Avatar billede ChristinaJJ Praktikant
29. marts 2017 - 18:40 Der er 4 kommentarer

Hjælp en ejerforening!

Kære teknisk kyndige godtfolk.

Vi står over for at skulle træffe valg om Fiber eller bevare vores coax til vores signalanlæg her i en forening med ca 160 beboere. Vi kunne meget godt bruge lidt vejledning.

YOUSEE vil opgradere vores coax anlæg til noget de kalder "docsis 3.1", og betale investeringen (450.000), mod at vi binder os i syv år, hvorefter signalanlægget er vores. Mange I forening har haft svært ved at opnå de lovede hastigheder hos Yousee på vores nuværende anlæg (især i "myldretiden"), men Yousee siger, at det er fortid med det nye anlæg, og at man snart kan købe hastigheder på helt op til 1000mbit hos dem.

FIBIA vil derimod lægge helt nyt fiberanlæg til hele foreningen. (En anlægsinvestering på 1.8 million, som de betaler, dog mod at vi køber for minimum 129 kr pr husstand pr måned (svarende til prisen på grund-tvpakken). Man kan frit vælge om man vil aftage TV eller internet eller begge dele. Bindingsperioden er 5 år, men hvis vi bliver i butikken i 10 år er fiberanlægget foreningens ejendom.

Priserne på mellem og fuldpakken er stort set den samme. Priserne på grundpakken og samtlige internetprodukter er cirka 20% billigere hos Fibia.

Hvad ville I vælge, og helt nøgternt: Hvilken af de to teknologier er mest stabilt, mest fremtidssikret og i det hele taget bare bedst? Jeg vil gerne have svar fra så mange af jer, selv om I umiddelbart er enige med hinanden. At kaste det ud til "folket" ser jeg som mere troværdigt end at de respektive selskaber argumenterer for hver deres løsning, så derfor vil jeg gerne ha noget volume på antallet af svar..

På forhånd tak!
Avatar billede jk45 Forsker
29. marts 2017 - 19:54 #1
Fiber er godt til Data men rigtig mange steder (f.eks. Maribo på lolland) har de haft meget dårlige erfaringer med tv delen. Her fravælger rigtigt mange faktisk fibia og vælger hellere en yousee kobber løsning på trods af at den er meget langsommere.
Så hvis stabilitet på tv siden er vigtig tror jeg at coax er beds,t er det vigtigere med data end tv er fiber måske løsningen men det er korrekt at med opgraderingen af coax vil den kunne kører i første omgang 500/500 som også er højeste hastighed fra fibia til private. Den nye standard understøtter op til 4000/4000 mb men det kommer først senere.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. marts 2017 - 20:00 #2
min ejendom har for år tilbage fået 'et godt tilbud' fra yousee - det opgradere i ejendomme. Nu ejer yousee så alt kabel her, så vi kan ikke skifte med mindre en ny udbyder trækker nye kabler (yousee vil ikke sælge 'vores' kabler til os).
Så - et tilbud fra tdc/yousee er som en handel med mafiaen. Sig nej første gang.
Avatar billede ptj_11 Forsker
30. marts 2017 - 04:03 #3
Jeg skiftede fra Yousee til fibia (dengang Waoo) med både tv og opkobling. Årsagen var, at yousee ikke kunne levere en anstændig hastighed til en anstændig pris, hvilket fibia kunne.
Sidenhen fravalgte jeg tv fra fibia, og vendte tilbage til Yousee, da de var væsentligt billigere end fibia. Med i billedet skal også den oplysning, at jeg ikke har haft valgt noget fansy på tv siden, men udelukkende grundpakken. At man så i  dag hos flere udbydere oplever en rimelig rabat på opkoblingen, jo mere tv man vælger, det er så en anden sag.
Jeg vil så lige pointere, at jeg har aldrig haft kvalitetsproblemer med tv-signalet hos nogen af de 2 udbydere, udelukkende problemer med deres bokse. Det har været noget skod fra begge udbydere. Jeg har vist på nuværende tidspunkt haft 5 eller 6 indenfor i min stue. Nu flytter jeg snart til stofaområde, så får jeg også oplevet deres produkter.
/ptj_11
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. marts 2017 - 06:56 #4
Prisen kan jeg ikke forholde mig til, det kræver en mere dyb indsigt i jeres ønsker / behov / drømme contra det i har nu.
Kun vil jeg sige at fiber uden undtagelse er det bedste teknisk. Hvis nogen oplever problemer med TV-signal, er det ikke fiberens skyld!
Hvis ikke man anvender APC-connectorer vil det typisk give problemer. Skidt-snavs sjusket montage er også medvirkende til fejl. Faktisk kan op 85% af fejl på fiber tilskrives disse bare 3 ting.
Men fiber som sådan fejler ikke noget som transport medie.