Avatar billede opson Novice
27. juni 2017 - 10:37 Der er 14 kommentarer

CMOS batteri til laptop

Hej Alle, er der nogen af jer der ved hvilket CMOS / Bios batteri der passer til en ENVY 7265NGW / 15-ae105no
på forhånd tak.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juni 2017 - 12:00 #1
Avatar billede milter Ekspert
27. juni 2017 - 16:45 #2
Så vidt jeg kan se, er din Envy højst tre år gammel, sikkert mindre. Hvis det er korrekt, lyder det meget usandsynligt, at CMOS-batteriet fejler noget. Hvad får dig til at tro det?
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juni 2017 - 18:55 #3
#2
Jeg giver dig ret.
Nu har jeg ikke været inde at kikke på maskinen, men på tre år, skulle batteriet ikke kunne løbe tør for strøm vil jeg mene.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juni 2017 - 19:02 #4
Vedhæftede link understøtter yderligere at det dårligt kan være CMOS-batteriet der er synderen:

http://www.computerdk.com/Hardware/computer-power-sources/17675.html
Avatar billede opson Novice
27. juni 2017 - 20:01 #5
Jeg ved at det normalt holder i mange år, men når det er sagt så har jeg skiftet en del bios batterier fordi computeren ikke længere har kunne huske tid og dato, jeg har før skiftet i 4 og 5 år gamle computere, batterier svinger meget i kvalitet, også fra samme producent og serie.
og når denne så ikke kan huske tid og dato så er det jo oplagt at det er batteriet.

men spørgsmålet gik egentligt bare på om det var et alm. cr2032 eller et cr2032 med ledning og evt. hvilket stik. det er min mors computer så det ville være rart hvis jeg kunne købe batteriet så jeg har det når hun kommer :) (stor afstand)
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juni 2017 - 20:48 #6
Jeg har været inde at søge på din computermodel og fandt servicemanualen til denne.
Linket herunder er til denne manual i PDF format. Rul ned til side 17 i manualen, og der vil du kunne se at det er et batteri med ledning er skal bruges.
Der er så galt også varenummer.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04691689

Håber det kan være en hjælp.

Der er temmelig mange dele i sådan en fætter, og disse dele er ikke så let tilgængelige som det er tilfældet i en stationær.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juni 2017 - 20:51 #7
Jeg glemte at nævne at batteriet har nummer "8" på tegningen.
Avatar billede milter Ekspert
27. juni 2017 - 20:57 #8
Hvor gammel er computeren? Hvor meget ændrer tiden sig?

Jeg har aldrig hørt om, at 2-3 år gamle computere behøver et nyt CMOS-battery, medmindre der er en eller anden form for fejl på bundkortet.

Mht. batteritypen, så kan jeg desværre ikke hjælpe dig.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juni 2017 - 21:24 #9
#8
Jeg tvivler også meget på om ikke fejlen ligger et andet sted end hos CMOS batteriet.
Jeg har ligesom du heller aldrig hørt om så kort en levetid for et CMOS batteri.
Avatar billede sergei_ Juniormester
28. juni 2017 - 09:42 #10
Havde samme problem fordi jeg afbrød strømmen til PC'en på en stikdåse, når jeg ikke brugte den. På et tidspunkt løber CMOS batteriet tør, men virker igen når den er genopladet.
Avatar billede opson Novice
28. juni 2017 - 19:01 #11
Sergei_ der lades ikke på CMOS batterier
ErikHg: det var lige netop service manualen jeg skulle bruge, men kunne ikke finde den TAK.

Jeg er enig med jer i at det er tidligt, men de kan lige så vel være fejlbehæftet fra producenten som alle mulige andre dele.

Men når det så er sagt, hvad mener i så der er galt hvis ikke det er CMOS?
Avatar billede milter Ekspert
28. juni 2017 - 21:54 #12
Hvis det kun er et problem med korrekt dato og tid, så gentager jeg lige mine spørgsmål i 8:

Hvor gammel er computeren? Hvor meget ændrer tiden sig?
Avatar billede opson Novice
14. juli 2017 - 12:39 #13
Hej igen beklager det sene svar.
Computeren ur og dato står stille når computeren sover eller er slukket og fortsætter så nå computeren tændes.
hvis det var batteriet, så ville den nok normalt være helt skæv og ikke bare stå stille.
andre forslag til et stillestående ur?
Avatar billede opson Novice
14. juli 2017 - 12:40 #14
Computeren er 3 år gammel.