Avatar billede Freya Andersen Praktikant
12. juni 2017 - 16:12 Der er 2 kommentarer

unge

jeg har projekt uge i næste uge og vores over emne er værdier og jeg har valgt at vores underemne skal være unge og jeg ved ikke rigtigt hvad man kan fortælle om!? kan i hjælpe lidt?
12. juni 2017 - 21:57 #1
Hvilken aldersgruppe definerer du som unge ?

(Personer over 40 er vel også unge - i deres egne øjne  ...

eller dem på 60 ++  ?

Kristian aka Snestrup2016
Avatar billede eurositi Ekspert
12. juni 2017 - 23:08 #2
"Værdier" er et umådelig subjektivt område at udforske. Næsten enhver offentlig eller privat virksomhed, politikere, konsulenter osv. snakker om værdier for at promovere deres egne interesser eller en bestemt politisk dagsorden.

Du kan måske tage udgangspunkt i, hvordan tingene (formentlig) så ud i gamle dage. I "gamle dage" (før 1960'erne og ungdomsoprøret) ville man næppe ha' diskuteret værdier for unge overhovedet. Der var en generel accept af, at man skulle være "et ordentligt menneske" og "opføre sig ordentligt". Det er der vel stadig, men alligevel er disse begreber tilsyneladende mere uklare i dag. Materielle værdier i form af et (fast) arbejde, en (traditionel) familie og nogle børn blev også betragtet som selvfølgeligheder. Det var næppe noget, som unge mennesker satte spørgsmålstegn ved i samme grad dengang. For religiøse samfund ligger den slags ting stadig fast.

Men du kommer ikke uden om også at forholde dig til selve ordet "værdi", og det formoder jeg, at I allerede har været inde på ifm. undervisningen? Ellers kan Wikipedia-artiklen bruges som inspiration til at snakke sig ind på emnet (du må selv omformulere pointerne med dine egne ord): https://da.wikipedia.org/wiki/V%C3%A6rdi_(sociologi)

Find forskellige eksempler på sammenhænge med unge, hvor man kan tale om værdier eller værdi-diskussioner. Undersøgelser kan være gode, men pas på, at kilden ikke har en bestemt interesse i at formidle et bestemt budskab. Man kan også hive eksempler frem fra f.eks. "Skam" eller andre populære fænomener, men i sidste ende vil man nok opdage, at unges værdier nok er lige så forskellige som voksnes med den ene forskel, at man som ung eller barn typisk er mere bange for at skille sig ud fra mængden.