Avatar billede stormwind Praktikant
14. juni 2017 - 23:17 Der er 10 kommentarer

Virus gennem el-nettet.

Jeg er i gang med at skrive en roman. Jeg har brug for at vide flere ting. Så her kommer lidt spørgsmål:
Er det muligt at angribe en computer med virus gennem det elektriske net som elværker sender strøm igennem, - altså virus gennem elektriciteten som computeren bruger for at kunne arbejde?
Hvis det ikke er muligt, hvad er forhindringen?
Avatar billede store-morten Ekspert
15. juni 2017 - 00:25 #1
Både-og, i el nettet har du volt, ampere og hertz, for at sende en computer virus via el-nette skal der bruges bærefrekvens udstyr. En sender og en modtager der kan snakke sammen. Skal være på samme leder og uden at skulle igennem transformere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. juni 2017 - 07:11 #2
:-) Der er lidt flere forhindringer.

Elnettet er ikke som sådan bygget til at føre datasignaler. Som bekendt kan datasignaler i almindelig kabler forstyrres af kraftig støj. Sådanne støj kan komme fra elledninger, og jo højere spænding de fører, jo mere støj. Du vil derfor relativ hurtigt tabe datasignalet.

Så er der transformerne - her omformes strømmen fra høj spænding til lav spænding - eller omvendt. Det foregår ved at lægge spoler af metaltråd tæt på hinanden - så overføres strømmen via induktion - nogenlunde som på komfuret. Men i stedet for varme, bruges energien til igen at producere strøm... - denne gang bare lavspænding (eller højspænding, hvis det var det man konverterede til). Datasignaler kan ikke rejse gennem sådan en omformning.

Endelig blokeres signalet ude hos forbrugerne af elmåleren, der også vil smadre et datasignal. Det er derfor man kan få små netværksbokse, der kan føre datasignal fra et sted i huset til et andet - men kun på samme fase (eller sikringsgruppe om du vil). Signalet kan ikke rejse gennem elmåleren, eller oppe over på en anden fase.

Hvis der var den mindste mulighed for på let vis at have et datasignal på elnettet, kan du være forvisset om at infrastrukturen i de store virksomheder så helt anderledes ud - så ville der ikke være særlig mange dedikerede netværksstik, men i stedet en masse drops fra strømstikkene :-) - og det er på indersiden af elmåleren.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. juni 2017 - 07:12 #3
....for en god ordens skyld - jeg er IKKE el-tekniker, så du skal ikke bruge ovenstående ukritisk i en roman, uden at have haft en sådanne ind over. Det er udelukkende baseret på løs viden...
Avatar billede store-morten Ekspert
15. juni 2017 - 07:22 #4
Det er jeg ;-) El-tekniker
Avatar billede Slater Ekspert
15. juni 2017 - 09:57 #5
Lige så vigtigt som om strømmen KAN føre data eller ej, er om disse data bliver læst af computeren. Og det gør de ikke. Strømmen går til strømforsyningen i computeren, som omformer den til forskellige formater (det ved store-morten mere om end jeg), men for at kunne ændre på computerens logiske input (nødvendigt for at kunne lave noget der minder om en virus), skal den enten skrive data til et lager (RAM eller disk), eller manipulere inputtet i ALU'en, den del af processoren der udfører de direkte logiske instrukser. Og jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre.

Indrømmet, jeg er ikke 100% sikker, for trods alt er det hele elektriske signaler, og jeg er ikke elektroingeniør - så muligvis, teoretisk, kunne det lade sig gøre at manipulere en ALU til at udføre en anden instruks end den skal, ved at variere det elektriske signal. Men det ville kræve en meget præcis styring af strømmen, hvis det kan lade sig gøre, og selv hvis man kunne styre strømmen udefra så præcist, så forsvinder den kontrol når den har været igennem PSU'en.

Det korte af det lange er, er det en realistisk bog, så er svaret nej. Det kan ikke lade sig gøre med nuværende computerteknologi. Hacking kræver enten fysisk adgang til maskinen, eller et datasignal samt et program der aktivt lytter efter det.
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. juni 2017 - 10:43 #6
Det er korrekt at datasignal ikke kommer igennem transformere. Det var heller ikke tanken, tanken var at fremføre lyslederkabel til fremskudte transformatorstationer, og så kun bruge de sidste meter ud til kunder for data. Om det er mere eller mindre sårbart for virus er jeg ikke klar over. Men som i alle andre tilfælde må man tage sine egne forholdsregler.
Avatar billede stormwind Praktikant
15. juni 2017 - 14:42 #7
Rigtig mange tak for jeres gode og brugbare svar. Jeg kan se at det er kompetente mennesker som svarer, så tak for at I bruger tiden på et tankeeksperiment. Romanen er tænkt som fiction, men ser mere ud til at skulle være science fiction, hvis mit plot skal holde.
Jeg vil nu nøje tænke over jeres gode svar, og overveje om jeg kan "opfinde" en løsning, da jeg stadig synes at plottet virker.
Det risler stadig koldt ned af ryggen på mig, når jeg tænker over de konsekvenser et totalt nedbrud af computere ville have.
Så har I flere indput til virus ind af bagvejen/elnettet, så modtages de med glæde.
Jeg vil gå i tænke boksen.....venligst. stormwind.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. juni 2017 - 15:07 #8
Altså... - med den type katastrofebriller på, så er det kun 17½ år siden, man tænkte tanken lidt større...

Send du virussen ind direkte i el-værkerne, og de systemer der fordeler strøm mellem dem... - så vil du helt automatisk se katastrofescenarier :-)
Avatar billede stormwind Praktikant
15. juni 2017 - 18:00 #9
Tak Ole,
Jeg har også tænkt på om det ikke er elværkerne, der kunne ende med at blive scenariet - selvom de nok i dag har lært sig at beskytte sig betydeligt bedre end tidligere.
Avatar billede milter Ekspert
15. juni 2017 - 18:56 #10
Du skriver.  "Så har I flere indput til virus ind af bagvejen/elnettet, så modtages de med glæde.".

Har du hørt om det her:

http://fortune.com/2016/01/26/security-experts-hack-cars/

Vores vandforbrug her i huset er gennem et par år blevet aflæst af biler, som kører gaderne igennem med aflæsere med forbindelse til sender/modtager installeret i vandmåleren i huset. Forestil dig næste skridt, som måske/sikkert vil være, at vandmåleren skal kommunikere gennem vores eget trådløse net direkte til vandforsyningen?

Forestil dig telefoner, som fortæller alt om din færden, hvor du befinder dig, hvor du køber ind, om du er interesseret i spidsmusens sexliv, om du ...., øhh, det ved de vist allerede, og det har måske ikke så meget med hacking at gøre :-)

Hvad med videoovervågning af huset, når ejerne er på ferie, eller forældres overvågning af deres stakkels børns færden?

Der er utallige muligheder for skurke med onde hensigter og de rigtige redskaber, og jo mere vores hverdag bliver tilgængelig på nettet, jo flere muligheder for misbrug.