Avatar billede tto Juniormester
01. maj 2017 - 08:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bærbar død efter opdatering

Hej
Jeg har en HP bærbar (HP TPN-I119) som efter en opdatering af bios er helt død.
HP's eget Software Center (eller hvad de nu kalder det) som er installeret på maskinen, informerede mig om at der var en anbefalet bios-opdatering klar til computeren som jeg valgte at kører - den var jo anbefalet og udsendt af HP selv..!!!
Computeren skrev at opdateringen var "succesfuld installeret" og jeg skulle genstarte computeren.
Computeren lukker nu ned, men starter ikke op igen - død ! Som i helt død...
Når jeg trykker på start er der ingen lys eller harddisk reaktion, ingen blæser der kører eller andet der indikerer nogen form for liv...

Jeg har prøvet at taget batteri og strøm fra og holde startknappen nede i 15-20 sek. men det hjælper desværre ikke.

Er der nogen som kender en løsning på dette og kan hjælpe mig..??

På forhånd mange tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2017 - 08:24 #1
En bios opdatering skal normalt ikke køres direkte fra nettet af, men gemmes på computeren og køres derfra.
Jeg opfordrer aldrig til disse opdateringer, da jeg ved at det kan gå galt.
Det er kun hvis computeren ikke fungerer ordentligt at jeg ville opdatere på en bios.
I langt de fleste tilfælde er det et minimum man får ved en opdatering.

Løsning: Du bliver sikkert nødt til at kontakte din forhandler.
Har du garanti så burde den klare det.
Men inden den sendes af sted så skal du have backup af dine data, da diskwen vil være slettet når den kommer tilbage.
Avatar billede tto Juniormester
01. maj 2017 - 10:47 #2
Normal vil jeg heller aldrig begynde og rode med bios, men tænkte at når maskinen nu selv anbefalte det, så var det ok.
Kan læse rundt omkring at en mulighed kunne være og "nulstille" bios ved at bytte om på nogle jumper - er det noget som kan anbefales..??
Problemet er at jeg ikke kan undvære maskinen i længere tid som hvis den bliver indleveret hos forhandleren, så en selvhjulpet løsning er at fortrække.. :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
01. maj 2017 - 11:36 #3
Enig med 220661
Men jeg forstår ikke hvordan du har fået den melding om at opdatere Bios!
Jeg har aldrig nogensinde modtaget sådan en i gennem alle de år jeg har arbejdet med Computere og det er mange!
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2017 - 12:00 #4
#2 Hvis dette skal kunne lade sig gøre, skal der på bundkortet være en ekstra chip med den originale bios version. Jeg er ikke klar over om man har dette længere. Har set dem på stationære bundkort, men om der er på bærbare ved jeg ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2017 - 12:03 #5
Du kan risikere at der skal et andet bundkort i den. Med mindre chip sidder i en sokkel, så tror jeg ikke at værkstedet går i gang med at lodde en ny chip på.
Avatar billede tto Juniormester
01. maj 2017 - 12:38 #6
Meldingen kom fra HP's eget "HP Support Assistant" som maskinen er født med, og derfor tænkte jeg at det var ok at kører den - men nej..!!
Jeg har nu forsøgt at afmonterer bagsiden mhp. at nulstille bios, men opgiver igen da ikke er lige til.
Må se det i øjnene at computeren skal indleveret til forhandleren hurtigst muligt...
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2017 - 16:10 #7
Ja desværre.
03. maj 2017 - 17:02 #8
Prøv at se om dette kan hjælpe dig:
https://support.hp.com/us-en/document/c02693833

Hvis det ikke hjælper, så kan du ringe til HP's support, jeg kender ikke deres nummer.
Eller chatte med dem via hp.dk
Eller skrive i deres forum på hp.dk

Du har ikke gjort noget forkert ved at følge support assistens råd.
Det gør jeg selv.

BIOS / firmware og driver opdatereringer, er enten fejlrettelser (som oftest), eller understøttelse af nye enheder eller funktioner.

Det er mest religion om man opdatere når der kommer nyt, eller lader stå til indtil man har et problem.
Jeg er tilhænger af det første.

Det er en gammel skrøne at man ikke skal opdatere via nette.
En BIOS / firmware opdatering, kører i flere trin.
1. Download fra website. Enten automatisk eller manuelt.
Der er checksum check undervejs.
Hvis checksum ikke passer brokker den sig.
2. Opgradering, Automatisk eller manuelt.
Når den opgradere.
3. BIOS er kopieret fra HDD til RAM.
Der er checksum check.
Hvis checksum ikke passer stopper den og brokker sig.
4. BIOS bliver flash'et fra RAM til ROM.
I dette step er den sårbar overfor strøm svigt, eller en evt. fejl i systemet. f.eks. ROM'en.
5. når flashing er færdig, skal systemet rebootes for at aktivere den nye BIOS.
Det sker automatisk.

En moderne maskine har 2 kopier af BIOS. En aktiv og en backup.
Og en boot ROM, der sjældent bliver ændret.

Så hvis BIOS skulle blive korrupt under flashing, kan man rulle tilbage til backup'en.

Som skrevet, kan der være fejl i maskinen, der gør at man ikke kan komme ud af det.
Avatar billede Kuni Novice
03. maj 2017 - 17:19 #9
Hej jeg ved ikke om det kan hjælpe jeg havde købt en ny computer med win 10 i og jeg fik slettet det og skulle til at begynde med at lægge win  7 i
og så kom jeg ind i en mærkelig bios fra ASUS som slet ikke lignede den "gamle" den bios og lige meget hvad jeg prøvede kunne jeg kun komme tilbage til den nye bios.
Så kom jeg i tanke om at jeg fik en fidus fra en gammel computernørd som gik ud på at fjerne det batteri som sad på bundkortet i et par timer og så kunne jeg få lov til at komme ind i bios godt nok den nye og jeg kunne også få lov til at installere WIN 7.
MVH
Kurt
Avatar billede poko1 Ekspert
03. maj 2017 - 18:35 #10
#9 Man behøver altså ikke at tage Bios Batteriet ud af en ASUS for at installere Win 7 på dens UEFI System Win 7 kan også køre UEFI.
Jeg har gjort det på utallige ASUS PC:
08. maj 2017 - 16:27 #11
#9, her er lidt om UEFI, men på engelsk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface

Og man kan lige så godt vænne sig til det.