Avatar billede Jakz Juniormester
26. juni 2017 - 23:07 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Lopopslag af flere koloner

Hej

Jeg er i gang med at prøve at lave en nem måde at slå op og få vist forskellig data fra en database.

Hvis man forstiller sig jeg har en database hvor i der er kolonerne

Ref nr.    Produkt navn    Dato    Pris    Kvantitet      Vægt      Dimensioner

Hvor under informationerne er sat ind.

Det jeg vil er at kunne gøre det sådan at hvis jeg kunne slå op på Ref nr. også vil jeg gerne have den giver mig alle informationerne fra de andre koloner.  Så hvis jeg nu i et andet ark vil lave en faktura liste til en køber så kan jeg blot taste Ref nr. også giver mig den resten af informationer på det pågældende produkt.

Håber det kan lade sig gøre læste i en anden tråd om en der brugte Indeks+Sammenlign, men at det gav problemer når der var mange rækker. Og jeg kunne desuden heller ikke få formlen til at fungere men her er den hvis det kunne hjælpe med at løse problemet:

=INDEKS('Ark1'!$D$1:$D$6;SAMMENLIGN(A1&B1&C1;'Ark1'!$A$1:$A$6&'Ark1'!$B$1:$B$6&'Ark1'!$C$1:$C$6;0))

Som sagt så er det kun til at inspirer, hvis der er en anden måde prøver jeg gerne :)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. juni 2017 - 00:44 #1
simpel loopslag vil da virke hos dig vil jeg mene, hvis der kun er en række pr refnr.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. juni 2017 - 00:49 #2
Avatar billede Mads32 Ekspert
27. juni 2017 - 00:53 #3
Hej Jakz

Det er muligt at løse med simpel Lopslag, men det kræver at der oprettes flere tabeller.
Det kan løses ved at oprette en hovedtabel, og nogle hjælpetabeller der dannes ved hjælp af formler med reference til hovedtabellen.

Jeg har til inspiration vedlagt et link.

Tjek en gang og lad mig høre om det er en mulighed.

https://www.dropbox.com/s/vhp4v4qshvr4k5t/lopslag%20af%20flere%20kolonner.xlsx?dl=0
Avatar billede Jakz Juniormester
27. juni 2017 - 01:31 #4
Mange tak for det hurtige svar :)

Resultatet ser ud til at være lige præcis det jeg leder efter :)

Men det virker som ret uoverskueligt med så mange tabeller.

Jeg prøvede lige at trække/udvidde i ark2 under "Find supplerende oplysninger til Ref nr,"
og der kunne den ikke finde de rigtige informationer ligesom i den du havde lavet. ?

Ideen er at jeg skal lave en hel liste
Avatar billede Jakz Juniormester
27. juni 2017 - 01:37 #5
Fik lige kigget lidt mere på formlen og fandt ud af man bliver nød til at rette i hver celle så den kigger på den rigtige reference hver gang. Er der ikke en måde hvorpå man kan gøre så man bare kan trække i det "ark2" så man ikke manuelt skal rette formlen i alle koloner hver gang ? :)
Avatar billede Jakz Juniormester
27. juni 2017 - 02:38 #6
Har opdaget endnu en komplikation jeg ikke lige kan gennemskue.

Altså først den jeg nævnte før med jeg gerne vil have lavet en liste på Ark2 hvor jeg ligesom dig der har lavet sektionen "Find supplerende oplysninger til Ref nr" så vil jeg gerne have jeg kunne trække/udvidde den så jeg fik mulighed for liste "uendeligt" mange Ref nr. med tilhørende oplysninger. ?

Dernæst vil jeg også kunne have "uendeligt" mange produkter i databasen arket.
Men når jeg tilføjer et produkt skal jeg ændre alle ligningerne i Ark2. ?

Ps. Her refererer jeg til Mads32's dropbox dokument :)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. juni 2017 - 06:13 #7
vil du kun kunne bruge ref, nr til opslag?

Jan.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. juni 2017 - 06:46 #8
Avatar billede Mads32 Ekspert
27. juni 2017 - 08:26 #9
Hej Jakz

Jeg viste blot lidt til inspiration.

Nu har jeg tilrettet lidt af filen så de tilrettet kan finde referencer i et større hovedskema. (Kun rettet for Ref nr). Skemaet kan ændres til at finde flere referencer blot ved at kopiere den nederste linje.

Hovedskemaet er udvidet med 10 linjer.
Hjælpeskema 1 og hjælpeskema 2 er udviddet ved at kopiere nederste linje i skemaerne.

jeg vedlægger link.

https://www.dropbox.com/s/gnwhbwvoe2jvgk3/lopslag%20af%20flere%20kolonner_ver2.xlsx?dl=0
Avatar billede Jakz Juniormester
27. juni 2017 - 13:18 #10
Hej Jan og Mads32

Begge to er løsningen til mit varer opslag
Jeg takker rigtige mange gange :)

Jeg har lige en sidste ting, i dokumentet nedenfor som er en modificering af Jan's løsning kan det ses under fanen "Faktura" at der i de tomme felter står #VÆRDI! og som en følge af dette også står #VÆRDI! under feltet "i alt".
Er det muligt at hvis resultaterne giver ingen værdi at der så står ingenting i feltet, så jeg på den måde kan bevare formlerne i felterne, men stadig få udregnet totalen samt samtidig kunne udskrive den uden der er en masse felter med #VÆRDI! da denne kommer til at være en slags skabelon for nogle gamle nisser der ikke er så computer tekniske :)

https://www.dropbox.com/s/zor5g3ji1ue912z/Vareopslag.xlsx?dl=0
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. juni 2017 - 13:38 #11
=HVIS.FEJL(D7*F7;"")

Jan
Avatar billede Jakz Juniormester
27. juni 2017 - 15:13 #12
Mange tak Jan

I samme dokument kan det ses under fanen Database og kolonnen "Ref nr." At jeg med vilje har skrevet dem usorteret. Jeg prøvede at sortere sådan så de stod i logisk rækkefølge ligesom nedenfor
AA 001
AA 002
BA 001
BB 010
BB 020

Men den sorterer på en mærkelig måde hvad er løsningen her ?

Mvh Jakz
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. juni 2017 - 15:28 #13
AA opfatter excel åbentbart som Å
husk at formatere cellerne som text

Jan
Avatar billede Jakz Juniormester
27. juni 2017 - 15:51 #14
Det var dog besynderligt gad vide om den gør det samme i en engelsk version :)

nå men mange tak for al hjælpen

Jakz
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. juni 2017 - 16:14 #15
velbekomme husk at lukke spørgsmål ved at trykke på løsning.

Jan
Avatar billede Mads32 Ekspert
27. juni 2017 - 16:51 #16
Hej Jan Hansen
Jeg er imponeret over din måde at skrive formler på. Jeg kan desværre kun "Husmandsformler" så jeg må løse udfordringerne på en anden må.

I det eksempel der er linket i #10, har jeg i linje 29 indtast et forkert Ref nr.; og får fejlmarkeringer

Når jeg slette den forkerte indtastning forbliver fejlmarkeringerne i cellerne??? Hvorfor???

Når jeg indtaster er et "rigtig" Ref nr får jeg også fejl. Hvorfor????
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. juni 2017 - 17:56 #17
Tak
1. efter sletning forlader du så cellen?
2.  forkalring på:
HVIS($A29>0;HVISIT(LOPSLAG($A29;VareInfo;2;FALSK);"Varen eksisterer ikke");"")

a. hvis sætningen undersøger om der er indtastning, hvis ikke så blank
b HVISIT tjekker om LOPSLAGet sender noget tilbage
c. LOPSLAG henter data fra rækken hvor varenr. er identisk
d.VareInfo er et område jeg har navngivet (Formler/Navngivning)

ps. jeg kan ikke fremprovokere fejlen

Jan
Avatar billede Jakz Juniormester
28. juni 2017 - 17:02 #18
Hej lige et opfølgende spørgsmål.

Jeg har denne formel
HVIS.FEJL(E7*F7;ELLER(E7*G7);"")
Som jeg ikke kan få til at virke. Det jeg selv har sat ind er denne del
ELLER(E7*G7)

Det jeg gerne vil med denne er at den enten viser summen af et felt eller et andet. og hvis begge felter er uden værdi vises der nul.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. juni 2017 - 18:01 #19
=HVIS.FEJL(E7*F7;HVIS.FEJL(E7*G7;""))

Jan
Avatar billede Jakz Juniormester
28. juni 2017 - 18:18 #20
Tak for hjælpen er der en måde hvorpå man kan prioritere hvilken en af resultaterne den skal tage totalen af ?

Eks

Antal        Pris          Pris m. moms            Total
2              100          125                            250
2                100                                            200

Det er kun nogle gange prisen med moms skal begregnes men når den står der så skal det være den der prioriteres ?
Avatar billede Mads32 Ekspert
28. juni 2017 - 18:19 #21
Hej Jan Hansen

Tak for dit svar #17.

Jeg anvender en exel version 2010, der er formlen HVISIT ikke indeholdt.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. juni 2017 - 19:31 #22
#20
=Hvis(med moms>0;med moms;uden moms)
#21
Prøv noget alla
=Hvis(Celle="I/T";"";celle)
ej afprøvet
Jan