Avatar billede ulykken-smed Juniormester
23. april 2017 - 08:52 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

lav en indtastnings formular

Hvordan laver jeg en indtastnings formular

Der er flere der skal kunne åbne en indtastnings formular, og indtaste data i, og derefter trykke gem, så det gemmes i et andet access ark
Alle har adgang til den samme mappe
der skal helst være følgende:
dato, tid, navn, alder, og by
6 felter med flueben, hvor kun et felt kan vælges.
også et tekst felt hvor der kan skrives kommentar
Avatar billede terry Ekspert
23. april 2017 - 10:19 #1
first of all you need to design the tables then you can use the form wizard to create your form(s).

You can find lots of examples on youtube

https://www.youtube.com/watch?v=Qmgu0NZj5X8
Avatar billede bvirk Guru
23. april 2017 - 10:29 #2
Tabeller er databasers hovedhjørnesten. Alt starter med at lave en tabel - her med felterne dato,tid,navn osv. - at bud på tabelnavn: Personer
Formularer er baseret på tabeller - man siger at en formular har en givet tabel som datakilde.
En let måde at lave en formular på er at indsætte en autoformular (et menupunkt findes dertil)
Visningsformen dataark, er noget der vælges fast i design egenskaber og ellers i den åbne formular ved højreklik på titellinien.
Det med et ud af 6 felter er sværere - jeg vil forslå to felter i stedet - det ene med det indhold der skal kunne være i en af de 6 valgte - det andet med kategorien som kombinationsboks.

Det med at gemme er ikke database terminologi, her er hvert tastetryk øjeblikkeligt forevigt med mindre man fortryder (med escape tasten)
Avatar billede bvirk Guru
23. april 2017 - 10:45 #3
Jeg overså at der skulle 'gemmes' i at ANDET 'ark'
Database termen er at  indsætte posten i en anden tabel.
Men det behøver man ikke - indtastnings formular er netop en formular type der opretter en ny post i samme tabel - at være af typen 'indtastnings formular' er en egenskab der vælges i formular design.

Man kan også anvende en desideret 'kladde' tabel og indsætte i anden tabel - det gør man i bogføringssystemmer hvor man skal kunne redigere et antal posteringer (rette dato mm.) før det hele kladden bogføres.
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
23. april 2017 - 12:33 #4
Hej
Jeg siger foreløbig tak, nu skal jeg lige arbejde med det i har skrevet, også vender jeg tilbage
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
23. april 2017 - 19:51 #5
Nu har jeg prøvet mig lidt frem, men hvordan laver jeg sådan en kladde tabel,
Avatar billede terry Ekspert
24. april 2017 - 11:04 #6
"og derefter trykke gem, så det gemmes i et andet access ark"

Why is this necessary?

You only need a "kladde" table if for some reason you need to be able to save the entered data before finally writing it to the main table.
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
24. april 2017 - 14:55 #7
Jeg har ikke helt fået løst det, men det var nok en for stor opgave for mig, nu jeg ikke har så meget erfaring.

Men tak for hjælpen
Avatar billede terry Ekspert
24. april 2017 - 15:33 #8
You should maybe trying getting hold of a book on Access for beginners
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
24. april 2017 - 16:59 #9
Ja jeg må igang med at læse, :-)

Hvordan lukker jeg spørgsmålet
Avatar billede terry Ekspert
24. april 2017 - 17:25 #10
You have closed by accepting one or more of the answers given ;-)

And your always welcome to place questions if you need help