Avatar billede HenningM Praktikant
15. april 2017 - 00:33 Der er 6 kommentarer

Stofa fibernet - ekstra router ?

Hej.

Har Stofa Fibernet, med wifi  fra indbygget router i "Stofa-boksen", og det kører såmænd udmærket. Men, jeg var forleden i kontakt med en supporter fra Bose, son oplyste, at han kunne "se direkte ind i alle vores devices". Grunden hertil er angiveligt, at den indbyggede router i Stofa-boksen ikke har noget sikkerhed, og han anbefalede at jeg satter en router i forlængelse af Stofa-boksen. Nogen som er eksperter på dette felt, da jeg hurtigst muligt vil have lukket et evt. hul.

Overvejer at købe en Linksys EA7500 router, den har MU-MIMO, og tænker den dækker vores behov (alm. husstand med 3 teenagere, heraf en hardcore CS-gamer). Den står til 990,- lyder som et ok køb. Nogen erfaringer med den herinde ?

DBH
Henning
Avatar billede INK Ekspert
15. april 2017 - 09:49 #1
Har du navn og type på din fiberbox med wifi?
Avatar billede HenningM Praktikant
15. april 2017 - 10:56 #2
Kun at den er af mærket "icotera". Opsat ca. maj 2015.
Avatar billede wjens Guru
15. april 2017 - 11:53 #3
Du kan altid sætte en ekstra router i halen på den du har, men det skal der da være en god grund til. Jeg kender ikke Stofas politik, men tvivler meget på at de efterlader deres router helt åben. Så du burde ikke have brug for en ekstra router.

Har du spurgt Stofa efter en fuld nulstilling, det må kunne fjerne fejl/pillerier fra din opsætning?

Overvej at spørge herinde efter en der kan teste din ip-adresse udefra for adgang (det er ikke min ekspertise). Måske er Stofas opsætning ok så du slipper for at købe en ekstra router.
Avatar billede INK Ekspert
15. april 2017 - 13:19 #4
Hvis det er denne boks, så følg anvisningen.
https://www.fibia.dk/media/2745732/fiberboks-icotera02.pdf
Med firewall og WPA2 forstår jeg ikke din Bose-mand. Hvad mener han med manglende sikkerhed. Kan han kikke ind udefra eller er det kun når han er i huset?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
19. april 2017 - 07:14 #5
Forstår ikke helt præcis.
Tror måske din Bose mand mener der ikke er kode på det trådløse netværk og man derved nemt kan få adgang til jeres netværk udefra. Eneste måde jeg lige kan få det til at hænge sammen udfra forklaringen.
Kontroller der er kode på jeres netværk. Og hvis ikke. Så sæt en kode på og problem er løst.
Avatar billede HenningM Praktikant
19. april 2017 - 14:23 #6
Tak for jeres input. Stofa fastholder at de ikke tidligere har hørt om problemet, og at de har den nødvendige sikkerhed på alle deres bokse, (som i øvrigt ikke kan tilgås på sædvanlig vis via 192.168.1.1, der er meget begrænsede opsætningsmuligheder via "mine sider" på Stofa.) Så ud fra dette må jeg gå ud fra at jeg har den nødvendige sikkerhed på mit trådløse.

Kan se min Stofa router "kun" understøtter 2,4 GHZ. Vil det evt. hjælpe med en ekstra dual band router som både sender på 2,4 og 5 GHZ, tænker her på eks. online spil som CS-GO ?