Avatar billede michaeltryl Seniormester
13. april 2017 - 15:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

autologin

Hej
Jeg er ved at prøve at lave et script til autologin.
Jeg har søgt lidt rundt og flere anbefaler man gemmer et unikt id i databasen, sammen med brugeren, så man kan teste på det id, fremfor at gemme kode og brugernavn i cookien.

Mit spørgsmål går på hvordan jeg sikre mig at det id som bliver lavet er unikt for hver bruger.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2017 - 15:39 #1
Foerst saa lav id som en SHA-256 hash af noget tilfaeldigt. Det goer risikoen for kollision meget meget lille.

Derefter saa saetter du bare et unikt indeks paa det felt i databasen, saa far du fejl naar du foersoeger at indsaette en duplikat vaerdi. Og kan saa bare generere en ny vaerdi og proeve igen.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
13. april 2017 - 15:58 #2
så du mener noget i denne stil

$unik = "noget-tilfældigt";
$unik_id = hash('sha256', $unik);
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2017 - 16:12 #3
Der der $unik skal saa vaere >= 32 bytes, tilfaeldigt og uforudsigeligt.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
13. april 2017 - 16:21 #4
32 bytes? er det, det samme som 32 tegn?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2017 - 16:39 #5
Kort svar: ja naesten.

Laengere svar: med ISO-8859-1 er alle tegn 1 byte, med UTF-8 er de tegn som bruges i engelsk 1 byte mens specielle tegn er 2 eller flere bytes
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2017 - 16:40 #6
http://php.net/manual/en/function.random-bytes.php kan bruges hvis du er paa PHP 7
Avatar billede michaeltryl Seniormester
13. april 2017 - 16:42 #7
ok jeg køre med UTF-8, så hvis min
$unik er mindst 34 tegn med store, små bogstaver, tal og speceial tegn, så er jeg sikker :-)

tak for hjælpen
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2017 - 16:44 #8
Hvis du kan bestemme antal bytes behover du ikke engang at hashe. Formaalet med hash er at producere et fast antal bytes.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2017 - 16:46 #9
"tilfaeldigt og uforudsigeligt" betyder altsaa forskellig for forskellige brugere og forskellig fra gang til gang og svaer at gaette for andre - det er ikke trivielt at lave. Men ovenstaaende random_bytes() funktion er god nok.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
13. april 2017 - 16:54 #10
super tak for svaret. jeg køre desværre ikke php7 endnu :-)