09. april 2017 - 10:16 Der er 13 kommentarer

PCI-E SATA udvidelseskort

Hej,

Alle mine SATA indgange på mit bundkort var fyldte, og jeg havde brug for at kunne tilslutte en HDD mere.
Derfor har jeg fået fat i et PCI-E udvidelses kort, så jeg kan tilslutte en SATA HDD mere.
Men desværre kommer drevet ikke frem i hverken stifinder, eller i Windows diskhåndtering.
På PCI-E kortet er der desuden 2x USB 3.0 porte, og de fungerer fint, så det burde ikke være kortet der er noget galt med - det er også et helt nyt og ubrugt kort.
Er der noget man skal slå til, eller ændre, således at Windows genkender det ekstra drev?

Jeg håber en klog sjæl herinde kan hjælpe. På forhånd tak!
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2017 - 11:31 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2017 - 11:41 #2
Er det Windows der selv har fundet en driver, eller fulgte der en med kortet?
Har du kigget på producentens hjemmeside?
09. april 2017 - 12:52 #3
Den eneste driver der var med, lå på en lille CD mærket "Driver", men det var kun til USB 3 delen - så vidt jeg kunne se. Går ud fra at Windows selv har fundet "den anden" driver, til SATA delen.
Jeg ved desværre ikke hvilken producent kortet er fra. Har fået det af en IT ansvarlig fra mit arbejde som havde det liggende, og ikke fik brug for det. Det lå i en af de sædvanlige små plastik poser, som sådanne kort ligger i, i en lille brun papkasse.
Han aner heller ikke hvordan man får det til at virke.
09. april 2017 - 12:53 #4
Jo der er strøm og det hele sat til.. :)
Tak for linket, men kunne intet se i BIOS'en eller andre steder
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. april 2017 - 13:23 #5
Du skrive ikke noget om hvilket styresystem der er installeret. Win Vista, Win 7, Win 8/8.1 eller 10. Det kan måske være at det er så gammelt og hvis computeren kører f.eks. Win 10 at der simpelhed ikke er nogen driver til kortet. Du skriver jeg at den IT-ansvarlige har haft kortet liggende og ikke fik brug for det. Det kan jo have ligget der længe.
Det er kun en antagelse!
09. april 2017 - 13:54 #6
Ja det var måske meget smart hvis jeg nævnte det :)
Det er Windows 10. Der sidder en lille klistermærke på kortet hvor der står Made in China 2016/02/16, så går udfra det kun er lidt over 1 år gammelt.
Så vidt jeg kan se er mit bundkort et gammelt MSI MS-7728 - kan det være for gammelt til at understøtte sådan et PCI-E SATA kort?
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. april 2017 - 14:39 #7
Jeg er lidt i tvivl ! Jeg har søgt på nettet og kan se at der findes MSI MS-7728 og MEDION MS-7728

http://www.driverscape.com/manufacturers/medion/laptops-desktops/ms-7728/186

Hvor er maskinen i sin til købt? Jeg har kunnet spore mig frem til at ALDI har solgte mærket MEDION. Du skriver at Windows 10 er installeret på maskinen, så den kan ikke være specielt gammel, men måske er den blevet opgraderet til Win 10?
Det der undrer mig noget er at der er VGA udgang til skærmen men ingen DVI-D udgang. Det tyder på at maskinen er af noget ældre dato.
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2017 - 15:24 #8
Hvor mange harddiske har du sluttet til bundkortet? Så vidt jeg kan se, er der fire SATA-tilslutninger på din MS-7728. Der er to PCIEx1 slots på det. Har du prøvet dem begge?
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. april 2017 - 16:09 #9
Ja det tænkte jeg også på. Er det nødvendigt med ekstra harddiske kan disse kobles til USB. Det kræver selvfølgelig bare at man har et kabinet, men et sådant kan sagtens skaffes for en rimelig penge. Man kan naturligvis også køber et kabinet med harddisk.
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2017 - 16:43 #10
#6 og #9.

Bundkortet er et micro-ATX-kort. Hvis resten af udstyret er "micro", er der måske også en "micro" strømforsyning.

http://www.45drives.com/wiki/index.php?title=Start_up_Power_Draw
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. april 2017 - 17:16 #11
Der findes jo eksterne harddiske både med og uden egen strømforsyning, men er der tale om en intern harddisk og strømforsyningen er for lille, ja så viser problemerne sig.
10. april 2017 - 09:13 #12
Det er Medion PC, og den er en del år gammel. Har opgraderet til Windows 10, men oprindeligt kom den med Windows 7.

Der sidder 3 Harddiske til bundkortet, samt et DVD drev. Så de 4 slots er fyldt ud.
Der sidder et andet udvidelses kort i det andet PCI-E slot, men som sagt fungerer USB delen på SATA kortet fint, så tænker ikke der er noget galt med PCI-E porten.
Men det er da værd at prøve.

Jeg har ikke tilføjet split stik eller lign. til strømforsyningen. Jeg har kun brugt de stik der allerede er i computeren. Så forhåbentlig skulle den kunne trække de stik der nu engang er.

Grunden til de mange harddiske var at jeg have dem liggende. Jeg kunne sagtens have købt en stor harddisk og delt den op i forskellige partitioner, men havde nogle mindre harddiske (250GB) liggende, og så kunne jeg får det omtalte udvidelses kort gratis. Så tænkte det var en billigere løsning end at købe en ny harddisk. Men det kan da godt være det er den eneste løsning, hvis PCI-E kortet ikke fungerer sammen med min PC
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. april 2017 - 10:24 #13
Jeg havde tidligere et bundkort i min pc ,med både Windows 7 og Windows Vista installeret (multiboot) hvor LAN-forbindelsen var i stykker. Jeg købte et net-værkskort og i Win 7 virkede systemet perfekt, men i Vista kunne der ikke skabes forbindelse til nettet. Der fulgte en lille driver-cd med kortet, men kortet var så nyt så der ikke fandtes drivere til Vista. Vista blev derfor afinstalleret. I mit tilfælde var det altså styresystemet der  var forældet, og hardware (kortet) der manglede drivere. Mulighederne for problemer er mange i pc-verdenen men kan ofte løses, med visse undtagelser.
Jeg tror ikke at det er Windows 7 der driller i dit tilfælde, men derimod driverne til bundkortet. Windows 7 er generelt meget kompatibelt med drivere, programmer osv.
Har selv et program til fremstilling af etiketter fra 1999 der snildt kører sammen med Windows 7 der kom i 2009. Der skal dog lige et par "cowboytricks" til ved installationen, men når dette er gjort kører det bare..