Avatar billede bbkdk Seniormester
19. april 2017 - 14:02 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Ny PC - adgang til købte programmer

Det er lige før, at vi skal have en ny bærbar PC. Den vi har er ca. 7 år gammel, og vi vil gerne have en, der er lidt hurtigere (og vel også mere driftsikker, alderen taget i betragtning).
Så kommer spørgsmålet:
Vi har en del programmer, der er købt og betalt. Der er i alle tilfælde købt og downloaded over nettet, dvs. at vi er ikke i besiddelse af cd-skiver med programmerne.
Det drejer sig bl.a. om Adobe Photoshop (det er dog den version, hvor der betales for 1 år ad gangen, hvorefter opdateringer m.v. er indregnet i prisen på ca. 1.000 kr. pr. år).
Til Photoshop har jeg tilkøbt et filterprogram.
Så er der Windows 10.
Endelig har jeg købt en driver til min gamle Minolta negativscanner.
Hvorledes får jeg installeret disse programmer på den nye PC, uden at der skal betales for en ny licens.
Jeg går ud fra, at programmerne kun kan være installerede på 1 PC ad gangen.
Skal jeg i forbindelse med leverandørerne, og håbe på deres velvilje, eller er der en anden (og lovlig) måde?
Avatar billede posten Ekspert
19. april 2017 - 14:12 #1
de fleste af programmer får du oplyst "hvor mange gange koden kan bruges" eller om du kun har den ene du får men man kan jo være ærlig og lave en forspørgsel om de vil ha en ny betaling fordi du har købt ny pc de fleste af gangene får du en ny kode så den kan bruges på den nye pc så det er bare at prøve sig frem
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2017 - 14:29 #2
Når man køber et program gemmer man det på computeren sammen med koden,
og man kan ofte få lov til at bruge det på en anden, mod at slette det på den gamle.
Hvis du har købt Windows 10 er det ikke noget problem, men er det en gratis opgradering, skal du nok købe en ny licens.
Men hvis du køber en færdig samlet computer, kan du vælge at købe en med Windows 10. Det er billigere, men det er så en OEM, som ikke kan overføres til en 3die computer.
Avatar billede bbkdk Seniormester
19. april 2017 - 15:23 #3
Tak til jer begge.
Er det i orden, hvis jeg deler points mellem jer?
Jeg håber at det giver points, det er første gang, jeg stiller et spørgsmål på "det nye Experten".
Avatar billede eurositi Ekspert
19. april 2017 - 16:11 #4
1000 kroner om året er en pæn sum, medmindre man bruger Photoshop rigtig meget. Så hvis Adobe af uransagelige årsager ikke vil lade dig flytte licensen, kan du spare en hel del penge ved at skifte til programmet Affinity (https://affinity.serif.com/en-gb/), hvis ikke du skal bruge alle funktioner i Photoshop-suiten.
Programmet er meget rost, om end det er småt med frit tilgængelig dokumentation på nettet. De sælger i stedet brugermanualen som en indbundet bog.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2017 - 16:11 #5
Point er afskaffet. Men tak alligevel :-)
Avatar billede posten Ekspert
19. april 2017 - 17:23 #6
#4 har du så set hvad der står nede i højre hjørne på dit link ?? IKKE gyldig til windows
#3 jeg takker da også
Avatar billede eurositi Ekspert
19. april 2017 - 17:39 #7
#6: Nej, du har læst forkert. Der står "NOW available for Windows"... Det ville vel også være lidt sært lige frem at reklamere for, at det ikke er tilgængeligt for Windowsbrugere. Windowsudgaven koster 389 kr. MacOS-udgaven koster af uransagelige årsager næsten 50 kr. mere.
Avatar billede posten Ekspert
19. april 2017 - 18:00 #8
øv !! troede den var frit tilgænglig