Avatar billede visto Professor
25. maj 2017 - 16:06 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved udskrift: Kan ikke udskrive

Jeg har tilsluttet en Brother HL-4150CDN printer til min Windows 10 maskine, har downloadet tilhørende software og installeret denne. Men jeg får fejlmeldingen "Kan ikke udskrive til USB printeren" og så nogle forslag, som er afprøvet (såsom at tage ledningen ud og isætte den igen). Forsøg på af- og geninstallation af software er også forsøgt.
I printerkøen generes nogle udskrifter af sig selv; de har intet navn, der står intet under status, men derudover: Ejer: SYSTEM, Sider: I/T, Størrelse: varierer mellem 27 og 38 byte.
Jeg sletter så disse autogenererede printerjobs. Når jeg selv sender printerjob afsted, ser det i proceslinjen ud som om, det lykkes at sende det afsted. Og status i jobkøen står til Udskriver, men efter nogle minutter ændres status til: Fejl - Udskriver. Og en meddelelse fra proceslinjen om at printeren ikke kunne udskrive dokumentet. Så overgår printeren fra Ready til Sleep.
Der må være forbindelse til printeren, hvilket jeg kan se, når jeg slukker for den. Så kommer der allerøverst over joblisten til at stå Brug printer offline, hvor der normalt ikke står andet end printerens navn.

Kan nogen hjælpe?
Avatar billede visto Professor
25. maj 2017 - 17:44 #1
Et par oplysninger mere: I Brother Status Monitor figurerer printeren som Offline. Det gør den imidlertid ikke, når jeg under Printerjobs  vælger menupunktet Printer, hvor der er et undermenupunkt der hedder Brug printer offline, hvor der ikke er flueben.
I Enhedshåndtering er der noget der hedder Udskriftskøer, hvorunder printeren figurerer, men der er ikke noget punkt der hedder Printere eller Udskriftsenheder. Så måske der mangler noget her?
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2017 - 18:14 #2
slet printeren totalt fra computeren, og træk kablet ud.
installer driveren først, reboot, og kobl så printeren til.
Avatar billede visto Professor
25. maj 2017 - 19:33 #3
Jeg har tidligere slettet printeren fra Kontrolpanel > Hardware og lyd > Enheder og printere, haft computeren afkoblet, geninstalleret software og rebootet, og endelig tilkoblet og tændt printer. Det har ikke virket. Kan jeg slette printeren andre steder end i Kontrolpanel?
Avatar billede nfssister Forsker
25. maj 2017 - 20:59 #4
Bruger du remote desktop eller andet fjernskrivebord på den PC du prøver at få printeren til at virke på ?
Avatar billede visto Professor
25. maj 2017 - 21:19 #5
Nej. Jeg ved ikke en gang hvad det er...
Avatar billede visto Professor
25. maj 2017 - 21:33 #6
Har også før nyinstallation af software afinstalleret både fra Kontrolpanel og fra Brother-gruppen i startmenuen og har efterfølgende renset i reg.databasen med CCleaner.
Avatar billede nfssister Forsker
25. maj 2017 - 22:39 #7
Kan du ikke prøve at sætte et netværksstik i maskinen, og kører en install af driveren men i netværkstilstand. Det lyder til at være noget driver/printer spoole der ikke kan sammen.
Avatar billede visto Professor
25. maj 2017 - 23:03 #8
Det har jeg nu prøvet. Under installationen bliver jeg bedt om Vælg den Brother maskine du vil installere. Men der er intet at vælge, og beskeden er: Ingen enhed fundet i netværket.
Avatar billede nfssister Forsker
26. maj 2017 - 06:58 #9
Du har sat et netværkskabel i Printeren til din switch/router

Gå evt. ind i menu, og find netværk, hvilken IP adresse får den derinde ?
Avatar billede visto Professor
26. maj 2017 - 09:52 #10
Ja, der er netværkskabel mellem router og printer.

Under softwateinstallation findes ingen enhed. Og når jeg går i kontrolpanel, kan jeg heller ikke der tilføje en printer - den finder intet - og går jeg under Kontrolpanel ind under Netværk vises tre ting: 1) Computer, 2) Netværksinfrastruktur P-28XXX, 3) Andre enheder P-28XXX (altså den samme som under 2) blot med en anden type billede).

Der er kort sagt overhovedet ikke hul igennem. Jeg har også forsøgt, som softwareguiden foreslår, at frakoble antivirus og firewall. Intet hjælper.
Avatar billede visto Professor
26. maj 2017 - 15:12 #11
Det nærmeste jeg har været på at erfare, at der er kontakt mellem computer og printer er via USB, hvor der ændres besked i joblisten på computeren, når jeg slukker for printeren.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. maj 2017 - 10:29 #12
Ligger der filer i mappen C:\Windows\System32\spool\PRINTERS - så slet dem (du skal standse print spooler tjensten først).

Hjælper det ikke, så prøv igen at afinstallere alt. ccleaner fjerner desværre ikke gamle printeroplysninger, så den kan du ikke bruge - men at skulle fjerne ting fra driverdatabasen og registreringsdatabasen manuelt er ret kompliceret, så lad os lige vente til du har prøvet den første løsning.

En anden løsning kan være at vælge et nyt navn til printeren under installationen - det er nemlig navnet på printeren der bliver den overordnede nøgle i registreringsdatabasen, så installerer du den under et nyt navn, undgår du "fejl" fra den gamle... - men det ændrer dog ikke på korrupte driverfiler...
Avatar billede visto Professor
29. maj 2017 - 10:56 #13
Jeg har mappen spool. Før jeg sletter: I Jobliste fremgår der ikke nogen spooler tjeneste (der kører kun min browser). Er der andre steder den skal standses?
Avatar billede visto Professor
29. maj 2017 - 10:59 #14
Inde i \spool ligger mappen \PRINTERS. Inde i denne mappe ligger én fil: 00011.SPL. Er det hele mappen PRINTERS jeg skal slette eller blot denne ene fil?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. maj 2017 - 11:10 #15
Det er bare den ene fil - du kan evt. se på datoen, om det er en gammel eller ny fil. HVIS det er den der driller, vil den typisk have dato af det tidspunkt, problemet opstod.
Avatar billede visto Professor
29. maj 2017 - 11:47 #16
Filen i mappen var fra februar. Nu hvor den er slettet og software geninstalleret, danner der sig nye filer i mappen, to .SHD-filer og to .SPL-filer. Men der er ingen ændring mht. til at kunne udskrive, alt opfører sig som før.
Jeg får under installationen ikke mulighed for at navngive, så det har jeg ikke kunnet afprøve.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. maj 2017 - 12:52 #17
Der skal danne sig filer - det er selve printjobbene du kan se. Men de skal selvfølgelig kun komme når du vitterligt printer. Så vi er tilbage til de mystiske printjobs.

Jeg kunne måske mistænke at det var støj på kablet - det så man mest tidligere, men det kan vel ske i dag også... - har du mulighed for at prøve med et andet USB kable?
Avatar billede visto Professor
29. maj 2017 - 13:07 #18
OK, ja jeg kan se, at der dannes filer i PRINTERS, når der vises job i køen. Og når jeg sletter et job, forsvinder filerne. Men når der så er tømt i joblisten og PRINTERS, så burde jeg vel kunne printe, men det kan jeg ikke. Jeg tænker, at det, der ikke er som det skal være er, at printeren har status som offline. Har jeg uret?

Jeg har desværre ikke andre usb-kabler med den type stik. Kablet har fungeret upåklageligt i årevis sammen med en HP printer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. maj 2017 - 13:29 #19
Et kabel kan sagtens blive slidt - så det er stadig det sted jeg ville fokusere.

At printeren står som offline er endnu en bekræftelse på at PC´en ikke kan se printeren.

Du nævnte på et tidspunkt "brug printeren offline" - dette er en helt anden funktion, der midlertidigt kan afbryde forbindelsen til en fungerende printer. Denne funktion kan ikke bruges til fejsøgning i dette tilfælde.

Så kan vi selvfølgelig begynde at fejlsøge på netværksdelen - her kræver det at du på en eller anden måde får adgang til printerens konfigurationsinterface, hvilket normalt foregår via USB kabel, så... :-)
Eller også skal netværksindstillingerne nulstilles - så vil printeren formentlig melde sig på netværket til netværks-konfigurations-programmet...
Avatar billede visto Professor
29. maj 2017 - 13:40 #20
Men PC'en kan vel godt se printeren, når installationsprogrammet reagerer på, at printeren bliver tilsluttet, og at der sker en ændring i joblistens overskrift, når jeg slukker for den?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. maj 2017 - 14:24 #21
Ja, men hvis der er en defekt i kablet der medfører støj, vil du sagtens både kunne se printeren, men ikke kunne printe til den. Men indrømmet, det er mest normalt at printeren slet ikke bliver fundet (kan optræde som "ukendt enhed" uden at kunne læses som printer).

Omvendt er der stadig de små "system" printjobs - det lyder altså meget som "støj" - altså falsk data på kablet... - hvor skulle de ellers komme fra?
Avatar billede visto Professor
29. maj 2017 - 15:11 #22
Jeg må prøve om jeg kan låne et andet kabel.
Avatar billede visto Professor
02. juni 2017 - 17:43 #23
Fejlen er nu fundet. Det var selve printerens opsætning. Den stod til udelukkende at måtte udprinte fra et netværk, som den har været tilkoblet på en institution. Den blev så stillet til "Auto", så den både kunne printe via usb og netværk.

Jeg takker for alle forsøg på hjælp.