Avatar billede ntf Praktikant
04. juni 2017 - 17:21 Der er 17 kommentarer

Redde mine billeder

Af en eller anden dum årsag har jeg ikke taget en back-up af min telefon (iphone 5s) siden jeg fik ny computer for ca. et år siden. Det seneste stykke tid har jeg haft problemer med for lidt plads på den, det drillede både min mail og imessage. Derfor tænkte jeg i dag, at jeg ville overføre nogle af de mange billeder jeg havde på den. Inden jeg gjorde det ville jeg gerne tage en sikkerhedskopi, men det kunne jeg ikke få lov til og når jeg åbnede fotos på min computer kom der ingenting op. Jeg skubbede den ud og derefter stod der i fotos på min iphone at der ikke var nogle billeder. Men når jeg gik til lagring kunne jeg se at der var 8,7 gb billeder og videoer, men intet at vise. Jeg købte lagring på icloud fordi jeg tænkte, at det måske kunne aflaste telefonen og at billederne ville dukke op. Telefonen var bagud på opdateringer og siden det kræver meget plads begyndte jeg at slette apps. Endelig fik jeg plads  og jeg opdaterede den. Det skulle jeg aldrig have gjort. Da de startede igen åbnede og lukkede den alle apps ligeså hurtigt som jeg trykkede på dem. Jeg prøvede at genstarte den men den begyndte at stå i start-mode, hvid skærm med æble, og blinke! Derfor trykkede jeg hjem og lås-knappen inde. Men nu kan jeg ikke komme ud af det uden at gendanne via itunes og dermed miste alle mine billeder. Den giver mig nemlig ikke lov til at opdatere. Er der nogen der kan hjælpe? Jeg har opdateret og genstartet min computer (mac book pro fra start 2016)
Avatar billede Kim G Juniormester
04. juni 2017 - 18:00 #1
Træls situation, men mon ikke vi når at redde det. Det lyder ellers som om at du gjorde det rigtige, men blev brændt af de manglende mellemliggende opdateringer eller lignende. Du skriver ikke noget om hvilke versioner der kører på hverken computer eller telefon, men det er sikkert det der driller.

Du kan først prøve at bruge programmet Billedoverførsel, der ligger på din computer, men det er ikke sikkert at den fanger noget. Jeg bruger PhoneView fra http://www.ecamm.com/mac/phoneview/ til at hente ting fra telefonen, som ikke kommer automatisk og da der er en prøveversion, kan du se om det kan gøre det. Der er også andre mere drastiske værktøjer, men jeg håber at det går på denne måde - og slå for guds skyld iCloud Photos til, og gør det også på din computer, så du får en backup der bare virker, når du kommer til det.
Avatar billede INK Ekspert
04. juni 2017 - 18:04 #2
Har du prøvet at logge ind på icloud.com med dit AppleID? Har kan du se de fotos, der er sikkerhedskopieret til "Skyen". Findes dine fotos her er du ok.
Alternativt kan du anvende 3-parts software til at finde data på til iPhone. Eksempelvis dette
http://www.iphonepcsuite.com
men der er mange muligheder. Men det kræver selvfølgelig din iPhone starter normalt.
Kan du genstarte din telefon normalt?
Avatar billede ntf Praktikant
04. juni 2017 - 19:12 #3
Tak for jeres svar begge to.
På min macbook bruger jeg 10.12.5
og jeg mener at det var 10.3.2 til min iphone.

Jeg nåede at slå fotodeling til på min telefon inden den gik helt amok.
Jeg har lige prøvet billedoverførsel nu, der dukker ikke nogen enhed op.
Derudover har jeg også downloadet iphonepcsuite, der kommer den med beskeden om en fejlet forbindelse til min telefon. Når jeg prøver at tænde telefonen opstarter den i restore-mode, hvilket nok foresager de to ovenstående problemer. Derfor er problemet hvordan jeg kommer ud af restore-mode. Jeg har også prøvet at downloade nogle forskellige apps der skulle kunne afhjælpe det. Men jeg kan ikke få det til at fungere (uden at betale en halv arm).
Avatar billede ntf Praktikant
04. juni 2017 - 19:21 #4
Hov og med hensyn til iCloud biblioteket, der er en lille håndfuld billeder, men langtfra alle, så det har jeg prøvet.
Avatar billede KennethLykke Mester
04. juni 2017 - 19:36 #5
Du kan prøve dig med et program som iExplorer: https://macroplant.com/iexplorer

I det kan du mounte din iPhone og browse dig rundt som om der var Finder på din iPhone også. Så kan du se om du kan finde frem til billederne (de må jo ligge på mobilen) og så manuelt overføre dem til din macbook.
Avatar billede ntf Praktikant
04. juni 2017 - 19:46 #6
Jeg har lige prøvet med iExplorer. Den vil ikke åbne min telefon, det er samme ovenstående problem som med de andre programmer
Avatar billede ntf Praktikant
04. juni 2017 - 19:59 #7
Den siger iøvrigt at det er fejl (14), når jeg prøver at opdatere den i itunes.
Avatar billede Kim G Juniormester
04. juni 2017 - 20:00 #8
Kan du se telefonen i Diskværktøj når du tilslutter den. Måske er det en diskfejl, der kan repareres?
Avatar billede ntf Praktikant
04. juni 2017 - 20:11 #9
Kim G. Nej det kan jeg ikke.
Avatar billede INK Ekspert
05. juni 2017 - 12:28 #10
Ifølge denne beskrivelse kan du måske få den til at starte op almindeligt og ikke restore mode:
You can also exit recovery mode before restoring your phone (if your device was working properly before. If not, recovery mode is still your best option). To do that:

Unplug the device from the USB cable
Hold down the sleep/wake button until the iPhone turns off, then let it go
Hold it down again until the Apple logo reappears
Let go of the button and the device will start up.

Har forgæves forsøgt på min egen iPhone 6s, men den var jo heller ikke i recovery-mode.
Avatar billede ntf Praktikant
05. juni 2017 - 16:46 #11
Ink - det virker heller ikke lige umiddelbart på min :(
Avatar billede INK Ekspert
05. juni 2017 - 16:56 #12
Så må jeg desværre melde pas.
Når du nu får gang i den igen (med eller uden billeder), så vil jeg anbefale dig at installere Google Fotos. Den op-loader automatisk til din Google konto i skyen, og du kan så frigøre pladsen på telefonen.
Forskellen på Google Fotos og Apples iCloud Fotobibliotek er, at Google Foto bevarer dine billeder også efter de er slettet på telefonen, mens Apple synkroniserer, så sletning betyder sletning overalt! Begge systemer har fordele og ulemper.
Avatar billede Kim G Juniormester
05. juni 2017 - 17:38 #13
Nu må jeg desværre korrigere, Ink, Google Fotos giver blot ekstra arbejde og så har man pludselig ikke adgang til alle sine billeder på en nem måde. Det er måske ikke helt simpelt at gennemskue, så jeg sætter lidt flere ord på:

iCloud Photos skal blot sættes op, så man optimerer billederne på ens iPhone. Det er så vidt jeg ved standard, men det kræver at der er plads i iCloud til det. På den måde får man pludselig adgang til alle de fotografier som man har i Fotos på sin Mac også, hvis den også er sat op til at bruge iCloud.

En del bliver overrasket over at de 5 GB man har gratis i iCloud ikke er nok til at både have backup af telefoner på 16GB og alle sine billeder, og går derefter i baglås, når de finder ud af at 50 GB koster penge. Men bemærk omfanget: 50 GB koster 7 kroner om måneden, mens 200 GB koster 25kr/md. Jeg ved ikke hvad Google Fotos koster, men hvis det er gratis, tjener de så penge ved at sælge reklameoplysninger om deres brugere til alle underlige firmaer, der vil betale for det, for pengene skal jo komme et sted fra. Den slags gør Apple ikke.

Hvis man har tilstrækkelig plads i iCloud og har slået "Optimer iPhone-lagring" i indstillinger til, sørger telefonen selv for at uploade full-size billeder (når den er på Wifi, den bruger ikke af dit dataabonnement) og kun gemme minibilleder i skærmstørrelse eller mindre på telefonen, så den aldrig løber tør for plads.  - Og derved behøver man heller ikke bruge tid på at slette billeder fra telefonen. Det sidste gør livet meget nemmere. Google har det i øvrigt med ikke at gemme billeder i fuldt format hvis man har et DSLR-kamera og skyder i Raw, og det kan give nogle grimme overraskelser, hvis man tror at alle ens billeder er gemt godt. Det er de i iCloud Photos.

Har man i øvrigt sine billeder i iCloud og kommer til at slette nogle af dem, vil de stå som slettet i ca. 30 dage og kan genskabes der hvor man har adgang til iCloud, f. eks. på sin Mac i Photos.

Jeg håber at det giver lidt bedre forståelse. Jeg er meget glad for at kunne tilgå mine 50.000 billeder, hvoraf rigtig mange er i Raw-format direkte fra min computer, iPhone, og iPad og AppleTV for den sags skyld :-)
Avatar billede INK Ekspert
05. juni 2017 - 17:57 #14
#13 Hej Kim. Jeg bruger selv både Apple og Google, så kender begge systemer.
Har blot mødt mange, der ikke får taget back-up af den ene eller anden grund.
Enig i at med både iPhone, iPad, AppleTV og Mac-komputer spiller det fint sammen, men med de lagermæssigt små iPhones, kan man hurtigt fylde op.
Mange brugere har en iPhone og en PC, og så skal man installere iCloud på PCen. Det volder vanskeligheder for mange almindelige brugere.
Du er vist også en pro-bruger, der tager fotos i RAW format. Tvivler på at ret mange såkaldt "almindelige" brugere falder i den kategori.
Mange er tidligere brugere af Picasa, der efterhånden udfases. Her er Google Fotos et godt alternativ med de redigeringsmuligheder, der findes.
For god ordens skyld kan nævnes, at jeg hverken er ansat eller aktionær i Google, Microsoft eller Apple, men bruger produkterne fra alle tre.
Avatar billede Kim G Juniormester
05. juni 2017 - 18:15 #15
Hej ink #14,

no harm done :-) - og jeg har nu heller ingen aktier nogle af de steder. Hvis man er Windows-bruger, er Google et udmærket alternativ, det er jeg helt med på, men hvis man er indenfor "æblegården", så er det synd ikke at udnytte mulighederne i iCloud, som mange ikke kender særligt godt, da de netop går i stå på manglende plads - og så ikke tør at kaste sig ud i at betale ofte 7 kr om måneden for at sikre deres samlede billeder og backup af telefon, så jeg tænkte at det var på sin plads lige at skrive et par ord, især fordi du jo heller ikke er novice, og jeg har bemærket at du altid svarer rigtigt godt. (men ja, jeg bruger mere end 800 GB til mine billeder og betaler vist 69 kr/md for at have dem i iCloud. De 50GB er som regel rigeligt til de fleste.)
Avatar billede prox1 Forsker
24. juni 2018 - 20:19 #16
Jeg hæfter mig ved sætninger som:
"Logget ude af min egen telefon"
"Kan ikke få adgang"
"kan ikke åbne"
"koster penge"
"kan ikke"

Og så er det jeg spørger:
Hvis du havde købt en bil, og forhandleren sagde
Ja der er desværre ingen nøgle med, så du kan ikke komme ind, men vi kan åbne døren for dig, men så SKAL du også:
* opgive alle dine personlige data
* Lade os vide præcis når og hvor du kører med bilen
* Tillade OS at fylde bilen med reklame for OS
* Frasige dig alle de normale retslige beskyttelser, som du ifølge købeloven har

Ja så er det at spørgsmålet kommer: Ville du købe den bil?
Nå..
Men hvorfor i HHH køber vi så Apple produkter?!?

Det skal være muligt at oprette en server, som skal være istand til at tilgå alle enheder som er tilsluttet et givet navngivet netværk. Dvs at det efter sigende er muligt at bruge eget WiFi som mellemlag mellem pc og telefon, når de begge er på dette WiFi, så skulle man kunne åbne iPhones 'mapper', men hvordan det gøres, det véd jeg ikke. Jeg synes også det lyder spooky, for iPhones har vel ingen 'mapper' ?
Hvis nogen véd hvordan, så skriv det endelig!

Imo er det en skændsel uden sammenligning i tech, at Apple kan blokere en køber fra dennes personlige ejendom, og jeg føler at det burde være grundlag for et class-act søgsmål, mod det rådne ævle!
Avatar billede NRR Praktikant
10. oktober 2018 - 02:23 #17
Hej ntf. Har lig været igennem det samme med iphone 7 plus. Har du fået løst problemet? fik du gendannet dine billeder?

Nogen der har erfaring eller forslag?