Avatar billede Sonic Mester
22. marts 2017 - 11:12 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Excel VBA giver #NAVN retur i aktuelle celler

Hej Eksperter.
Jeg har følgende kode indsat i VBA:

    Range("bp22").FormulaR1C1 = "=IF(SUM(RC[-7]:RC[-1])=0,"""",ColoredCells(RC[-7]:RC[-1],L_Tal_1)&"" + ""&+ColoredCells(RC[-7]:RC[-1],L_Tillæg1))"
    Range("bp22").AutoFill Destination:=Range("bp22:bp24"), Type:=xlFillDefault
    Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
    Range("bp22:bp24").Value = Range("bp22:bp24").Value
    Range("a1").Activate
End Sub

Retunere #NAVN i celler bp22 til bp24. (L_Tal_1 er start celle der indeholder tal (L_Tal_1 til L_Tal_7 er dem jeg har tal i )
L_Tillæg1 er alene
bp22 (til bp24) er resultat cellen,
bh22 til bn24 indeholder de tal jeg checker)

er der en der kan "knække" den :)
Avatar billede Sonic Mester
22. marts 2017 - 13:24 #1
Ja det er jo sjovt at når man efter dagevis ikke kan se "skoven for bare træer"
så skal man bare skrive et opslag her og så kan man se fejlen :D
Løste det med at flytte [-7] og [-1] til de rigtige så virkede farverne....

Nu er det "bare" det tal den skal vise i bp22:bp24 der mangler i stedet for #NAVN

Function ColoredCells(rRange As Range, rColor As Range) As Double
Dim rCell As Range
Dim lCount As Long, lRefColor As Long
    Application.Volatile
    lCount = 0
    lRefColor = rColor.Interior.ColorIndex
    For Each rCell In rRange
        If rCell.Interior.ColorIndex = lRefColor Then lCount = lCount + 1
    Next rCell
    ColoredCells = lCount
End Function
Avatar billede kabbak Professor
22. marts 2017 - 14:28 #2
Du kan bruge .FormulaLocal, i stedet for .FormulaR1C1, det gør det måske nemmere at  bruge.

Range("K1").FormulaLocal = "=hvis(sum(A1:J1)=0;"""";sum(A1:j1))"

#1

forstår ikke lige
Nu er det "bare" det tal den skal vise i bp22:bp24 der mangler i stedet for #NAVN

hvad er galt.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2017 - 15:29 #3
Din "Function ColoredCells......" skal ligge i et Modul (Ikke på arket)
Avatar billede Sonic Mester
22. marts 2017 - 15:30 #4
Forsøger senere med .FormulaLocal i stedet for :)

Jeg har fået cellerne BH22:BN24 til at skifte farve udfra om de er identisk
med tal i cellerne "L_Tal_1" til "L_Tal_7" og "L_Tillæg1" (BH2 til BN2 og BP2)

I celle BP 22 til BP24 ville jeg gerne have "udregningen/visningen" feks. 6 + 1
Hvis L_Tal_1-L_Tal_7 rammer 6 og L_Tillæg1 rammer 1

Jeg har lavet en knap/macro der checker og farver cellerne BH22:BN24
ved at hente koden (Private Sub Find_resultat() hvor koden i første indslag er en del af) det virker fint, men count delen der skal vises i BP22:BP24 viser #NAVN i
stedet for feks 6 + 1.

Håber det hjælper på forståelsen, jeg er novice inden for området men lærer
hurtigt ;)
Avatar billede Sonic Mester
22. marts 2017 - 15:37 #5
store-morten:

De (Find_resultat og ColoredCells) ligger i et modul (Kaldt koden)
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2017 - 15:47 #6
Og du har to celler der er døbt om til: L_Tal_1  og  L_Tillæg1
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2017 - 15:57 #7
Hvis du bruger .FormulaLocal, i stedet for, virker det kun i en dansk version af Excel
Avatar billede Sonic Mester
22. marts 2017 - 16:01 #8
Celle hedder som neden for:
BH2 = L_Tal_1
BI2 = L_Tal_2
BJ2 = L_Tal_3
BK2 = L_Tal_4
BL2 = L_Tal_5
BM2 = L_Tal_6
BN2 = L_Tal_7
BP2 = L_Tillæg1
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2017 - 16:02 #9
Vises #NAVN er der nogen Excel ikke kan se/finde.
F.eks. en Function eller navn givet celler.
Avatar billede Sonic Mester
22. marts 2017 - 16:11 #10
Det der undre mig er at cellerne (BH22:BN22) bliver farvet (i 2 forskellige)
Så Celle navnet L_Tal_x burde ikke være problemet og der hvor "summen" (Feks
6 + 1) skal vises (BP22:BP24) har jeg ikke ændret celle navn.
Tænker det er en funktion men er lidt lost her :(
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2017 - 16:41 #11
Prøv denne, der ikke bruger navn givet celler:
Sub test()
    Range("bp22").Formula = "=IF(SUM(BI22:BO22)=0,"""",ColoredCells(BI22:BO22,$BH$2)&"" + ""&+ColoredCells(BI22:BO22,$BP$2))"
    Range("bp22").AutoFill Destination:=Range("bp22:bp24"), Type:=xlFillDefault
    Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
    Range("bp22:bp24").Value = Range("bp22:bp24").Value
    Range("a1").Activate
End Sub
Avatar billede Sonic Mester
22. marts 2017 - 17:00 #12
Virker som den anden/gamle (Farver de rigtige numre) men
stadigvæk #NAVN i celler BP22:BP24
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2017 - 17:19 #13
Den har ingen indvirkning på at farver de rigtige numre ;-)

Den indsætter formlen:

=HVIS(SUM(BI22:BO22)=0;"";ColoredCells(BI22:BO22;$BH$2)&" + "&+ColoredCells(BI22:BO22;$BP$2))

I celle BP22

Hvis jeg fjerne "Function ColoredCells......" får jeg: #Navn
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2017 - 17:27 #14
Prøv at indsætte denne i et nyt Modul:
Function ColoredCells(rRange As Range, rColor As Range) As Double
Dim rCell As Range
Dim lCount As Long, lRefColor As Long
    Application.Volatile
    lCount = 0
    lRefColor = rColor.Interior.ColorIndex
    For Each rCell In rRange
        If rCell.Interior.ColorIndex = lRefColor Then lCount = lCount + 1
    Next rCell
    ColoredCells = lCount
End Function
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2017 - 17:31 #15
Når jeg tester i et ark uden farver, får jeg: 7+7
Avatar billede Sonic Mester
22. marts 2017 - 17:38 #16
Har slettet den i det gamle modul og oprettet et nyt modul hvor
den kode er indsat.

Samme resultat
Avatar billede Sonic Mester
22. marts 2017 - 18:09 #17
Hvis jeg skriver i BP22 denne:
=HVIS(SUM(BH22:BN22)=0;"";VBAProject.Koden3.ColoredCells(BH22:BN22;BH2)&" + "&+VBAProject.Koden3.ColoredCells(BH22:BN22;BP2))
----------------------------------------------------------------------
koden 3 er det modul jeg bruger
___________________________________________
så virker det perfekt, 0 + 0 ved ingen farver og 1 + 0 ved 1 farve.

Kan selvfølgelig fjerne koden i vba så virker det men ville helst have
koden derinde :)
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2017 - 18:28 #18
Har send en pb
Avatar billede Sonic Mester
22. marts 2017 - 18:28 #19
Sådan nu virker det..... har tilføjet VBAProject.Koden3.ColoredCells
som jeg troede den godt vidste eftersom koden er skrevet i modulet "koden3" :

Range("bp22").FormulaR1C1 = "=IF(SUM(RC[-8]:RC[-2])=0,"""",VBAProject.Koden3.ColoredCells(RC[-8]:RC[-2],L_Tal_1)&"" + ""&+VBAProject.Koden3.ColoredCells(RC[-8]:RC[-2],L_Tillæg1))"
    Range("bp22").AutoFill Destination:=Range("bp22:bp24"), Type:=xlFillDefault
    Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
    Range("bp22:bp24").Value = Range("bp22:bp24").Value

Stadigvæk udfra den fine hjælp fra Morten, takker.
Avatar billede kabbak Professor
22. marts 2017 - 18:46 #20
Har du så ikke funktionen, i andre moduler/ indlæste mapper ??
Avatar billede Sonic Mester
22. marts 2017 - 19:05 #21
Kabbak.

Det var første del i ark1 som jeg ville have til at virke og derefter
lave de andre når jeg havde fået den til at virke.
det er nemmere at arbejde med 1 del af gangen spec. når de er ens ;)
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2017 - 19:13 #22
Jeg tror Kabbak mener at Formlen ser "Function ColoredCells......" i et andet åbent regneark.

Kan du sende arket på E-mail ?