Avatar billede Cia Hedenquist Praktikant
20. april 2017 - 14:56 Der er 15 kommentarer

skal printe i sort, men papir kommer ud bart fordi rød er løbet tør.

mit problem er følgende.
jeg er løbet tør for rød, men skal kun have udskrevet i sort. når jeg sætter den til at printe kommer papiret ud uden noget på. heller ikke hvis jeg beder den udskrive i gråtoner, eller beder om sort/hvid.

nogen der har en løsning? kan ikke helt følge hvorfor jeg ikke kan printe ud i sort når det er den røde der er tom, burde den så ikke bare erstatte den røde med en anden farve?
Avatar billede milter Ekspert
20. april 2017 - 15:03 #1
Langt de fleste printere danner sort ved at blande cyan, magenta og gul i lige dele. Den farve, du kalder rød, er i virkeligheden cyan.

https://da.wikipedia.org/wiki/CMYK
Avatar billede milter Ekspert
20. april 2017 - 15:05 #2
Hvilken printer har du?
Avatar billede Cia Hedenquist Praktikant
20. april 2017 - 15:10 #3
Det afhjælper desværre ikke mit problem, at kalder farverne ved et mere specifikt navn.
Det er forresten magenta der er den rødlige.
Avatar billede Cia Hedenquist Praktikant
20. april 2017 - 15:15 #5
Canon iP4300
Avatar billede milter Ekspert
20. april 2017 - 15:23 #6
Ups, det gik lidt for hurtigt, det med at kalde cyan for rød.

Men dit problem skyldes stadig det samme, nemlig at sort dannes ved at blande lige dele cyan, magenta og gul. Hvis den ene farve mangler, kan din printer nægte at printe overhovedet, afhængig af hvilken printer du har. Prøv at læse linket herunder:

http://www.inkpal.com/ink-news/print-without-color-ink/
Avatar billede milter Ekspert
20. april 2017 - 15:49 #7
Så vidt jeg kan se, har din printer to forskellige patroner med sort. Måske forslaget herunder kan bruges:

https://superuser.com/questions/751420/how-to-disable-pgbk-ink-on-a-canon-printer-and-use-bk-for-black
Avatar billede milter Ekspert
20. april 2017 - 16:07 #8
Tilføjelse til #7.

Efter et par ganges læsning mere af mit eget link i #7 tror jeg ikke, den løsning kan bruges i dit tilfælde. Det er nok kun, hvis den anden sorte patron er tom.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. april 2017 - 16:13 #9
Jeg tror ikke ligefrem at det er så godt for printerhovedets sorte dyse at køre med en tom blæktank for blækket har det med at størkne og lukke dysen.
Avatar billede milter Ekspert
20. april 2017 - 16:14 #10
Og så lidt mere:

1.  Click / Select 'START' from the bottom left of the Windows screen, then select DEVICES AND PRINTERS.

2.  Click your right mouse button on the listing for your PIXMA MX920 series printer, then select PRINTING PREFERENCES from the menu that appears.

3.  Click on the MAIN tab.

4.  Select PLAIN PAPER as the Media Type.  If any other paper type is selected, color ink will be used to create the black text that appears on the page, even if the grayscale printing option is selected.

5.  Select the checkbox for GRAYSCALE PRINTING near the bottom of the window.

Note: If either 'Borderless Printing' or 'Duplex Printing' are enabled from the Page Setup tab, grayscale will be created using a combination of the color (dye) inks to prevent smearing.  In addition, sometimes there is coding embedded in webpages and certain PDF files that tell the printer to print using color ink; in these instances, the printer will produce the black on the page using a combination of the color inks, even if the grayscale option is selected.

6.  Click APPLY and then OK to save the changes and close out of the Printing Preferences window.  The printer will now only use the pigment black ink tank.

Fundet her:

https://community.usa.canon.com/t5/Printer-Multifunction-Support/how-do-I-print-in-black-without-using-my-color-ink-on-my-pixma/m-p/130739
Avatar billede milter Ekspert
20. april 2017 - 17:00 #11
Og jeg er helt enig med ErikHg i hans advarsel i #9.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. april 2017 - 19:09 #12
Hvis blækket er størknet i dyserne kan man være heldig at kunne opløse dette vha, isopropyl alkohol (kan købes i Matas). Man hælder forsigtigt væsken ned i udløbshullerne fra blæktankene. Husk at man ALDRIG må berøre dyserne da disse er meget sarte. Tør forsigtigt rundt om dyserne med et stykke køkkenrulle. Kør derefter en rensning af printerhovedet. Nu skulle der være chance for et positivt resultat.

https://www.matas.dk/matas-isopropylalkohol-99-500-ml
Avatar billede milter Ekspert
20. april 2017 - 19:48 #13
@ ErikHg.

Det drejer sig tilsyneladende ikke om en tilstoppet dyse men om en blækpatron, som er helt tom.

På min egen Canon (IP8500) med otte farver, som for 2 uger siden afgik ved døden, fik jeg altid en forvarsel i god tid om, at en bestemt farvepatron var ved at være tom og dermed tid nok  til at bestille en ny.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. april 2017 - 20:14 #14
Det for står jeg godt. Men hvis blæk patronen er tom vil der formentlig stadig være en lille smule blæk i udløbet, der kan størkne. Jeg har selv tre Canon printere (Pixma iX 6850, Pixma MP 610 og Pixma 980) disse har også funktionen med advarsel om lav blækstand. Jeg har i øvrigt ikke de bedste erfaringer med uoriginale blækpatroner, men det er en anden sag.
Avatar billede bent-mark Juniormester
22. april 2017 - 15:50 #15
Du kan komme videre med at printe bare ved at trykke på den røde trekant i ca. 5 til 10 sek. så bliver den aktuelle patron neutraliseret og du kan printe videre, og brug bare kopipatroner jeg har selv printet i litervis med de billige patroner.