Avatar billede izyr Juniormester
04. april 2017 - 16:47 Der er 7 kommentarer

Når gammel notebook ikke kan trække win10??

Hejsa
Jeg har en gammel packard bell notebook med windows xp som jeg gerne ville have lagt et nyt styresystem på. Gerne et der kræver minimalt med ressourcer, så den måske kan bruges til at spille små flash-spil af børnene.

Hvilke alternativer er der til windows, når den ikke er hurtig nok til at trække windows 10?
Avatar billede izyr Juniormester
04. april 2017 - 16:57 #1
hov, en netbook... ikke en notebook
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2017 - 17:16 #2
ubuntu
Avatar billede poko1 Ekspert
04. april 2017 - 17:36 #3
Har du prøvet Windows 10 - 32 bit version Kræver blot 1 GB Ram?
Avatar billede izyr Juniormester
04. april 2017 - 21:02 #4
de nyere ubuntu har jeg læst kræver 2gb ram

- ja har prøvet 32b win10
Avatar billede arne_v Ekspert
04. april 2017 - 21:06 #5
En slankere Linux distro end Ubunto var nok bedre.
Avatar billede bvirk Guru
05. april 2017 - 10:47 #7
Der er mange søgehits på lightweight linux - sågar en wikipedia side:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_Linux_distribution

Det er naturligvis lidt omfattende for uindviede (også mig) - så bare min lille 25 øre's hint.

Resoucetyngden er OGSÅ Desktop Environment arten.

Jeg er glad for xfce som er et lightweight Desktop environment. Det ligner l.. - who cares.

Det er meget bedre end MSwindows - det har virtuelle desktops kaldet workspaces
Man skal give sig tid til at lære noget der er anderledes end windows - genvejstaster og konfiguration/forståelse.

Villende ikke anbefale slackware til hvemsomhelst, så jeg noget på wiki listen er der ihukommer:

Hvis det logrer, lugter som en hund, ligner en hund, gøer som en hund, hvad er det så højst sansynligt for et kræ?

Hvordan med specs på den packard bell sammenholdt med:

https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_Lite

(har IKKE prøvet det)