Avatar billede Jacob D. Novice
22. marts 2017 - 09:16 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Dårlig netværksforbindelse

Hej
Jeg har skiftet min netværksforbindelse fre TDC til Telia. I den forbindelse blev mit signal i huset MEGET dårligt. Jeg kontaktede telias support der blot konstaterede at min router fra TDC (saegemcom) var meget bedre end den nye fra Telia (Technicolor). Han nævnte også at jeg muligvis kunne sætte TDCrouteren til igen og bruge den i stedet. Men det kan jeg ikke umiddelbart. Telianetværkene kommer i hvert fald ikke frem når jeg bruger TDCrouteren. KAn jeg selv oprette en bridge eller bør jeg prøve med en repeater eller måske et accesspoint. Og uanset, hvad skal jeg gøre?

Venligst
Jacob
Avatar billede amite Mester
22. marts 2017 - 10:12 #1
Hej Jacob. Der er lidt blandede termer i din beskrivelse. Kan du kort præcisere. Er det din internetforbindelse som du har problemer med, eller snakker du om dit WIFI?
Avatar billede amite Mester
22. marts 2017 - 10:13 #2
(Underforstået - har du problemer med internettet når du er på med et kabel?)
Avatar billede INK Ekspert
22. marts 2017 - 12:13 #3
Det er da ærlig snak fra Telia, men ikke særlig rart, at de leverer et underlødigt produkt.
Hvis du skal droppe routeren fra Telia og anvende TDC, så skal du selvfølgelig ændre indstillingerne i routeren. Log dig på Telia-routeren og aflæs oplysningerne for internetsiden (WAN). Derefter logger du på TDC routeren uden internetforbindelse og foretager de samme indstillinger. Når disse er gemt kan du muligvis få den til at virke.
Alternativt beholder du Teliarouteren og tilslutter TDC routeren via kabel og konfigureret uden DHCP server. Du skal nok også kikke på IP adresserne. Meld tilbage hvis du har brug for flere oplysninger.
Avatar billede jk45 Forsker
22. marts 2017 - 12:47 #4
Homeboxen kan KUN bruges på en tdc linie, du kan ikke rette i wan indstillinger på den. Eneste løsning er at købe en ny router og sætte på efter din telia router.
Tdc homebox indeholder nogle iptabeller som styrer trafikken.
Avatar billede Jacob D. Novice
22. marts 2017 - 13:07 #5
Hej tak for hurtige og nyttige svar. Beklager forvirringen i termerne. Det er nok afsløret at jeg er en ren amatør :) Som flere af jer har fanget er det wififorbindelsen den er gal med. Én skriver jeg skal ændre indstillingerne på TDCrouteren en anden at jeg ikke kan. Jeg har nok bruge på ret præcis guidance til hvordan jeg finder ud af om jeg kan eller ej - hvad skal jeg præcist gøre? Hvis jeg ikke kan benytte TDCrouteren er eneste løsning så at købe en ny router som der bliver svaret ovenfor?
Avatar billede INK Ekspert
22. marts 2017 - 13:46 #6
#4 lyder ret overbevisende, så man kan ikke ændre i WAN oplysninger uden at ændre firmware. Det er en aktivitet, som nok ligger uden for denne tråd.
Så jeg bøjer mig og er enig med jk45, at det hedder ny router i kablet forbindelse med Teliarouteren. Hvis det er et stort hus, kan du bibeholde wifi i begge routere (DHCP skal stadig slås fra i router 2).
Emnet har været berørt i adskillige tråde, så jeg finder lige en henvisning senere.
Avatar billede INK Ekspert
22. marts 2017 - 13:53 #7
Avatar billede Jacob D. Novice
22. marts 2017 - 18:33 #8
Mange tak for gode råd! Er dette også det rette sted at spørger i forlængelse af ovenstående om nogen har et bud på hvilken router jeg skal gå efter når det mest brugte i hjemmet er Netflix og Facebook. Der er sjældent mere end 2 brugere på samtidig. Eller har noget tips til hvad jeg skal kigge efter?
Avatar billede INK Ekspert
22. marts 2017 - 20:16 #9
Jeg ville vælge en dual-band router med både 2,4 og 5 GHz wifi. Typisk har den også 4 lan-porte til kablet netværk. Den ene skal bruges til den kablede forbindelse fra Teliarouteren til den nye. Dit behov kan jo ændre sig over tid så du har flere enheder, men det afhænger jo også af placering og størrelse af din bolig.
De fleste routere vil kunne bruges, så det afhænger også af hvor meget du vil spendere. Routere fås fra 4-500 kr og op til 2-3000 kr. Spørg i forretningen. Niveauet 5-800 kr vil nok være tilstrækkeligt.