Avatar billede hemberg Forsker
25. marts 2017 - 06:22 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

PHP 7 vs PHP 5

Hej,

Jeg har lavet en webside i PHP 5.x. Men nu er serveren så opdateret med PHP 7 i stedet for PHP 5.x. Mit spørgsmål er nu:

Er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? Jeg er ikke ret erfaren i PHP men har dog lavet en del. Og jeg syntes ikke umiddelbart jeg kan finde de helt store forskelle.

Siden er hostet på min private synology NAS og (uden at alt er prøvet af) så ser siden ud til at fungere.
Avatar billede acore Ekspert
25. marts 2017 - 07:50 #1
Generelt er PHP  ret bagud kompatibelt. Men start med at sørge for, at du får alle fejl og warnings at se.

error_reporting(E_ALL);

Test så din side. Hvad ser du? Hvis noget ikke virker eller giver fejl, så er der ret god dokumentation. Fx her om udgåede funktioner/funktionalitet fra 5.6 till 7 http://php.net/manual/en/migration70.deprecated.php (se linket i breadcrum til den generelle oversigt over versionerne.

Nu skriver du ikke fra hvilken PHP 5 version. Men den ene ting, der efter min erfaring har givet flest problemer, er de danske bogstaver. Historisk bruger/brugte de fleste web-sider ISO-8859-1/latin1. I PHP version 5.6 PHP er default_charset i php.ini ændret fra "empty" to UTF-8. Derved blev det pludselig UTF-8, der var default. Det er der gode grunde til, men i takt med at web-hotellerne har opgraderet til PHP v5.6, har det skabt problemer. Så hvis dine danske bogstaver vises forkert, er det nok derfor.

Endelig - der er PHP 5.4, 5.5, 5.6, 7.0 og 7.1 - men ingen derimellem (som fx 5.7 eller 6.0). Så springer er nok fra 5.5 til 7.0 - gætter jeg på. Mange springer 5.6 over.
Avatar billede hemberg Forsker
25. marts 2017 - 08:10 #2
Tusinde tak for tippet med: error_reporting(E_ALL);

Min gamle version var 5.6 og er opgraderet til 7.0. Som skrevet hoster jeg selv mine sider og tegnsæt er som standart UTF-8 så der vil (ser det ud til) ikke blive problemer.
Avatar billede acore Ekspert
25. marts 2017 - 10:07 #3
Hvis koden kører, kan du løbe http://php.net/manual/en/migration70.incompatible.php igennem, men ellers læne dig tilbage. Sandsynligheden for at der er noget at komme efter er lille.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2017 - 23:22 #4
At faa paen PHP 5 kode til at koere paa PHP 7 boer vaere nemt.

Men noget gyseligt kode med PHP 4 features som har vaeret fraaraadet/deprecated i PHP 5 i mange aar kan godt give en del problemer/arbejde i PHP 7.