hinanden med et stykke kobbertråd i ca. 10 sekunder.

Herefter start af PC - med nøjagtig samme resultat som ovenfor. Altså alle forsøg på at starte Windows resulterer i spontan genstart kort tid efter at den er gået i gang med at indlæse styresystem.

Kan den tænkes at kortslutningen ikke er lavet godt nok? Jeg har ingen dims jeg lige kan sætte ned over de to ben (men det kunne nok skaffes).

Jeg undrer mig over, at PCen ser ud til at huske at den ikke blev lukket ordentligt ned. Kan det tænkes at nogle filer på HD som jeg booter fra, er beskadiget? Og hvordan fikser man så lige det...?

Flere forslag modtages meget gerne..
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2017 - 18:48 #5
Avatar billede hudsonium Mester
20. marts 2017 - 19:49 #6
Det skal da prøves, tak. Må nok bruge boot fra usb da mit dvd-drev er i stykker..
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2017 - 00:37 #7
Jeg er sikker på, at 220661 ved mere om XP end jeg gør, så jeg vil overlade
problemet til ham :-)
Avatar billede f-arn Guru
21. marts 2017 - 06:01 #8
Hej :)

Hvis du vil, kan vi prøve at finde en kopi af registreringsdatabasen så vi kan tilbageføre Windows til tidligere?
Avatar billede hudsonium Mester
21. marts 2017 - 06:07 #9
Det med registreringsdatabasen vender vi tilbage til hvis repair ikke virker. Hvordan gør man?

Tak! :-)
Avatar billede hudsonium Mester
21. marts 2017 - 06:29 #10
Bør jeg vælge en ISO-fil med Win XP Service Pack 2 eller 3 ?

Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvilken det oprindelige styresystem blev købt med. Jeg gætter på SP2, så jeg er lige nu ved at lave min bootbare USB med en ISO.fil baseret på WinXP Home Ed SP2

Men PCen er fra 2006 (uha uha så kom det ud) :-)

Troede egentlig den selv ville opgradere sig til SP3 i løbet af årene. Men nu er jeg kommet i tvivl om hvad det egentlig dækker over..
Avatar billede f-arn Guru
21. marts 2017 - 10:37 #11
Har du fået det til at virke?
Avatar billede hudsonium Mester
21. marts 2017 - 10:41 #12
Jeg har lavet en bootbar USB med styresystemet på. Prøver det når jeg kommer hjem i eftermiddag.

Den er med WinXP Home SP2.

Jeg ved ikke om det skal være SP2 eller SP3 ... betyder det noget når det er repair?
Avatar billede f-arn Guru
21. marts 2017 - 12:39 #13
Det kommer an på hvor meget repair du skal lave, og jeg ved ikke om der stadig kan hentes opdateringer fra M$?

Hvor fandt du den iso henne?

------

Vil du godt lave en boot usb med xPUD.

http://www.xpud.org/download.en.html

Hent også rst.sh, og gem det på USB nøglen.
Avatar billede hudsonium Mester
21. marts 2017 - 13:23 #14
Hej f-arn

ISOen blev hentet herfra:

http://www.downloadfreeios.com/2013/06/download-windows-xp-iso-setup-for-sp2.html

SP2 var eneste mulighed til Home Edition. Jeg håber, at de filer der er, vil være tilstrækkeligt til at reparere.

Hvis der er nogen årsag til, at jeg ikke skulle gå videre med dette forsøg, så sig endelig til. Jeg har naturligvis kun i sinde at prøve "repair".

Hvad gør xPUD hvis man booter fra en USB med det på?
Og hvad er rst.sh ?

Jeg er naturligvis villig til at prøve forskellige ting.

Mvh
Avatar billede f-arn Guru
21. marts 2017 - 13:59 #15
Hvad gør xPUD hvis man booter fra en USB med det på?

Forhåbentlig starter den computeren :D

Og hvad er rst.sh ?

Et script der bruges til at lede efter kopier af registreringsdatabasen. Det kan også bruges til at lægge dem hvor Windows kan bruge dem i stedet for dem der ikke virker :)
Avatar billede hudsonium Mester
21. marts 2017 - 14:13 #16
Jeg er med på at en bootbar USB starter computeren. :-)

Men hvad KAN xPUD derudover? Er det et lille styresystem i sig selv, under hvilket at rst.dh så kan køre, således at man kan finde disse kopier af registreringsdatabasen?

Og kan sådanne kopier så bruges til at gendanne det oprindelige styresystem (i dette tilfælde WinXP) som ligger installeret på PCens HDD ?

Det lyder under alle omstændigheder spændende, jeg prøver det, hvis repair ikke virker. Tak! :-)

Mvh
Avatar billede f-arn Guru
21. marts 2017 - 14:31 #17
Ja, det er et lille styresystem og det kan også bruges til at hente andet fra nettet hvis vi får brug for det :)

Det gendanner ikke Windows, men det kan bruges til at erstatte defekte dele af det med fungerende :)

Det kræver jo så at vi kan finde fungerende kopier, og derfor ville jeg nok prøve dette først!
Avatar billede hudsonium Mester
21. marts 2017 - 14:59 #18
Meget interessant og smart.

Så det vil med andre ord kunne undersøge det installerede styresystem på HD-drevet og dermed finde de dele der bør erstattes?

Svarer dette til at køre systemgendannelse, som jo er et af systemværktøjerne i Windows ?
Avatar billede f-arn Guru
21. marts 2017 - 17:28 #19
Nej, det gør det ikke for det er hjælperen der sørger for, at udskifte det der skal udskiftes :)

Hvordan går det? Har du prøvet at starte PCen?
Avatar billede hudsonium Mester
21. marts 2017 - 20:39 #20
Nu prøvede jeg så at sætte min bootbare USB i, og sætte min BIOS op til at boote fra USB. Det gik fint i starten, og den begyndte at indlæse filer fra USB-disken.

Da jeg så skulle til at vælge at jeg ville reparere det besværlige styresystem, kom denne meddelelse (mens den var ved at undersøge min harddiskkonfiguration):

A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time you've seen this Stop error screen, restart your computer. IF this screen appears again, follow these steps:

Disable or uninstall any anti-virus, disk degfragmentation or backup utilities. Check your hard drive configuration, and check for any updated drivers. Run CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your computer.

Technical information:

*** STOP: 0x00000024 (0x01902FE, 0xF78FE811, 0xF78FE510, 0xF6F931FC)

*** ntfs.sys - Address F6F931FC base at F6F86000, DateStamp 41107eea

:-(

Herefter ville den ikke kendes ved USB-disken længere, selvom den stadig sidder i. Nu ignorerer den den bare og forsøger at starte fra HDD, hvilket jo så slår fejl.
Avatar billede f-arn Guru
21. marts 2017 - 21:34 #21
Hvad skriver du med og har du en anden USB?
Avatar billede hudsonium Mester
21. marts 2017 - 21:48 #22
Hej

Jeg skriver på en lille bærbar.

Jeg tror ikke lige jeg har en anden USB men jeg kan hurtigt generere den bootbare igen, hvis der skal prøves noget andet først. Hvad har du i tankerne?

Jeg kunne jo prøve med xPUD og rst.dh..
Avatar billede f-arn Guru
21. marts 2017 - 22:15 #23
Vi kan godt prøve med xPud og rst.dh, men det kan være dit rep forsøg har spoleret det...

Vil du godt bruge YUMI til at lave den USB pen med...

https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Fortæl når du har booted :)
Avatar billede hudsonium Mester
21. marts 2017 - 22:45 #24
Jeg prøver det du skriver. Har hentet ISO. fil til xPUD, men rst.dh kunne jeg ikke få fat på gennem den henvisning du skrev. Der kom bare tom hvid browser.

YUMI har jeg hentet. Jeg går videre med projektet i morgen :-)

Tak for interessen og hjælpen.
Avatar billede f-arn Guru
21. marts 2017 - 23:04 #25
Prøv at højreklike på linket og vælg "Gem som" :)
Avatar billede hudsonium Mester
22. marts 2017 - 13:36 #26
Nå, mit forsøg på at lave en bootbar USB (forsøgt på to forskellige USB-nøgler, en på 8 GB og en på 32 GB) resulterer i, at YUMI melder at der ikke er plads nok på, og lukker herefter.

Jeg har downloadet de ting du har henvist til, og både prøvet at vælge NFTS og FAT32-formattering.

Jeg går ud fra man som Distro skal vælge xPUD.

Det virker ikke indtil videre..
Avatar billede f-arn Guru
22. marts 2017 - 16:02 #27
Hent http://unetbootin.sourceforge.net/unetbootin-xpud-windows-latest.exe  og gem den på dit Skrivebord.
Indsæt USB nøglen
Klik Start -> My Computer -> Højre klik på USB nøglen -> vælg Format -> Quick format
Start unetbootin-xpud-windows-387.exe
Vælg DiskImage Og find den xpud-0.9.2.iso fil du hentede før.
Kontroller at drev bogstavet passer til USB nøglen.
Klik OK.
Det vil installere et lille Operativ system på USB nøglen.
Når den er færdig, vil du blive bedt om at genstarte. Klik Nej og luk UNetbootin.
Start den "syge" PC, med USB nøglen.
Et Welcome to xPUD logo vil fremkomme.

Virker det?
Avatar billede hudsonium Mester
22. marts 2017 - 16:37 #28
Altså USBen kan jeg lave nemt, men min "syge" PC genkender den ikke som bootbar og i min BIOS kan jeg derfor ikke vælge at boote fra den :-/

Det skal lige siges at da jeg lavede en WinXP bootbar USB på samme USB-enhed, der kunne min syge PC godt genkende den som sådan, og boote fra den.

Mærkeligt...

Og tak i øvrigt fordi du er så vedholdende.. :-)
Avatar billede f-arn Guru
22. marts 2017 - 17:46 #29
Det er denne http://ftp.ubuntu-tw.org/mirror/download.xpud.org/xpud-0.9.2.iso du skal bruge....

Bare for at være sikker på du har den rigtige iso ;)
Avatar billede hudsonium Mester
22. marts 2017 - 19:39 #30
Det er også den jeg har - den hedder præcis det samme. Det er den du henviser til længere oppe i teksten.

Nu har jeg så lavet en bootbar USB med den nye du henviser til i stedet. Det var heller ikke noget problem.

Problemet bliver nok at få min PC til at genkende den som en bootbar enhed. Det prøver jeg om lidt.
Avatar billede f-arn Guru
22. marts 2017 - 20:02 #31
Er/var det også samme størrelse?

Er den USB formateret som FAT eller NTFS?
Avatar billede hudsonium Mester
22. marts 2017 - 21:36 #32
Ja, det var præcis samme størrelse, lige ned til den mindste kilobyte.

Min syge PC ville heller ikke æde den nye bootbare USB.

Hvis jeg i BIOS-bootmenuen tvinger den til at boote fra USB-hdd svarer den et eller andet problem med 'kernel boot' ... den nævner også noget med Linux - det må komme fra USBen.

Det er påfaldende, at den gerne ville boote fra en WinXP-USBnøgle - men ikke rigtig nu. Det fik mig til at tænke på: Er der andre måder at lave en bootbar USB på? Altså med noget andet på den måske vil acceptere..?
Avatar billede f-arn Guru
22. marts 2017 - 22:31 #33
Du svarer ikke på om den er formateret som FAT32 eller NTFS, for jeg mener ikke man kan lave den som NTFS?
Avatar billede hudsonium Mester
23. marts 2017 - 04:55 #34
Når jeg formatterer kan jeg vælge FAT32 eller exFAT, der har jeg valgt FAT32.
Avatar billede f-arn Guru
23. marts 2017 - 06:10 #35
Kan du ikke prøve at købe en ny USB og så lave den som bootbar på din arbejdplads?
Avatar billede hudsonium Mester
23. marts 2017 - 06:17 #36
Jeg har skam flere USB-nøgler.

På mit arbejde og arbejdscomputer kan jeg ikke få lov at eksekvere sådanne programmer uden IT-afdelingens tilladelse, og de vil næppe tillade noget der er til privat brug.

Men jeg kan prøve med en anden USB-nøgle senere i dag. På samme bærbare PC derhjemme.
Avatar billede hudsonium Mester
23. marts 2017 - 08:05 #37
Jeg kan faktisk godt kreere en ny USB fra en ny PC i løbet af dagen. Jeg har hentet unetbootin og xpud-0.9.2.ISO og skal lige have skaffet en ny USB.

Når den bootbare USB laves ser vinduet sådan ud:

https://app.box.com/s/0slvyrf6mhx7va74x2obo33uv7ypmion

Bemærk det jeg har markeret med rød. Hvad er de korrekte indstillinger? Kun én af mulighederne, Distribution eller Diskimage, kan være valgt.

Og skal man vælge Stable eller Unstable ?

Mvh
Avatar billede f-arn Guru
23. marts 2017 - 08:52 #38
Du skal bruge den ISO fil du allerede har hentet:  http://imgur.com/a/pvSnH
Avatar billede hudsonium Mester
23. marts 2017 - 08:56 #39
OK det bliver prøvet senere med en sprit-ny USB
Avatar billede hudsonium Mester
23. marts 2017 - 13:30 #40
Jeg fik lavet ny boot-USB på en computer på arbejdet, og prøvede lige at gå ind i BIOS og sætte den til boot fra USB. Det virkede, og velkomstskærmen til xPUD kom frem.

Men i den "syge" PC kan den ikke på nuværende tidspunkt se denne USB.

Den kunne godt se USBen da jeg havde lavet en bootbar WinXP-USBnøgle.

Virkelig mærkeligt..
Avatar billede hudsonium Mester
23. marts 2017 - 13:50 #41
Den kan godt se harddiske sluttet til systemet med SATA.

Findes der SATA til USB-adapter, så vil man måske kunne slutte USB-enheden til på denne måde og boote fra den?
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. marts 2017 - 14:04 #42
Ja en sådan findes.

Se linket herunder:

http://www.pricerunner.dk/sp/sata-til-usb-adapter.html
Avatar billede hudsonium Mester
23. marts 2017 - 16:33 #43
OK jeg har bestilt en sådan.

Prøver igen, når jeg har den..
Avatar billede f-arn Guru
23. marts 2017 - 16:58 #44
Så må vi jo vente lidt før vi kommer videre.... Jeg skal nok være her :)
Avatar billede hudsonium Mester
23. marts 2017 - 19:27 #45
Det sætter jeg stor pris på... nu er det her jo blevet en principsag. Jeg SKAL ha' gang i det XP-dyr igen :-)
Avatar billede hudsonium Mester
24. marts 2017 - 09:35 #46
Hmm, jeg har måske i mellemtiden fundet et bud på hvad problemet med USB-boot er:

https://www.blackmoreops.com/2013/12/28/enable-usb-boot-in-gigabyte-motherboard/

Jeg vil lige prøve hans løsning i eftermiddag! STAY TUNED !! :-)
Avatar billede hudsonium Mester
24. marts 2017 - 16:38 #47
Nå det virkede ikke. Det er da mærkeligt det her.

Mit system vil slet ikke acceptere at der er en bootbar USB ..
Avatar billede hudsonium Mester
26. marts 2017 - 11:16 #48
Jeg har lavet et par små forsøg.

Min syge PC vil i sin BIOS gerne genkende en USB som bootbar, når jeg installerer WinXP Home på en USB og sætter den i inden opstart. Man kan vælge at boote fra denne USB - det virker. USBen er lavet med et program der hedder Rufus 1.4.10

Nøjagtig den samme USB-nøgle med xPUD installeret på (ved at bruge UNetBootin) genkendes IKKE i BIOS af min syge PC, og kan derfor ikke vælges at boote fra.

Jeg har så forsøgt at installere xPUD med det samme program jeg bruge til at installere WinXP Home på USBen. Altså Rufus 1.4.10 , hvor jeg så vælger den ISO der hedder xpud.0.9.2.ISO - denne USB kan godt genereres.

Jeg ved så, at det er på en USB-nøgle der virker, og at det er lavet med et program der har lavet en bootbar USB-enhed før, som min syge PC genkendte.

MEN - min syge PC genkender ikke den med xPUD på!

Det peger jo på at den ISO-fil jeg bruger, på en eller anden måde ikke er kompatibel med mit system. Mit system anerkender den i hvert fald ikke som bootbar.

Er der alternativer? Altså andre ISO-filer man ville kunne lave bootbar USB af, som ville kunne det samme når der først var bootet?

I morgen modtager jeg mit USB-til-SATA-adapterkabel så der kan jeg sætte USBen direkte på en SATA-indgang på bundkortet, og se om den så vil genkende den i BIOS så jeg kan boote fra den.

Mvh
Avatar billede f-arn Guru
28. marts 2017 - 15:33 #49
Kom den ikke?
Avatar billede hudsonium Mester
28. marts 2017 - 16:03 #50
Først i dag - jeg henter den på vej hjem fra arbejde nu, og så kan jeg teste det - skriver resultatet senere!
Avatar billede hudsonium Mester
28. marts 2017 - 16:44 #51
Adapteren viste sig at være det omvendte af hvad jeg har brug for. Den har han-USB hvor jeg skal bruge hun, og SATA-enden passer til hvis man sætter en harddisk til - ikke til at sætte på bundkort.

Så den kan jeg slet ikke bruge.

Tilbage til mit foregående spørgsmål: Er der alternativer til den ISO-fil med xPUD? For min PC vil ikke se det som en bootbar USB. Den vil derimod gerne se WinXP lavet som bootbar USB.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. marts 2017 - 20:16 #52
Du må undskylde, men jeg kan altså ikke rigtig forstå hvad du mener med at adapteren "skal være omvendt".

http://www.billigteknik.dk/dockningstation-til-harddisk/18054-usb-adapter-til-25-og-35-ide-og-sata-harddiske-4040849508479.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

https://www.happii.dk/Harddisk-tilbehoer/LogiLink-Adapter-USB-20-to-25-35/2202970?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Der er på adapteren to IDE/PATA forbindelser - én til PATA-harddisk, en til diskette-drev og én til SATA harddisk/SSD. Yderligere sidder er et USB-kabel fastmonteret på selve adapteren med et USB-han stik for enden.
Avatar billede hudsonium Mester
29. marts 2017 - 10:53 #53
Kære Erik

Der står ganske rigtigt om det produkt du henviser til: "Med dette produkt kan man tilslutte en 2,5 eller 3,5 tommer SATA eller IDE-harddisk til computerens USB-port."

Og jeg skal slutte en USB-nøgle direkte til en SATA-port på bundkortet. Omvendt af ovenstående.

Jeg kan sagtens bruge adapteren alligevel - bare ikke lige til det jeg ville her :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. marts 2017 - 12:24 #54
Jeg vil prøve at forhøre mig hos en jeg kender. Han har et lille firma der måske kan hjælpe dig ud af din knibe.
Det er muligt at der trods dine problemer findes en løsning så "dyret" kan tæmmes.... krydser fingre.
Avatar billede hudsonium Mester
29. marts 2017 - 13:09 #55
Mange tak! Alle forslag og forsøg sætter jeg stor pris på.

Det er i øvrigt ikke fordi jeg ikke ville betale for professionel hjælp (nu du nævner et firma).

Mvh
Avatar billede hudsonium Mester
03. april 2017 - 10:13 #56
Til Erik: Noget nyt om din bekendte og firmaet ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. april 2017 - 10:33 #57
Jeg har ikke kunnet træffe ham endnu....men prøver senere. Jeg forstår godt at du er spændt.
Avatar billede hudsonium Mester
30. april 2017 - 09:54 #58
Der er indtruffet et mirakel:

Efter at jeg har haft frakoblet den syge harddisk igennem noget tid for bl.a. at tage data ud af den, satte jeg den i det gamle system for at boote fra en ny USB-enhed jeg havde lavet og prøve at reparere.

Systemet ville ikke min USB, men til gengæld bootede den så fra den gode gamle HDD og jeg er nu inde i styresystemet som før.

Jeg kan ikke helt forklare dette .. hvis nogen har et bud kunne det være interessant at høre. Jeg har så vidt jeg ved ikke rigtig ændret noget på harddisken.

Tak til alle for jeres hjælp i øvrigt.

Mvh Anders
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. maj 2017 - 11:39 #59
For en sikkerheds skyld vil det være klogt at lave en klon af den gamle harddisk, da man kunne have en mistanke om at den lever på lånt tid.
Der skal naturligvis være plads til både styresystemet (Windows) og hvad der eller ligger at filer på den.

Brug nedenstående link:

http://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html

Vigtigt: Rul helt ned på siden og klik på det orange felt hvori der står:
AOMEI Backupper - Free

Programmet er meget let at bruge, og det virker!
Avatar billede hudsonium Mester
08. maj 2017 - 15:18 #60
Et godt forslag - det gør jeg. Man kan vel i tilfælde af pladsmangel have denne klon liggende på et andet drev?

Mvh
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. maj 2017 - 16:24 #61
Lige for at være sikker: det skal være en andet drev, f.eks. en helt ny harddisk/SSD.
Avatar billede hudsonium Mester
10. maj 2017 - 08:52 #62
OK, tak Erik
Avatar billede hudsonium Mester
03. juni 2019 - 06:39 #64
Tak for det.

Der er dog sket det, at jeg har købt ny PC med Windows 10, så nu må det så være slut med Windows XP, som ellers gjorde det godt.

Tak til alle for kommentarer og hjælp.

Mvh