Avatar billede peterscl Juniormester
31. marts 2017 - 16:09 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Database som tilbudsværktøj

Jeg skal lave et tilbudsværktøj i Access (og det skulle være let nok) men er kommet ind i et problem.

Jeg har følgende tabeller:

1. Kundeliste - med kunde nr. og navn
2. Varer liste - med vare nr. og navn
3. Standardpriser pr kunde liste - med kunde nr. og vare nr. (relation til tabel 1+2) og deres standardpriser. Disse priser er forskellige for kunde til kunde og fra vare til vare (altså ikke en fast pris pr vare). Samme vare koster noget forskelligt fra kunde til kunde.

Så skal jeg lave en tabel hvor jeg opretter mine tilbyd i... Her ville jeg lave følgende felter: Tilbuds nr., Kunde nr., Vare nr.(fra tabel 1+2) også kommer mit problem for så skal jeg have et felt til deres pris, men jeg ville godt have at kundes standardpris kom i dette felt (som et forslag) men jeg skal kunne rette denne pris til noget andet hvis jeg vil.

Hvordan for jeg Access til at lave "en kopi" af en pris der står i tabel 3 over i denne nye tabel?

Måske skal jeg gøre det på en helt anden måde (er åben for forslag).

HJÆLP
Avatar billede terry Ekspert
31. marts 2017 - 17:29 #1
Can you comment on your previous question?
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1016529
Avatar billede terry Ekspert
31. marts 2017 - 17:31 #2
As far as I can see, this question is the same as your previous only with a bit more information.
Avatar billede terry Ekspert
31. marts 2017 - 17:58 #3
Og jeg kan godt skriv på dansk hvis nødvendigt ;-)
Avatar billede claes57 Ekspert
31. marts 2017 - 19:21 #4
hvorfor laver du ikke en forespørgelse der omfatter alle de ønskede felter - du kan bagefter bruge den som en tabel i formular og rette pris, hvis du vil.
Avatar billede peterscl Juniormester
01. april 2017 - 16:15 #5
Tak for jeres tilbagemeldinger... jeg har prøvet flere ting men jeg kan ikke få det til at virke. Kunne I lave en eksempel i en db og lægge ud så jeg kan se det.

På forhånd mange tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. april 2017 - 16:56 #6
- jeg har ikke access længere...
Avatar billede terry Ekspert
02. april 2017 - 09:41 #7
Are you using a form to enter data or are you trying to enter data directly in tables?

Could you sen the database you have so we can see what  you are trying to do?
Avatar billede terry Ekspert
02. april 2017 - 18:23 #8
Just a comment to Claes57 comment #4

That would be OK, but lets say you give a "tilbud" to a customer and use the current "standard pris". Then the "standard pris changes and you give another "tilbud to same customer. Whats happened to the pris you gave in the first "tilbud"?
Avatar billede terry Ekspert
03. april 2017 - 20:03 #9
peterscl do you want help or not?
Avatar billede peterscl Juniormester
04. april 2017 - 07:32 #10
Hej terry,

Jeg sætter stor pris på din hjælp

Jeg har lavet en ligge test db som viser mit problem - se link nedenfor:

https://www.dropbox.com/scl/fi/xh37w89flqvv28rjphn54/test%20database.accdb?dl=0&oref=e&r=AAWPHFObmXVJx13LXjGC9j72EB-8ZWXJy0mALORLFgC7yZ3jB-Dn1ow27OmDmx75YUk1SM10VGbmncfliO_vhfczwNA2MIXamxCE87Y3p6aICUP_bL3lfPmeSeJxaRpjr2K8nFXLosrdD6agkNuiai3X8tqyf9f7ERBrkZABmJOxvw&sm=1

Jeg taster data ind i en form via 2 tabeller (tilbud og varerliste). I tabellen "varerliste" har jeg 3 felter med priser og det er de 2 af dem (pris pr stk og pris ved 100) som jeg gerne vil have at den tog prisen fra tabellen med standard priser udfra kunden og varen... og så i det felt som hedder ny tilbudspris kan jeg indsætte en ny tilbudspris hvis jeg vil.

Håber det giver mening... og jeg er åben for andre muligheder.

På forhånd tak for hjælpen.

Claus
Avatar billede peterscl Juniormester
04. april 2017 - 07:46 #11
og en kommentar til terry bemærkning til claes57 ovenfor...
Det er lige det er er problemet - standard prisen må ikke ændres. Så der er rigtigt som terry skriver at hvis man ændre prisen i tilbud 2 så ændres prisen også i tilbud 1 og det må den ikke.

Jeg skal kunne lave 100 vis at tilbud til samme kunden på samme produkter hvor standard priser kommer som "et forslag" men den faktiske tilbudspris kan være forskellig for tilbud til tilbud.

Tak for jeres support :-) Håber at jeg kan få en løsning.
Avatar billede terry Ekspert
04. april 2017 - 09:11 #12
Claus
The link is telling me that you have been given access but I am signed in, not sure I quite understand that. There is a Request Access button which I have pressed so will wait to see if I get granted access.
You can also send zipped to ekspertenATsanthell.dk AT = @
Avatar billede terry Ekspert
04. april 2017 - 11:03 #13
I've made a simple example which I can send. So if you send me an email to above email address I will know where to send the example.
Avatar billede peterscl Juniormester
04. april 2017 - 14:46 #14
I have sent a mail to you...
Avatar billede peterscl Juniormester
05. april 2017 - 13:56 #15
Hi Terry,
I have looked at the db and it works great :-) Thanks a lot for your help.
I expect that it is the VBA code there does the Work... I will use this - I have to set it up in the "real" db.
Avatar billede terry Ekspert
05. april 2017 - 14:22 #16
Great to hear Claus :-)
Yes its the code which does it all so you will need to set it up correctly in the "real" dB.

Its not tested 100% but hopefully wont give any problems, if it does then drop a comment and I'll take a look.

BR
Terry

Oh, and you still need to close the other question which is related to the same thing ;-)