Avatar billede fhansen82 Mester
31. maj 2017 - 20:17 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Sammenlæg værdier hentet fra celle til venstre, hvis værdi matcher celle til højre

Okay, jeg forsøger at lave en opgørelse, som skal hente forbrugt tid for specifikke opgaver i løbet af en dag som formel. Så hvis jeg f.eks. laver opgave A, B og C i løbet af en dag, men jeg først arbejder med opgave A nogle timer, så opgave B en time, så opgave A igen en time, så opgave C og så videre, så vil jeg gerne lave en opsamling af hvor meget tid jeg har brugt på hver af opgaverne. Er jeg ude i noget LOPSLAG/HVIS? Jeg har struktureret det sådan at jeg skriver fra/til tid, og den samlede tid regnes ud i celle for sig selv. Selve opgaven angives lige til højre for udregningen. Så det jeg har brug for, at at angive området med opgaverne og lave et opslag mod dette og spørge på hvis opgaven pålyder "A", så tag tiden og læg den sammen med evt. anden tid forbrugt på opgave A.

Start  | Slut    | Tid brugt | Opgave
7.00  | 9.00  | 2.00        | A
9.00  | 10.00 | 1.00        | B
10.00 | 11.00 | 1.00        | A
11.00 | 12.00 | 1.00        | C
----------------------------------------
Opgave | samlet tid brugt
A          | 3.00
B          | 1.00
C          | 1.00

Kan dette lade sig gøre?

Mvh

Frank
Avatar billede excelent Ekspert
31. maj 2017 - 20:28 #1
fx
=SUMPRODUKT(($C$2:$C$5)*($D$2:$D$5=F2))

hvor A,B og C er i F2:F4
Avatar billede fhansen82 Mester
31. maj 2017 - 20:56 #2
Tak. Det fungerer, dog med fejl i første omgang, fordi formlen ikke kan lide flettede celler. Når man rettede markeringen til, så det kun er første kolonne som er angivet i et flettet område, var der ingen problemer.