Avatar billede skolevej321 Forsker
13. juni 2017 - 22:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Pc kan ikke få etablere kontakt til printer v udprint

Jeg har et lan-netværk- alt ok.
Printer har ip-ok!
Når jeg vil printe ud sker der intet, men når jeg så køre fejlbindingsværktøjet i Win. 10 kommer den ud med beskeden, at printer er slukket - denne fejl rettes og vupti kører printeren de udprint der står i køen.
Når jeg så skal printe ud igen er proceduren den samme - fejlret og printet kommer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juni 2017 - 06:53 #1
Tjek først og fremmest IP adressen igen. Ikke selve IP adressen, men Gateway og Subnet Mask. Det skal være det samme som på din PC - er det ikke det, kan det give sådan en fejl.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
14. juni 2017 - 07:15 #2
Havde lidt samme problem med min printer hjemme. Der reserverede jeg printerens MAC adresse til en bestemt IP i routeren. Siden har den printet fint
Avatar billede skolevej321 Forsker
15. juni 2017 - 19:09 #3
Jeg er lost
Adresse på printer er
Boot method:                STATIC
Boot tries                      3
IP filter                          disabel
Net bios                        BRN001BA94C8763
WiNS Address Config:  AUTO
Primery DNS Server      192.168.1.1
Secondary DNS Server  0.0.0.0
Jeg har indstaleret Bradmin light og når jeg søger på nettet, får jeg at vide at printeren er klar.
Adresse pc er

Hvad gør jeg, maskinen er en Brother MFC 6490cw
Avatar billede Rune1983 Ekspert
16. juni 2017 - 07:22 #4
Det er din router som styre håndteringen af dine ip adresser.
Så du skal logge ind på din router. Den har IP 192.168.1.1 ud fra hvad du skrev ovenfor.
Stort set alle routere har muligheden for at reservere IP adresse udfra MAC adressen på enheden. Derved vil den enhed ALTID få samme IP og routeren ved samtidig også at den IP adresse er optaget.
På min router hjemme er der et punkt på routeren hvor du kan se alle enheder som er logget på netværket. Og der kan jeg vælge en enhed og fortælle den at reserver IP adresse ud fra MAC adresse. Men som sagt forskellig fra router til router.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2017 - 10:35 #5
Jeg styrer det på lignende vis uden reservation, blot ved at give printeren en fast adresse UDEN for DHCP scopet. Men det er smag og behag (og funktionalitet).

Men som det ser ud, er opsætningen som den skal være - forudsat at der IKKE findes en anden PC/enhed på netværket, der har fået samme adresse automatisk tildelt af routeren.

Så vi skal nok fejlsøge et andet sted... - når du ikke kan printe, er du så i stand til at pinge printerens ip? - det vil jeg tro, men du kan jo have et dårligt netværks kabel, der driller.

Tjek også om der skulle ligge filer i C:\windows\system32\spool\PRINTERS når der IKKE ligger printjobs i kø til printeren. Hvis der ligger filer her, så slet dem.