Avatar billede carola Praktikant
27. marts 2017 - 21:06 Der er 19 kommentarer

Compaq Pesario 2292 - filer fra harddisken

Hej.
Jeg har en Compaq Pesario 2292 fra min mor (købt ca. 1999/2000).
Den har ligget i kælderen i mange år. I dag ville jeg tænde den for at få fat i nogle "Outlook mails" som burde ligge på Harddisken. Så kortsluttede den og lugtede brændt - Der er en spændingsskifter 110/220V.
Jeg er sådan set ikke interesseret i at reparere selve computeren, men er mest interesseret i hvordan jeg kan få fat i mailsene.
Kan man "udtage" harddisken og kender i et sted som kan det? Eller er det evt nemt at reparere computeren og gøre det selv. Der er Windows 1998 på.
Vh Carola
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2017 - 21:12 #1
det kan jeg Windows 1998 mener du ikke. windows 98
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
27. marts 2017 - 21:41 #2
Harddisken er nem at skrue ud. Hvis den ikke har taget skade, kan du sætte den til en anden pc med denne adapter og trække filer ud:
https://www.batteribyen.dk/usb-sata-ide-hdd-2958?gclid=CISvkoG399ICFRrPsgodqzUK0w
Den understøtter også gamle pata-diske.
Avatar billede Anders Novice
27. marts 2017 - 21:59 #3
Det skulle ikke være noget problem for mig at gøre det. Jeg har computere som er mere end 30 år gamle.

Jeg går ud fra at du benyttede den gamle Outlook express, og derfor skal du vide hvor på harddisken den gemmer filerne. Desuden skal man ind i selve outlook express og eksportere mailene til et filformat, som en moderne maskine kan importere i mail programmet.

Du kan også starte maskinen op, starte outlook og manuelt printe samtlige emails på papir. Men som du nok får problemer med at gøre, siden den er stået af. Du kunne være heldig at det kun er strømforsyneren som er gået. Men den skal stadig inspiceres for dårlige kondensatorer og testes igennem. Med alt held, er det kun en tantium der er stået af, da de som noget af det eneste, siger som et kanonslag og udsender en stikflamme når de brister. Moderne elektrolyt holder bare op med at fungere, og svulmer op.

Jeg kunne måske godt give den et forsøg. Da jeg samler på hardware mellem 1985 og 2001/02, og derfor sikkert har noget som midlertidigt kan bruges til at få liv i dyret med.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. marts 2017 - 22:00 #4
Jeg har netop en sådan adapter, hvor jeg ogs¨trak gamle filer ud fra (dog ikke mails - dette var ikke aktuelt) Adapteren virker fin med både PATA og SATA. En smart opfindelse der i visse tilfælde er uundværlig.
Avatar billede carola Praktikant
28. marts 2017 - 09:00 #5
Tak for gode og hurtige svar!

Ja, jeg mener Windows 98; men kan ikke være sikker, da jeg ikke kan starte Computeren.

Jeg er interesseret i en løsning og i at få hjælp til det. Enten ved at få gang i computeren (strømforsyning, Tantium) og jeg selv prøver at kigge på harddisken eller ved at jeg skruer harddisken ud og sender den til én som vil trække mails og andre filer ud og brænde dem på CD eller gemme på USB og sende til mig.

Er der nogen af jer som bor i København? Kunne være nemmest, da jeg selv bor på Nørrebro.

Send gerne evt en privat besked om konkrete løsningsforslag og hvad det kunne koste. Mit budget er ikke stor. Hvis der er nogen som er interesseret i selve Computeren + tilbehør som en slags betaling, så ville det være optimalt. Skal ikke bruge den mere.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2017 - 09:09 #6
tag harddisken ud, og sæt den i en harddisk adapter, usb. så kan den læses derfra.
de koster få hundrede kroner og fås overalt.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2017 - 09:09 #7
vær opmærkssom på om det er en IDE disk, for så skal du sikre dig at usb docken, kan IDE, og ikke kun SATA
Avatar billede carola Praktikant
28. marts 2017 - 09:46 #8
Tak!! Det lyder nemt og lige til. Kan en harddiskadapter så buges sammen med en Macbook og kan jeg så læse filerne/mails (Windows 98) på min Macbook?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
28. marts 2017 - 10:05 #9
Adapteren nævnt i #2 understøtter Mac OS og alle harddisk-typer.
Filsystemet på Win98 disken er FAT32 så MacBook kan både læse fra og skrive til den.
Billeder og dokumenter er problemfri, men som #3 skriver, kan mails være et problem.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
28. marts 2017 - 10:18 #10
Compaq Presario 2292 indeholder en IDE disk (pata). Gammel type, som virker med adapteren.
Avatar billede carola Praktikant
28. marts 2017 - 10:26 #11
Kunne jeg starte det gamle outlook express (via hd adapteren) på min nye computer og så på den måde få fat i mailsene, som jeg så kunne printe. Det er rigeligt med prints. Men er det muligt at starte outlook på en ny computer? ligger programmet på harddisken og er det til at få fat på?

Har nu bestilt adapteren. super spændende det her.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
28. marts 2017 - 11:11 #12
Windows programmer installeret på disken kan ikke åbnes af Mac. Den forstår ikke .exe filer.
Avatar billede carola Praktikant
28. marts 2017 - 13:16 #13
Forstået. Men med en ny PC (en af de nyeste windows styresystemer på) burde det kunne lade sig gøre, ikke?
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. marts 2017 - 13:25 #14
Jeg tror at især Windows 7 vil kunne klare sagen, men det vil være en fordel med 32 bit versionen, for jeg er ikke sikker på om 64 bit versionen er kompatibel.
Avatar billede Anders Novice
28. marts 2017 - 15:25 #15
Du kan ikke starte oulook'en op på en anden Windows installation, da den er bundet til den installation der ligger på harddisken.

Hvis harddisken i sig selv fungerer, har du forskellige muligheder.

1:
Du kan se om din Win9x installation kan starte op på lignende hardware, altså en SS7 platform (AMD K6) som enten har Ali-V eller MVP3 chipset. Hvis dette kan lade sig gøre, kan du så installere de rigtige system drivere og derfra starte outlook op, for at eksportere dine mail's.

2:
Du kan reparere din maskine, og starte den op, for at hive mail's ud.

3:
Man benyttede enten outlook express eller den fulde outlook som fulgte med i Office pakken. Og jeg ved at en af dem, kan man kopiere filerne direkte og smide i en ny outlook installation med samme versions nummer. Den anden kan du som sagt ikke gøre det ved. Men når du har eksporteret dine mail's, findes der muligvis en moderne mail klient, som kan importere dine mails fra et så gammelt program.

Uanset hvad du gør, bliver det en lang process. Så du skal overveje om dette er noget som er yderst vigtigt for dig at genskabe eller få igen om man vil.
Data arkeologi er en sjov størrelse, og kan til tider være meget tidskrævende.
Avatar billede Anders Novice
28. marts 2017 - 15:31 #16
Googlede lidt rundt.... Der findes måder som denne her. Men det er ikke sikkert det er den vej du ender med at tage, når du skal genetablere data'ene.

https://www.slipstick.com/outlook/config/move-oe-to-outlook-new-computer/
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
28. marts 2017 - 18:37 #17
Hej Anders
Jeg bruger ikke Outlook og ved ikke, hvordan den lagrer på disk.
Er man så heldig, at den gemmer hver mail som en .pst fil?

Så kunne man jo kopiere dem til Mac disken og omdøbe dem til .txt
De ville så kunne åbnes i en tekst-editor, så man kunne "grave" efter den rå tekst som fragmenter imellem en masse koder for skrifttype, skriftgrad, linjeskift osv.

???
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
28. marts 2017 - 18:44 #18
Eller bedre: kopiere dem til en Windows pc.
Mac og Linux genkender ikke filtyper på efternavnet, de lader sig ikke narre så let som Windows.
Avatar billede Anders Novice
28. marts 2017 - 21:01 #19
#FinnRasmussen:

Jeg kan ikke helt huske det, da jeg sidst flyttede den slags data for en små 4 år siden. Det var mine forældres computer, hvor de skulle have flyttet mails fra både en WinME maskine, samt en WinXP maskine. Det skulle ind i Outlook der følger med Office2010, installeret på en Win7 maskine. Så vidt jeg erindrer, så var alle deres mails i en fil. Men det ligger lidt tåget for mig.