Avatar billede Daniel Novice
16. juni 2017 - 07:20 Der er 18 kommentarer

Internet adgang, flere computere?

Hej jeg vil gerne spørge angående muligheden for at koble flere på mit net

Jeg har en adgang til internettet på internettet, men jeg har flere systemer jeg vil have koblet på. Viceværten har fortalt mig at jeg skal have et internet kabel til pcen, så kan jeg komme gratis på nettet, det er fint nok, men der findes der en forlænger ledning, med flere adgange, ligesom et modem/hub/switch, så jeg kan koble kablet fra adgangen til internettet , til et produkt, som kan gøre mig i stand til at koble flere computere sammen, på samme internet forbindelse?

Jeg har kigget på dette: https://www.fcomputer.dk/netv%C3%A6rk/hubs-switches/gigabit/tp-link/tl-sg105-5-port-metal-gigabit-switch.html

Vil det være muligt at koble det til mit internet kabel, og så derefter 2 andre internet kabler fra denne hub til mine andre pcere og konsoller.

Pointen er at jeg vil have det gratis, og hvis man skal have wifi, så skal man betale, men er det muligt anderledes?

Tak for hjælpen.
Avatar billede leif Seniormester
16. juni 2017 - 07:46 #1
Ikke uden at kende dit boligsted og/eller internet udbyder og/eller om løsning.

Fx en del internet udbydere uddeler 1 adresse pr. lejlighed/abonnement og andre kan du have 2 og fx et af de steder jeg har lavet løsning kan du have dem på som du ønsker.

Hvis du vil have wifi koster det at du køber en wifi router.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2017 - 08:15 #2
Som jeg læser dit spørgsmål, er dimsen du har fundet helt rigtig. Så skal du bare bruge kablerne også...

Der er dog den "risiko", at din internetudbyder kun tillader én adresse. I så fald skal du i stedet have fat på en router. Den kan du så lige så godt købe med indbygget trådløst netværk - sådan en som denne: http://www.edbpriser.dk/router/linksys-e2500-id-5345832/galleri/2.aspx

Da den har samme pris som den du selv har valgt, vil jeg anbefale den - så er du helt sikker på at kunne det hele, og får trådløst netværk med i prisen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2017 - 08:16 #3
...Og for lige at forklare hvad routeren gør. Hvis din internetudbyder kun tillader én adresse, så er det nu Routeren der får den. Routeren laver så selv et helt nyt netværk, hvor der tillades mange flere adresser - helt op til 254. Men internetudbyderen har stadig kun givet den ene adresse ud, så alle er glade og tilfredse :-)
Avatar billede Daniel Novice
16. juni 2017 - 08:47 #4
"..Og for lige at forklare hvad routeren gør. Hvis din internetudbyder kun tillader én adresse, så er det nu Routeren der får den. Routeren laver så selv et helt nyt netværk, hvor der tillades mange flere adresser - helt op til 254. Men internetudbyderen har stadig kun givet den ene adresse ud, så alle er glade og tilfredse :-)"

Så hvis jeg kobler ethernetkablet til huben eller en router(koster vel ca 1000 kr, så det er ikke en løsning på min su) , så kan jeg sætte ligeså mange pcere til huben via et kabel, uden at det påvirker internettet på de andre pcere,bærbare,konsoller osv? Så det er huben, istedet for det telefon kontakt stik som er i væggen, som giver mig internet?
Avatar billede Daniel Novice
16. juni 2017 - 08:54 #5
"Ikke uden at kende dit boligsted og/eller internet udbyder og/eller om løsning. "

Det er et kollegium, og jeg mener han sagde at det var yousee som stod for det, men han var ikke sikker på det.

Problemet er om man kan få flere koblet på det ene stik, som jeg har i væggen, ligesom man gør med en stikdåse/forlængerledning med flere adgange, derfor jeg troede at en hub ville være en løsning? problemet er at jeg ikke forstår systemet, er det ethernet kabel fra væggen til huben, og så har huben internettet, og du kan koble så mange pcere på , som der er plads på huben?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2017 - 09:12 #6
@#4 - ja, med en router kan du få alle de enheder på du har lyst til. Selvfølgelig skal de deles om båndbredden (hastigheden), men det burde ikke være noget problem.

En router koster også snildt over kr. 1000,- - men tager du den jeg linker til, er den altså billigere end dit eget switch-forslag.

Det var godt nok galleriet jeg linkede til, hvor man kunne se den havde samme antal porte som den du selv har fundet - her er det direkte: http://www.edbpriser.dk/router/linksys-e2500-id-5345832.aspx

Prisforskellen skyldes at routeren kun er 100Mbps hastighed - den du selv har fundet er gigabit. Men da selve internetforbindelsen næppe er på 100Mbps, har du næppe brug for den højere hastighed.
Avatar billede Daniel Novice
16. juni 2017 - 09:26 #7
Hvordan ser man om ens internetforbindelse er på 100 Mbps?
Ok se huben styre netværket, og det er muligt at koble flere på nettet på en gang, selvom man kun har et stik i væggen? Er det rigtigt forstået?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2017 - 09:38 #8
Ja, som skrevet op til 254 enheder - men den er nok standard konfigureret til 30 eller 50 enheder... (på et kollegieværelse burde det være rigeligt).

Du kan tjekke hastigheden på dit internet via: http://xn--bredbnd-ixa.dk/hastighedstest
Avatar billede puren Ekspert
16. juni 2017 - 11:50 #9
Nej nu må folk her inde spænde hjelmen!

Daniel du skal bruge en Router.

En ethernet hub (Cisco osi layer 1) er multi-port repeater..
Den tager data ind på en port og kaster det ud på alle andre porte (giver en masse collision i netværket)

En switch (Cisco osi layer 2) kikker på mac-adressen og kaster dataen ud på den rigtige port

En router  (Cisco osi layer 3) kikker på ip adresser

Et bud på en ganske almindelig Routere kunne være denne. Den kan endda køre netværket som et fuldt klasse A net med over 16.000.000 enheder (dog ej anbefalet) og har du 16.000.000 enheder har du andre problemer end routeren
http://m.pricerunner.dk/pl/168-2570556/Routere/TP-Link-TL-WR1043ND-Sammenlign-Priser
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2017 - 12:20 #10
@Puren - jeg er da ked af du slog dit hoved så meget... - jeg skal nok komme og spænde hjelmen.

Er det ikke nøjagtig det, vi har anbefalet i forvejen? - eller hvor hopper kæden af?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2017 - 12:25 #11
..Men ellers må du undskylde min uvidenhed, og forklare forskellen på TP-Link TL-WR1043ND og på Linksys E2500 (By Cisco ;-)
Avatar billede puren Ekspert
16. juni 2017 - 13:36 #12
@ole du kunne jo fortælle om forskellen mellem hub, switch og router

Og så den Routere jeg linker til har gigabit på alle porte (og over 100mbit internet er meget normalt hvor jeg kommer) den kan sættes op til et klasse A net dog er der ikke 5 ghz
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2017 - 14:04 #13
Altså først og fremmest er du så enig i at vi ikke er helt skævt på den, og "bør spænde hjelmen"? - jeg må jo nok erkende jeg bliver en smule provokeret af sådan en indlednings-svada... det virker lidt som om du ikke helt har læst hvad forhistorien er, men bare "tror"...

jeg synes ikke lige Daniel havde brug for en lektion i forskellen på netværks enheder. Usikkerheden i spørgsmål og opfølgende spørgsmål indbyder til at vi koncentrerer os om løsningen - ikke om alt det der kan tænkes at være brug for uden om...

Hvis du har internet på dit kollegieværelse, vil det typisk være en 1-300Mbps linje, fordelt på antallet af kollegieværelser - så er gigabit ikke en nødvendighed. Men indrømmet meget rart.
Jeg kender ikke TP-Links routerinterface, men Linksys´ er flere gange blevet rost for sin brugervenlighed - derfor vælger jeg at linke til den.

@Daniel - du kan frit vælge mellem de routere vi linker til - og sågar også vælge en helt andet... - du vil næppe få de store problemer. Det er bare at sætte netværks stikket i "internet" indgangen i routeren, så kører det kablede netværk.

M.h.t. trådløst, skal du lige læse "quick start" guiden der følger med - du skal nemlig lige ind og sætte dit eget password på det trådløse netværk. Du bør IKKE køre med standard password - så leverer du gratis trådløst internet til hele området... (og har selv ansvaret for, hvad folk bruger forbindelsen til).
Avatar billede puren Ekspert
16. juni 2017 - 14:37 #14
@ole har læst hele tråden du gentager dig flere gange om at en router kun kan uddele 254 ip adresser det er ikke rigtigt

Et klasse C net kan kun have 254 enheder
Et klasse B net kan have over 65.000 enheder
Et klasse A net kan have over 16.000.000 enheder

De fleste hjemme Routere giver som standard et klasse C net
Der udover kan man godt få flere wan ip adresser fra din udbyder og routere med mere end en wan port.

Og aldrig brug en Quick start
Start en ny routere op.
Step 1 strøm til
Step 2 sæt en computer til
Step 3 skift password til Webinterface
Step 4 kontrollere om lan netværket er som det skal være
Step 5 set kode on navn på WiFi
Step 6 set internettet til
Avatar billede Daniel Novice
16. juni 2017 - 14:47 #15
"M.h.t. trådløst, skal du lige læse "quick start" guiden der følger med - du skal nemlig lige ind og sætte dit eget password på det trådløse netværk. Du bør IKKE køre med standard password - så leverer du gratis trådløst internet til hele området... (og har selv ansvaret for, hvad folk bruger forbindelsen til)."

holder mig normalt fra koder, da jeg har det med at glemme dem. Hvad mener du med ansvaret i hvad folk bruger dem til? Kan der ske noget ulovligt ved, at andre bruger mit wifi? Og forbindelsen bliver vel ikke dårligere hos mig eller hvordan skal det forstås?

Jeg tror jeg skal have en router, istedet for en hub/switch, det virker til den rigtige løsning, og sådan som jeg har forstået det, så kan jeg sætte alle mine enheder til routeren, så de alle har internet på samme tid.

tak for hjælpen:)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2017 - 15:05 #16
Ja, der kan ske noget ulovligt. Dels kan dine naboer hente ulovlige film/software, begynde at hacke banker via dit netværk, og i det helt ekstreme har vi børneporno. Du vil skulle stå til ansvar for dit eget netværk ( http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/internet/art5490436/Beskyt-dit-tr%C3%A5dl%C3%B8se-net-S%C3%A5-let-kan-du-ende-som-it-kriminel ).

Hvis naboen henter store tunge filer, eller hele tiden streamer film over netværket, vil det også gå ud over din hastighed.

Men er du usikker, kan du selvfølgelig vælge at slå det trådløse netværk fra i første omgang.

Jeg tror bare du skal kaste dig ud i at prøve dig frem - og evt. stille spørgsmål herinde, hvis du går i stå.

@Puren - du bliver ved med at snakke irellevante ting. Daniel vil bare have 5-10 enheder på netværket i sit værelse (antallet er min fortolkning). Det kan man uden at skulle rekonfigurere routeren (som du vist først troede var en hub? - ellers forstår jeg stadig ikke din indledende svada...). Men du kan ikke få 254+ enheder på ,uden at være ude i en helt anden snak - den snak du forsøger at spore os ind på. Men du er altså helt afsporet i forhold til essensen af spørgsmålet.
Avatar billede Daniel Novice
03. juli 2017 - 15:34 #17
Ok den router jeg købte virkede ikke? Ligesom der ingen forbindelse er?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. juli 2017 - 18:22 #18
Prøv at beskrive det lidt nærmere end "virker ikke"...

Hvilken router har du købt?
Præcis hvordan har du sat den til?
Hvilke lamper lyser/blinker?