Avatar billede arnel Seniormester
22. juni 2017 - 12:47 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

IE fryser fast og skal ofte genstartes

Et problem, der i perioder sker alt for ofte. IE "fryser fast", og jeg kan intet gøre - bortset fra CRTL+ALT+DEL - og så klikke på "jobskifte". Så kommer startsiden tilbage, men alle åbne vinduer er lukkede. Jeg spørges: "Den sidste session stoppede uventet. Gendan siden Ja/Nej. Som regel vælger jeg nej - det er mere sikkert. Af og til kan det også være galt på Google Chrome. Et irriterende og tidsrøvende problem.
Kan nogen hjælpe?

Jeg har - desværre - Windows 10. Som Windows var så venlig at installere uden at jeg kunne forhindre det. På det seneste vil Windows  også scanne og reparere E-drevet - det tager et par timer. Hvis jeg vil stoppe det, skal jeg slukke for strømmen. og så håbe på, at scanningen ikke begynder på ny.

Kan nogen hjælpe?
.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juni 2017 - 14:51 #1
Den skanning af e-drevet skal du køre igennem. Der kan være fejl i filer og fysiske fejl på drevet. Kører du videre uden at rette det, så bliver du ved med at ramme fejlen.
Og chkdsk tager meget lang tid - sæt den manuelt i gang en aften og lad den køre natten over (stationær - sluk evt skærmen så kun pc kører videre)
Avatar billede arnel Seniormester
22. juni 2017 - 15:17 #2
Tak, men jeg har allerede kørt den igennem forleden dag, derfor ved jeg, at det tager et par timer. Hvad er det, der ikke er blevet rettet ved første scanning, siden den nu kommer tilbage? Hvor mange gange skal jeg køre den pågældende scanning?
Og hvorfor optræder den på en pc'er, der end ikke er halvandet år gammel?

PS: Hvad er chkdsk?
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2017 - 15:45 #3
fejl opstår, uanset alder på udstyret

chkdsk: checkdisk
den checker og reparerer filer på disken
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juni 2017 - 16:03 #4
Når en pc slukkes mens den er i gang med noget, så markerer den hvilke drev, der ikke er ajourført og filtabellen, som findes i to eksemplarer er ikke længere ens. I de tilfælde vil den skanne disken ved næste start - så det bedste er at lukke ned korrekt. Man tager kun strøm i fald man fx har noget suspekt, man ikke kan komme ud af (fx lås pga vira).
Avatar billede arnel Seniormester
26. juni 2017 - 19:37 #5
Fraværende pga. bortrejse - sorry. Tak for kommentarer. Siden jeg "nødråb" har der ikke været scanninger på E-drevet. Underligt, hvorfor den pludselig dukker 2 x.
Avatar billede arnel Seniormester
26. juni 2017 - 19:38 #6
Ingen bider på flg., så jeg prøver igen:

IE fryser fast og skal ofte genstartes
Et problem, der i perioder sker alt for ofte. IE "fryser fast", og jeg kan intet gøre - bortset fra CRTL+ALT+DEL - og så klikke på "jobskifte". Så kommer startsiden tilbage, men alle åbne vinduer er lukkede. Jeg spørges: "Den sidste session stoppede uventet. Gendan siden Ja/Nej. Som regel vælger jeg nej - det er mere sikkert. Af og til kan det også være galt på Google Chrome. Et irriterende og tidsrøvende problem.
Kan nogen hjælpe?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juni 2017 - 20:31 #7
start dine browsere en ad gangen, og i dem trykker du Ctrl+Shift+Delete
Det er standard og åbner et vindue, hvor du markerer, at du kun sætter hak i linjen med ordet 'cache' - alle andre linjer skal være uden hak. Så rydder du browserdata gemt lokalt (der kan være fejl i og årsag til at browser hænger).
Når det er lavet på alle browsere du bruger, så tøm papirkurven. Test nu IE.
Avatar billede arnel Seniormester
02. juli 2017 - 13:09 #8
Tak for tipset, men det virker ikke. Så...?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juli 2017 - 13:35 #9
Det kan være dit netkort, der taber forbindelsen ud af huset.
Avatar billede arnel Seniormester
02. juli 2017 - 13:58 #10
Tjah? Når jeg bruger min kones gl. bærebare Toshiba, så sker det ikke.
Ej heller når jeg bruger Chrome, der til gengæld ikke er så hurtig at navigere med som IE.
Hvad kan jeg gøre ved et evt. defekt netkort?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juli 2017 - 14:27 #11
kontrolpanel / enhedshåndtering højreklik på dit netværkskort i venstre side, vælg egenskaber og der fanebladet strømstyring. Der skal ikke være hak i 'tillad at comp slukker for at spare strøm'
Avatar billede arnel Seniormester
02. juli 2017 - 19:05 #12
Tak - Da jeg klikkede på netværkskort - egenskaber - fandt jeg intet om strømstyring.
Ikonet Netværksstyring reagerede ikke
Det eneste var "Realtek PCle GLE Family Controller" - og det er vist ikke lige den, jeg skal bruge?

Åbnede så strømstyring - og her ændrede jeg indstillingen for "Status for hhv.  slumring og slukning" fra 45 min. til aldrig. Korrekt?

Funktionerne er åbenbart forskellig fra den ene pc'er til den anden?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juli 2017 - 19:45 #13
strømstyring - bare ret tilbage - det er ikke den.
klik på lup nederst til ventre på skrivebordet, og skriv
kontrol
i søgefeltet - så kan du vælge kontrolpanel (som i win7) - du kan evt højreklikke på den og oprette en genvej via Start eller Processlinjen - men vælg den

I kontrolpanel vælger du Enhedshåndtering og finder i venstre side gruppen Netværkskort, og der dit netværk (er det kablet, så se efter ordet Ethernet)
Højreklik på dit netværkskort der, og vælg Egenskaber - så er der en strømstyring.
Avatar billede arnel Seniormester
02. juli 2017 - 20:09 #14
Men det har jeg allerede gjort, og resultatet var som beskrevet. Et klik på egenskaber viser ikonet netværkskort - det er "dødt".
?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juli 2017 - 20:31 #15
Du kan ikke klikke på linje 'netværkskort' - det er bare en overskrift. Se fx mit
https://www.dropbox.com/s/fxg888avsudohd0/image030.png?dl=0
det skal klikke på > ud for 'Netværkskort' for at åbne gruppen, og så derunder finde dit kort - og det er dernede, du kan højreklikke osv...
Avatar billede arnel Seniormester
05. juli 2017 - 11:30 #16
Tak - fulgte dit link, og kom så til Enhedshåndteringen. Her er der 11 muligheder ud for netværkskort. Uanset hvilken en af dem jeg højreklikker på, så sker der ikke noget, ingen reaktion.
Enten er det min pc'er der er helt håbløs, eller også er det mig, der er idiot?