Avatar billede Aleksanderbl Novice
15. maj 2017 - 09:26 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Manglende ÆØÅ på amerikansk laptop

Jeg skal til at købe en ny pc til skole og arbejds-brug. Jeg skal til USA inden så længe, så jeg tænkte om jeg kunne købe en pc derovre. Hvor stor en forskel gør det for skriveoplevelsen når man mangler ÆØÅ på sit tastatur? Nogen der har erfaringer?
Avatar billede Richard Thune Forsker
15. maj 2017 - 10:21 #1
Der er et gammelt indlæg der nok kan hjælpe dig.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/941312
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2017 - 10:27 #2
det er irriterende, man skriver hele tiden oe for ø, og ae for æ
det er da lige til at blive træt af.

synes bare du skal købe en herhjemme og spare dig selv det besvær :)
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2017 - 11:34 #3
Hvis Windows 10 Så gå ned til højre på skærm og vælg Fanen Sprogindstillinger
https://billedeupload.dk/images/jsAq.jpg
Avatar billede 450025 Ekspert
15. maj 2017 - 14:32 #4
#2 Ja sidwave har rett det er til å bli trett av det vet jeg alt om, vi Nordboere bruker ÆØÅ  æøå som den naturligste ting av Verden.
En god maskin jeg hadde, hadde denne Bokstaven øøøøøøøøøøøøøøø  ØØØØØØØØØØØØØ  jeg spurte her andre steder også, ingen klarte å løse oppgaven? Selv ga jeg opp.

Det var ikke Tastaturet det var feil med, alle tastatur på den ene maskin bare, merkelig.

Du står for lenge på knappen, du må være mere sart prøv en o i stedet noen tror det er trykkfeil? osv  osv.

Der er alltid en løsning husk det?  jeg bor jo i Thailand du det er en Rar bokstav det ???
Helt enig men vi langt mot Nord treng den og nu Danskere også herlig da er jeg ikke alene.
Sa til Gubben gi meg halvparten av maskinens verdi, du overtar den å jeg kjøper ny smart men sandt, han ble så glad stakkern jeg slår til.

Slettet alt mitt som var på den, hversegod her får du ny data, og jeg kjøper ny i morra Stasjonær, tastatur har jeg jo liggende med æøå. (Er jo Nordboer)

Og sidwave har så rett, (købe en herhjemme og spare dig selv det besvær) gode råd får vi alltid fra Eliten ser du.
Lykke til over Dere.

Arne Fra Thailand.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2017 - 15:05 #5
#4
Jeg forstår ikke at du fortsætter dette feldttog?
det er jo kun hos dig det ikke virker!
Alle andre kan jo få det til at køre. :-(
Avatar billede 450025 Ekspert
15. maj 2017 - 16:11 #6
Hei poco1 nu er problemet løst så det er ok. Vi er fornøyt begge 2 vi.
Du var inne på språk men i å med Tastataturet skrev Ø så var der  Norsk språkføring din tolking var feil Sorry., er du enig tolkning var feil ok.
Noe annet kom du  ikke med  det flotte bilde løste ingen ting det Sorry?

Flere tastatur var prøvd på samme datamaskin å fikk øøøøøøøøøøøøøøø  på andre maskiner var ikke det problemet, ingen klarte å gi meg et tips hvorfor, ?
Jeg var vel dum som spurte beklager da er ikke det stedet da vet jeg det.

Jeg tenkte kan det være innstilling ingen svarte på det merkelig, kan jeg bruke en annen tast som er lite brukt neida?
Er det en komponent i stasjonær boxen kke noe svar.
Når du er så klok og kan så masse så ser jeg faktisk opp til deg å det vet du godt,du kan langt mer en meg å det mener jeg virkelig, men du trodde vel jeg var en idiot eller?
Hvis man påstår man er så flink hvorfor stilte du ikke opp da, det du skriv er bare for å være blærede dette kan du mye bedre, kom igjen med svaret jeg venter Takk.

Du som datamann burte vist at når der står ØØØØØØØØØØØØØØØØØ så er der både Dansk og Norsk språkdrakt.
Jeg venter kom med svaret men ikke slit deg ut da Takk.
Nu løste jeg det fint jeg, han Thaigubben hadde lyst på ny maskin jeg var glad for å kunne ha råd til det,  sidwave skrev dette er trals å slite med har han Rett.
Jeg måtte gi meg ok, men er du så flink å skrøyter av dette så kom med løsningen da, ingen andre stilte opp trodde vel jeg var en idiot sikkert rett det også.
Eller kanskje jeg har tatt feil av dette Forum er ikke det til for å hjelpe hverandre Beklager poco1?

Arne.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2017 - 16:33 #7
Kan ø'res med alle sprog det eneste der ikke 'ændres er tegnenes udseende på selve tastaturet.
https://billedeupload.dk/images/4PFGU.jpg
men jeg forlader tråden :-(
Avatar billede 450025 Ekspert
16. maj 2017 - 02:15 #8
Hei poco1 lurt av deg å forlate tråden, bilder er du flink til, men det ga ikke noen løsning det, et bilde kan også jeg få til nu bare si fra du. Men løsning klarte du du ikke hvorfor lage kvalm da, løsningen min var langt bedre.
Husk ikke kaste stein om en bor i et Glasshus.
Ha en fin dag.

Arne.