Avatar billede hudsonium Mester
08. maj 2017 - 09:41 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Ekstern HDD med to USB-indgange - eller med en HUB?

Hejsa

Jeg har et TV som kan afspille videofiler fra en USB-enhed og det bruger jeg rigtig meget. Jeg skal flytte USB-enheden fra TVet til en stationær PC hver gang jeg skal lægge nye videofiler på.

Mit spørgsmål er for det første, om der findes eksterne harddiske med to eller flere USB-porte i? Jeg har søgt lidt men ikke fundet, hvis nogen kender til det hører jeg det gerne. Størrelsen skal helst være 1TB eller mere (helst uden separat strømforsyning).

For det andet overvejer jeg om man ville kunne forbinde USB-enheden til en HUB med flere USB-porte i, herefter forbinde denne HUB til både TV og PC samtidig, således at man fra PCen kan overføre filer (eller slette) og afspille fra TVet uden at USB-enheden behøver at blive flyttet.

(Jeg er klar over, at man skal have et særligt kabel hvis PCen skal have forbindelse til en USB-enhed længere væk end 5 m)

Mvh
Avatar billede claes57 Ekspert
08. maj 2017 - 09:59 #1
behold nuværende disk, og brug 200kr på en usb-switch som fx https://www.avxperten.dk/usb-switch/aten-usb-switch-2-vejs.asp
der findes også switche til usb3 - til 550kr https://www.avxperten.dk/usb-switch/aten-us234.asp
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. maj 2017 - 10:15 #2
Hvis dit tv har netadgang, så kan du sætte din HD til netværket (evt. via routeren), og dermed have adgang fra alle enheder på dit netværk.
/ptj_11
Avatar billede hudsonium Mester
08. maj 2017 - 10:38 #3
Tak for de forslag.

Jeg har umiddelbart kun USB-type A porte og -enheder, jeg ser at den switch til 200 kr. som du (Claes) henviser til, har USB-type B-indgange til de enheder der skal have adgang til disken.

Så skal man vel have adaptere, og jeg kan godt se de kan fås billigt, spørgsmålet er om en sådan adapter nedsætter datahastigheden? Og vil dét at man har en switch nedsætte datahastigheden i sig selv fordi der indsættes et ekstra led?

Jeg er umiddelbart ikke så bekymret for det men tænker bare højt :-)

Mvh
Avatar billede claes57 Ekspert
08. maj 2017 - 13:06 #4
stik er bare for at undgå at bytte om på indgange og udgang. Så hd i usb-a og to kabler til hhv tv og pc https://www.avxperten.dk/usb-kabel/
læg mærke til, at der er 'aktive' kabler over 5m så forstærkning er indbygget.
Avatar billede hudsonium Mester
08. maj 2017 - 15:19 #5
Hej Claes - fint, sådanne kabler havde jeg ikke selv fundet på nuværende tidspunkt.

Mange tak! Jeg vender lige tilbage når jeg har købt det hele og testet det :-)

Foreløbigt ser det her ud til at være løsningen.
Avatar billede hudsonium Mester
21. maj 2017 - 07:50 #6
For lige at runde af:  Claes, dit forslag med Aten-dimsen virkede fint.

Tak for det !