Avatar billede Henrik Skov Novice
06. april 2017 - 20:30 Der er 6 kommentarer

Sub query

Jeg har en database med bl.a. to tabeller. En medlem tabel(Medlemmer) med info om medlemmerne. Den anden tabel er en fangst tabel(Fangst) der viser info om en fiske fangst bl.a kg(FangstVaegt) og art (FangstVaegt) på fisken. Jeg vil gerne forbinde de to tabeller og vise rekord for hver art og hvem der har fanget den..mit problem er at jeg ikke kan få medlemmer med..kun art og højeste vægt.

SELECT
CONCAT(Fornavn, ' ' ,Efternavn) AS 'Navn',
SamletFangst.Rekord
From Medlemmer
JOIN
(SELECT
max(FangstVaegt) AS 'Rekord', MedlemmerID
FROM Fangst
GROUP BY MedlemmerID) AS SamletFangst
ON SamletFangst.MedlemmerID = Medlemmer.MedlemmerID
Avatar billede acore Ekspert
06. april 2017 - 21:26 #1
Er du sikker på, at det viste query returnerer Art men ikke navn?
Avatar billede Henrik Skov Novice
06. april 2017 - 22:03 #2
beklager, Den viser Navn og rekord vægt, men ikke art.
Avatar billede Henrik Skov Novice
06. april 2017 - 22:04 #3
Det er MAX funktionen der driller tænker jeg
Avatar billede Henrik Skov Novice
06. april 2017 - 22:06 #4
der er en 'FangstArt' i fangst tabellen jeg gerne vil have med i visningen så der i alt er tre kolonner i visningen
Navn - Rekord(vægt) - Art
Avatar billede Henrik Skov Novice
06. april 2017 - 22:15 #5
Her er et bedre overblik af de to tabeller

Medlemmer
- medlemmeriD
- Fornavn
- Efternavn

Fangst
- MedlemmerID
- FangstVaegt
- FangstArt
Avatar billede acore Ekspert
06. april 2017 - 22:31 #6
Du skal have arten ind i GROUP BY. Jeg ville bytte dem om - de 2 tabeller - noget i stil med

SELECT MAX(fangstvaegt), fangstart,  navn
FROM fangst AS f
LEFT JOIN medlemmer AS m
USING (medlemmerID)
GROUP BY fangstart

Du kan genbruge ON i stedet for min USING. navn erstattes med din CONCAT