Avatar billede amite Mester
06. juni 2017 - 12:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Flytning af SMS'er fra en iPhone til en anden

Jeg hjælper en virksomhed som har en bunke iPhones som de stiller til rådighed for deres ansatte. Dvs. at den ansatte kan vælge at få udskiftet deres gamle telefon, med en ny firmabetalt iPhone og et tilhørende firmabetalt mobilabonnement.

De nye telefoner er pre-installere fra IT afd. med en række apps, samt en MDM (management service) som gør at IT kan remote-wipe telefonen osv., skulle den blive stjålet eller tilsvarende. Så med andre ord - et standard setup for en mellemstor virksomhed.

Udfordringen opstår når en bruger vælger at udskifte sin egen iPhone, med en firma iPhone. De knapper deres apple ID ind, og så sykroniseres deres kontakter m.m. automatisk via iCloud. Smart. Desværre synkroniseres SMS'er ikke via iCloud. Så det vil jeg gerne finde en løsning på, hvilket er årsagen til dette spørgsmål. Med andre ord:

Jeg har brug for en simpel, velfungerende applikation som nemt kan flytte SMS'er fra en iPhone til en anden. Slut. Skulle den understøtte Android -> iPhone er det en fordel, men ikke et krav.

Jeg har naturligvis kigget lidt på markedet. Der findes en million programmer som hedder noget med "SMS backup" eller lign. Jeg har selvfølglig hentet nogle trial og gratis versioner af forskellige - både desktop applikation og mobil apps. Dem jeg har fået fat i har været virkelig ringe. Flere af programmerne kræver man starter iTunes. Det er ikke en mulighed i dette tilfælde. Den SKAL være uafhængig af iTunes (ellers giver det ikke mening).

Jeg er også klar over at man kan lave en iCloud backup og så rulle denne backup på den nye telefon. Det vil dog fjerne alle "firma"-indstillingerne, så det kan ikke bruges.

Om der er tale om en app, eller en applikation til PC, spiller ingen rolle. Den må også gerne koste penge. Det skal bare virke ordenligt!

Jeg skal bare bruge et program/app som kan lave backup af SMS'er fra den ene telefon - og så restore dem på den anden telefon. Ingen iTunes eller iCloud pjat. Det kan vel ikke være så svært, tænker man. Hvem har kenskab til en sådan?
Avatar billede amite Mester
06. juni 2017 - 14:52 #2
Hej Claes

Med alt respekt - Jeg gætter på at du har googled lidt rundt og så skimmet og kopieret de første par resultater som kom frem. Det kan jeg også selv gøre - Og det har jeg naturligvis prøvet inden jeg skrev herinde. Jeg stødte også på de to som du linker til, blandt mange andre. De kan ikke det som jeg beskiver (det ene kræver iTunes og det andet er kun til backup (ikke restore på anden telefon).

Jeg har behov for en kompetent anbefaling fra en person som rent faktisk har erfarring med at gøre dette. Ej gætværk. Markedet for applikationer som påstår at de kan dette, er alt for mudret til at det giver mening blot at søge og linke. Desværre :(

Andre?
Avatar billede Gramstrup Mester
06. juni 2017 - 16:07 #3
Apple meldt ud i går at når deres nye IOS nr 11 kommer til efteråret så vil SMS beskeder bliver gemt i Icloud også.
Du kan nok ikke vente på den løsning, men viden skal du havde.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juni 2017 - 16:30 #4
>Gramstrup iCloud (og dermed alle skyer) og iTunes må ikke bruges - men 3die part programmer (ikke iTunes) må godt.
iPhone kan bare ikke med kabel fra iPhone til iPhone. Så det er en dødssejler.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. juni 2017 - 21:56 #5
....arh, "amite" skriver da i #1 at de synkroniserer kontakter m.v. via iCloud, så er der tid til at vente på den nye release, kunne det da være en brugbar model?
Avatar billede amite Mester
06. juni 2017 - 23:00 #6
Tak for indspil til alle parter. Interessant og brugbar info, tak. Det var også på tide med dette i iCloud. Men undrer sig over at det ikke var med i version 1, men alright. Det løser desværre ikke det aktuelle problem. I dette aktuelle tilfælde vil udrulning af de 50-60 enheder være afsluttet i løbet af sommeren. Så det er for sent med "efteråret" :( Kan det virkelig passe at der ikke findes en simpel app man kan installere på den gamle telefon, hvor man kan trykke "backup" - og så "restore" via samme app på en anden telefon. Det virker helt absurd banalt. Jeg kender til flere gode applikationer til Android som kan præcist dette - men desværre er jeg ikke så velbevandret i iOS.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2017 - 08:32 #7
Det findes, og hedder iTunes. Men det vil du jo ikke.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. juni 2017 - 08:57 #8
#7: Hvor sker det i iTunes? Jeg kender kun til at de ryger med over ved backup/restore, og det vil jo rydde den opsætning, de har lavet fra firmaets side?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2017 - 09:49 #9
det første link jeg gav - som blev dizzet pga krav om itunes "Or simply transfer to a new phone."
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. juni 2017 - 10:00 #10
Okay, et plugin til iTunes; jeg tænkte om det var kommet med som en "native" funktion, men det bliver jo så nok først efter sommerferien sammen med nyt IOS.
Avatar billede amite Mester
07. juni 2017 - 11:14 #11
Jeg kan ikke bruge iTunes - hvad end jeg vil det eller ej 1) iTunes skal ikke installeres på end-user computere 2) iPhonen er konfigureret med en central management konto, således at IT afd. kan nulstille telefoner mv. Så at tage en backup med bruger konto blah@example.dk og rulle den på den nye telefon for at få SMS'erne med over, ville overskrive management delen, da den per defininition ville blive som den gamle telefon - som jo ikke var "managed"  3) iTunes tillader kun at man parer 10 devices per computer - så vi kan ikke engang gøre det med en management konto, på en computer i IT.

Nåh, men okay. Jeg håbede på at det bare var mig som ikke havde nok kenskab til området. Jeg har før flyttet SMS'er rundt på Android telefoner, hvor det er relativt nemt. Men som så ofte før, kommer Apples enheder til kort. Bygherren synes åbenbart at den skal bestemme og råde over hvad jeg har i mit hjem, samt hvordan jeg bruger mine møbler. Ulækkert. Nåh. Men det var lidt et sidespring. Man bliver bare frustreret når noget som teknisk burde være meget meget simpelt, besværliggøres - alene grundet rigide og ufleksible systemer, som bevist er designet til at modarbejde DIY.

Vi kommer det åbenbart ikke nærmere. Jeg takker de herrer for sparring og lukker den. Jeg markerer Gramstrup's indspil som "løsning", selvom det ikke er dækkende her og nu - vil det fra om nogle måneder, når folk lader på denne tråd, sansynligvis være korrekt.