Avatar billede mergelspir Seniormester
26. marts 2017 - 14:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Placering af context.xml i et Apache Tomcat 7 environment?

Jeg har en context.xml-fil med følgende indhold:
"<Context sessionCookiePath="/" ></Context>"
Men kan tilsyneadende ikke få den til at virke. Enten fordi indholdet ikke er korrekt eller fordi den ikke bliver læst.

Derfor: Hvor skal den placeres for at den bliver læst?
Tillægsspørgsmål: Er der en måde, hvorpå at jeg kan verificere, at den bliver læst?

Jeg benytter Tomcat/Apache/Linux environment på et webhotel (Levonline).
Jeg har selvfølgelig spurgt Levonline,  men den person, de har sat til at besvare den type spørgsmål, har ikke styr på den del.

Min Tomcat Version er: Apache Tomcat/7.0.33
Når jeg læser Apache Tomcat 7 vejledningen her:
https://tomcat.apache.org/tomcat-7.0-doc/config/context.html
er der multiple forslag, men vejledningen er ikke ligefrem let gennemskuelig.

Jeg benytter ikke WAR, men uploader alle mine filer enkeltvis til serveren.

Jeg har forsøgt følgende lokationer:
$CATALINA_BASE/conf/context.xml
og
/public_html/<mit domaine>/tomcat-webapps/app/WEB-INF/context.xml
men uden success.

Forslag er meget velkomne.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2017 - 18:14 #1
Jeg vil mene at den rigtige placering er:

$CATALINA_BASE/conf/Catalina/dithostname/ditwebappname.xml
Avatar billede mergelspir Seniormester
26. marts 2017 - 22:11 #2
Echo $CATALINA_BASE giver blot en blank linie.
Ligeså gør Echo $CATALINA_HOME.

Men,... jeg har fundet noget, der ligner din path:
"/usr/local/tomcat/instance/c1234567/conf/instance/c1234567.xml"
hvor "c1234567" er min konto på webhotellet.
På den anden side, så kan jeg ikke genkende noget i denne xml-fil, der ligner det, jeg forventer at finde i context.xml.

Eksempler taget fra "c1234567.xml":
<Server .....>
<Listener ...... />
<GlobalNamingResources>
...
</GlobalNamingResources>
<Service name="Tomcat-Apache">
      <Engine ......>
          <Host ...>
          ...
          </Host>
      </Engine>
  </Service>
</Server>

Derudover har jeg kun læserettigheder til filen.
Avatar billede mergelspir Seniormester
26. marts 2017 - 22:19 #3
Tilføjelse: cd $CATALINA_BASE fører mig til det sted, hvor jeg normalt ender, når jeg logger på serveren via putty. MEN,... der er ikke noget conf-underkatalog.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2017 - 03:57 #4
Context kan placeres indenfor Host.

Men hvis du kun har readonly adgang saa hjaelper det jo ikke.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2017 - 04:02 #5
Der imidlertid den anden mulighed:

/public_html/<mit domaine>/tomcat-webapps/app/META-INF/context.xml

altsaa META-INF fremfor WEB-INF.
Avatar billede mergelspir Seniormester
16. april 2017 - 17:41 #6
Jeg kan godt oprette en underkatalog META-INF/ og deri indsætte filen context.xml.
Det fungerer fint!

MEN, når jeg i forbindelse med testen renamer context.xml til noget andet og genstarter tomcat'en, så slettes filen WEB.INF/web.xml.

Nogen forklaring på det?!?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2017 - 05:25 #7
Det lyder mystisk.

Hvad sker der hvis du i.s.f. rename+restart laver shutdown+rename+startup?
Avatar billede mergelspir Seniormester
17. april 2017 - 19:05 #8
Nu har jeg begrænsede muligheder, da Tomcat'en ligger hos Levonline (min web-hotel udbyder)
Jeg har mig bekendt kun to muligheder:
1) genindlæse class filer
2) restart Tomcat.
Jeg gør det endda kun indirekte, idet jeg toucher nogle filer. Jeg antager, at der så er nogle scripts i baggrunden, der foretager det fornødne.

Når jeg renamer "context.xml" filen til noget arbitrært fx "hugo.xml" og restarter Tomcat, så slettes "web.xml".
Når jeg renamer "hugo.xml" til "context.xml" igen og restarter Tomcat, så slettes "web.xml" ikke.

Arne, du behøver ikke at bruge mere tid på det. Det kunne være, at det var en kendt feature. Jeg spørger Levonline og ser hvad de svarer. Nogle gange svarer de bare, at jeg skal spørge min programmør - efter min mening lidt ubehøvlet - men ellers er de meget gode.