Avatar billede lurup Ekspert
10. april 2017 - 22:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

LPT porte

Hej

Jeg har lige fået mine anden lpt port sat i min pc.

Hvad skal jeg skrive i port adresse ??

Under enskaber på porten skriver den  EE00_EE07
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2017 - 03:36 #1
Der skal nok via driver (eller switch på kortet) vælges lpt1 til lpt7
Avatar billede lurup Ekspert
11. april 2017 - 10:54 #2
Den er på LPT 3 det er mere hvad jeg skriver ved port adressen ud fra  EE00-EE07
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2017 - 11:36 #3
Så ville jeg bare prøve med EE03
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. april 2017 - 12:38 #4
Jeg tror ikke det har noget med "porte" at gøre - det lyder mere som den Hardware adresse, kortet reserverer I/O kommunikation gennem. Den kan/bør du ikke ændre, med mindre der er funktionsproblemer.

Tilbage i PC´ens barndom, skulle man selv via dipswitche på kortet, sætte hvilken IRQ og hardwareområde, kortet skulle benytte sig af. Men med Windows 95 indførte man "Plug and Play" standarden, hvor Windows softwaremæssigt kunne fortælle kortet hvad det skulle benytte. Visse typer hardware har via Plug and Play nogle standardområder i hukommelsen de benytter - og enkelte også faste IRQ.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_port kan du læse lidt om, hvad der oprindelig gjaldt. Der angives eks. At IBM LPT3 porten brugte 0x278-0x27F

Men windows burde i dag selv være i stand til at sætte de rette værdier - og så kan der i tilfælde af ældre udstyr, selvfølgelig være udstyr du tilslutter, som ikke er tilfreds med det windows har besluttet. SÅ skal du ind og rette...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. april 2017 - 12:44 #5
Jeg falder også over denne tråd: https://www.sevenforums.com/hardware-devices/387033-pci-parallel-port-resource-problems.html

Som jeg læser det, ender det med at han køber et "UC100" adapterstik: http://cnchobby.dk/da/motion-controller/306-uc100-usb.html - begrundet med at de fleste parallelports kort du får i dag, ikke ville være kompatible (fordi de basalt set er USB-baserede).

Ovenstående har jeg dog ingen forstand på - jeg ved desværre ikke hvilket chipset et "ægte" LPT kort er udstyret med...
Avatar billede lurup Ekspert
11. april 2017 - 13:38 #6
Det er noget software der hedder Mach3 hvor jeg skal skrive hvilke adresse lpt 3 er på.

LPT 1 er på 0x378

den virker fint
Den spørge til adressen på det nye port.
Under porte i enhedshåndtering står der EE00-EE07

Den spørger til Hex adresse se her
https://drive.google.com/file/d/0B3ppBNkTPyOsTEd1clhDdlp2ems/view?usp=sharing
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. april 2017 - 14:26 #7
Og du havde prøvet med 0xEE00 ?

Omvendt lader det ikke til at notationen er helt ens. Det kunne være fordi LPT kortet ikke er "ægte", og gør brug af en USB-bus. Prøv at se under "Details" og "Hardware ID"... - starter den med PCI eller USB? (Eller HID eller noget andet). Og ligeledes værdien "Parent" (Jeg har desværre kun en engelsk maskine at se efter - den hedder jo nok noget andet på dansk).

Hvis ikke det er ren PCI, gætter jeg på at den er adresseret på en helt anden måde, og sandsynligvis ikke vil være kompatibel.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. april 2017 - 14:26 #8
Men vigtigt! - det er gæt fra min side... - om en halv-kvalificeret :-)