Avatar billede ps76 Forsker
05. maj 2017 - 16:12 Der er 14 kommentarer

Hvilken blækprinter?

Søger ny printer - krav er at den skal have 2 separate papirbakker, således at man kan have kladdepapir i den ene og almindeligt i den anden -  og så vælge via driveren, hvilken bakke den skal snuppe papir fra.
Ellers så god fotoprint kvalitet som muligt, ville være fint med en speciel fotopapirbakke - og så lydsvag som muligt.
Men de 2 bakker nævnt først er det vigtigste.
Nogle forslag?
Avatar billede milter Ekspert
05. maj 2017 - 18:15 #1
Du kan, så vidt jeg ved, på alle printere via "driveren" vælge hvilken bakke, der skal udskrives fra, hvis den har flere bakker. Og du kan via alle printeres "drivere" bestemme, om der skal udskrives i kladdekvalitet eller bedste kvalitet for den papirtype, du har puttet i bakken. På de Canon-printere, jeg gennem de seneste 12 år har brugt, har der været en indstilling, hvor jeg kune vælge "Silent" print. Det reducerer støjen ved at nedsætte hastigheden i de bevægelige dele, men det bliver ikke lydløst.

Er det en decideret fotoprinter, du leder efter? Hvis det er, så ville det være en god ide at fortælle os lidt om, hvor mange billeder, du regner med at skulle printe, hvad billederne skal bruges til, hvor meget den må koste, om du gerne vil kunne printe i A3-format.

Hvorfor er det vigtigt med de to bakker?
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. maj 2017 - 21:24 #2
Det vil økonomiske være en stor fordel med separate blækpatroner, da en kombineret med magenta (rød), cyan (blå) og gul koster en formue. Jeg har selv Canon, og er godt tilfreds.
Avatar billede ps76 Forsker
06. maj 2017 - 00:48 #3
ErikHG: Enig. Har også næsten altid brugt Canon, og med flere patroner - iøvrigt oftest uoriginale.
Milter: Jeg ønsker 2 bakker, fordi jeg ofte udskriver "ikke-vigtige" dokumenter på kladdepapir - dvs. papir, som er brugt én gang på den ene side. Bruger så den anden ikke-brugte side til noget midlertidigt, kunne f.eks. være en artikel, jeg vil læse - hvorefter det nu dobbelt brugte papir kan smides ud.
Men er det noget, som er mere "officielt" (jeg er kasserer i en forening), så skal det naturligvis udskrives på blankt papir - uden noget på bagsiden. Så jeg må ofte skifte papir i min nuværende printer, som kun har én bakke, alt efter hvad formålet er med det, jeg udskriver. DERFOR ønsker jeg 2 bakker, én med blankt papir, og én med tidligere brugt papir.
"Silent" print lyder smart - det har jeg ikke set før. Men kunne løse støjproblemet.
A3 har jeg ikke brug for. Fotos - jo, men kun til privat brug, f.eks. feriebilleder, som ryger i en ramme på væggen et stykke tid. Intet professionelt - men dog på fotopapir, og altså kun til egen fornøjelse.
Så det er begrundelsen for mine ønsker til ny printer.
Nogle forslag?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. maj 2017 - 09:18 #4
Jeg har netop købt denne, to papirbakker og udskriftkvaliteten er fremragende:
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/printer-scanner/PIXMAIP7250V/canon-pixma-photo-printer-ip7250#
http://www.kompat.dk/category/canon-pixma-ip-7250-3707/
Holdbarheden kan jeg ikke udtale mig om før om et par år.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. maj 2017 - 09:33 #5
Rettelse: Den ene papirbakke er til formater mindre end A4.
Avatar billede ps76 Forsker
06. maj 2017 - 09:46 #6
nå, der var ærgerligt. Begge bakker skal selvfølgelig være til A4, jfr. mit ovenfor beskrevne behov.
Avatar billede ps76 Forsker
06. maj 2017 - 09:48 #7
Man kunne ønsker at der fandtes en søgemaskine for printere, hvor bl.a. netop det med antal papirbakker kunne anføres som et krav - men det har jeg altså ikke kunnet finde.
Avatar billede milter Ekspert
06. maj 2017 - 20:44 #8
Bruger du fotopapir til dine regnskaber til foreningen? Du skriver "blankt papir", og det betyder for mig fotopapir.

De fotopapirer, jeg bruger, leveres altid i forseglede indpakninger, og det er der en god grund til. Fotopapir skal helst opbevares forseglet og mørkt, for ellers risikerer man, de mister evnen til at optage farveblæk korrekt.

Men ellers tror jeg ikke, der er anden løsning end simpelthen at undersøge specifikationerne for de printere, der ligger i din valgte prisklasse. Prøv med en søgning på  http://www.edbpriser.dk/printer-scanner-og-kopi/diverse-printere.aspx

Jeg har selv lige skiftet min gamle Canon iP8500 ud med en iX6850. Den gamle havde to bakker, men selv om jeg brugte den lidt på samme måde som dig, altså skift mellem vigtige og smide-ud-print, så brugte jeg meget sjældent den ekstra bakke. Rent faktisk tror jeg kun, jeg gjorde det en gang imellem for sjovs skyld. Når jeg printede smide-ud-print, så fjernede jeg simpelthen bare de normale, standard A4-ark midlertidigt. Det samme ved print af foto eller andet. Jeg har flere forskellige former for papirer, som bruges afhængigt af formålet, men de opbevares alle mørkt og i original indpakning, indtil de skal bruges.

Min nye printer har kun én bakke, og jeg er 100% sikker på, jeg ikke kommer til at savne den ekstra bakke på den gamle :-)
Avatar billede ps76 Forsker
07. maj 2017 - 11:05 #9
Med "blankt papir" mener jeg almindeligt hvidt printerpapir, som bare ikke ikke er brugt endnu - i modsætning til "kladdepapir", hvor den ene side er brugt allerede.
Men jeg har faktisk fundet denne: Epson WorkForce Pro WF-4640DTWF
Måske nogen som har erfaringer med denne printer?
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. maj 2017 - 11:45 #10
#8Jeg kan godt forstår du spørger om hvad der menes med "blankt papir".

Dette papir kan også være mat. Den mest rigtige betegnelse er "glossy".
I øvrigt hedder hvid "blanc" på fransk og "Bianco" på italiensk.
Jeg skulle engang købe netop "glossy papir" (fotopapir i en boghandel, og der stod "blanc" på alle pakkerne men papiret var mat :-)
Det er det man kalder sprogforbistring.
Avatar billede milter Ekspert
07. maj 2017 - 20:50 #11
#10. Jo tak, jeg kender en del til de forskellige termer, der anvendes  om papirer til printere :-)

# ps76.

Jeg kender ikke personligt den printer, du nævner, men Epson laver også gode printere. Hvis du har brug for en "all-in-one" printer, så kunne det være en løsning, men, ærligt talt, blækprisen ser horribel ud pr. milliliter.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. maj 2017 - 21:32 #12
Ja det siges at prisen på parfume og printerblæk kan sammenlignes og er nogenlunde den samme. Nu køber jeg ikke parfume ;-) men printerblæk er dyrt. Det er i hvert fald ikke selve printerne producenterne tjener på, men blækket.
Avatar billede milter Ekspert
07. maj 2017 - 21:59 #13
#12.

Vi og alle andre end printerfabrikanterne er enige om, at prisen på originalt printerblæk er uhyrlig. Men, med mit indlæg #11 sammenligner jeg faktisk prisen på originalt blæk til den Epson-printer, ps76 nævner i #9, med originalt blæk til andre printere.

Jeg har ledt på nettet men har ikke fundet noget originalt blæk til den printer, som på nogen måde prismæssigt ligger bare i nærheden af, hvad jeg kan finde til f.eks. min iX6850.
Avatar billede redmrj Praktikant
06. februar 2018 - 09:42 #14
Der er jo altid muligheden for en kompatibel toner, som fx NOA-tonere. Billige og passer til alle printere :-) De kan købes her:

https://www.kontorsupermarked.dk/kontorartikler.html