Avatar billede louisek Mester
01. juni 2017 - 10:24 Der er 5 kommentarer

Illustrator - write on path

Er der nogen der ved om jeg kan vende teksten på "write on path" 90 grader - så den kommer til at stå ortogonalt på centrum som her:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/1a/b4/fc/1ab4fc2ccf935a2861a0c4e45e846d40.jpg

Jeg kan godt sidde og rotere manuelt, men leder efter en integreret metode så jeg hurtigt kan tilføje eller fjerne tekster i min figur.

Vh Louise
Avatar billede jernrosen3 Forsker
01. juni 2017 - 18:21 #1
Hej Louise.

Jeg har lige 3 spørgsmål som jeg synes kan være interessante at få afklaret :

Min kommentar til figuren:  De er vist alle lavet udfra en fjerdedel stjerne, der så er opdelt i flere segmenter. F.eks er "Acces & Linkages" opdelt i 7 dele - mens "Uses & Activities" opdelt i 9 Dele. Det giver mig en idé om at det måske er lavet i f.eks excel eller lignende ?

90 grader og ortogonalt ( Wikipedia : Vinkelret ) i forhold til centrum ??? Hvad er det du ønsker med det??? Kan du ikke bare tegne nogle lodrette linier og skrive på dem ?

Hvis figuren er fra excel eller lign er det vel rimeligt simpelt at vende en graf 90 grader grader ???

På forhånd : Undskyld min uvidenhed; men jeg forstår ikke problemet.

Mvh Jens
Avatar billede louisek Mester
01. juni 2017 - 19:42 #2
Jeg har vist ikke forklaret mig godt nok :-) jeg skal lave et diagram med  tekster som følger en krum linje

http://pin.it/cdYTGWO

Jeg kan gøre det manuelt med array funktioner - det ville bare være hurtigere hvis jeg kunne rotere teksten 90 grader med mit lijetekstværktøj
Avatar billede jernrosen3 Forsker
03. juni 2017 - 10:39 #3
Jeg har prøvet at tolke dit ønske ud fra en en tekst-blok, der bliver til tekst i en cirkel.

Cirklen er for at vise at du kan forbinde mange liniers tekst i en hvilken som helst form.

Se mere her : https://billedeupload.dk/images/4bzCu.jpg

Hvordan jeg har gjort fortæller jeg senere. Jeg skal bare lige sikre mig at opgaven er forstået *S*
Avatar billede louisek Mester
27. juni 2017 - 22:28 #4
ja det skal se sådan ud i teorien. Men jeg vil gerne have at jeg nemt kan ændre linjeafstanden, da jeg hele tiden sletter og tilføjer tekstlinjer i mit diagram og ønsker linjerne jænt fordelt omkring cirkelen (håber det giver mening)
Avatar billede jernrosen3 Forsker
29. juni 2017 - 18:26 #5
Hej Louise.

Mit tidligere svar, var en forholdsvis simpel copy/paste model for 24 linier i en linie kopieret omkring en cirkel med fortløbende tekst på linie.

Jeg tror, Du beder om mere end Illustrator kan levere.

Illustrator er, efter min bedste mening, ét af verdens bedste programmer til at vise den kunstneriske side af personen eller data eller - whatever *S*

Men men men; Dit ønske om stor automatik med vinkelrethed, linieafstand, automatisk hensyntagen til cirkelens/liniens afstand og fleksibilitet er altså for meget for et Illustrator - selv gennem en optaget automatik-funktion.

Som jeg læser dit svar #2, så findes din mulighed dér.

Jeg troede lige at jeg havde en idé, der kunne virke ; men dit ønske er virkeligt specielt.

Jeg kan desværre ikke hjælpe; men ønsker Held og Lykke med din videre jagt på svaret.

Mvh. Jens