Avatar billede Nikolaj_IP Juniormester
27. juni 2017 - 15:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Indsæt formular via VBA til dynamisk LOPSLAG over i lukket fil

Hejsa,

Jeg sidder og kæmper med at lave et LOPSLAG over i en lukket fil via VBA.

Har LOPSLAG'et som fungerende formel i D-kolonnen, den ser ca. sådan her ud:
=HVIS.FEJL(HVIS(C2="K";"--";HVIS(LOPSLAG(A2;'C:\Whatever\[Prisfil.xlsm]priser'!A:J;10;FALSK)=0;"Låst";"Åben"));"FEJL")
- C-kolonnen kan have værdien "K" eller "O", hvis den er K skal der stå "--" i D.
- Den returnerede værdi fra LOPSLAG'et kan være 0 eller 1, er den 0 skal der stå "Låst" i D og ellers "Åben".

Er kommet frem til at der er to muligheder, da det i sig selv er "umuligt" at lave et direkte opslag over i en lukket fil fra VBA, her er de:
- Man kan via VBA åbne filen, lave LOPSLAG'et og så lukke filen igen.
- Man kan alternativt via VBA indsætte formlen i D-kolonnen.

Jeg har prøvet begge dele og vil nu gerne indsætte formlen i D-kolonnen via VBA - men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke.
Koden kommer til at ligge i et For Each loop, der arbejder sig igennem en lang række ID'er i A-kolonnen.

Indtil videre har jeg lavet følgende, der ikke virker (Error 400):
Range("D" & cr).Formula = "=HVIS.FEJL(HVIS(C" & cr & "=""K"";""--"";HVIS(LOPSLAG(A" & cr & ";'C:\Whatever\[Prisfil.xlsm]priser'!A:J;10;FALSK)=0;""Låst"";""Åben""));""FEJL"")"
Her er cr en variabel, der angiver den nuværende rækkes nummer: "D" & cr = D1, D2, D3, osv efterhånden som løkken kører.
Har prøvet med enkelt plinger ('), enkelt dobbelt plinger ("), samme resultat/lignende errors.

Jeg arbejder i Excel 2016 på dansk.

Mvh Nikolaj.
Avatar billede Nikolaj_IP Juniormester
27. juni 2017 - 15:33 #1
Har fået den til indsætte det (næsten) rigtigt ved at fjerne = fra formlen:
"HVIS.FEJL(..." I stedet for "=HVIS.FEJL(..."
Desværre ser den det jo så som tekst og ikke en formel i selve Excel arket. Hvordan løser man det?

Mvh Nikolaj.
Avatar billede store-morten Ekspert
27. juni 2017 - 15:52 #2
Prøv at tilføje: Local, fordig du skriver formlen på dansk.

Range("D" & cr).FormulaLocal ............
Avatar billede Nikolaj_IP Juniormester
28. juni 2017 - 08:14 #3
Hej store-morten,

Mange tak for dit svar, det lader til at det var det.
Arbejder med en række større Excel filer, hvor Excel er på dansk - nogle andre steder i VBA jeg skal være opmærksom på noget tilsvarende/en tilsvarende inkompatibilitet mellem dansk/engelsk?

Mvh Nikolaj.
Avatar billede store-morten Ekspert
28. juni 2017 - 10:52 #4
Din makro vil kun virke i en dansk version af Excel, når du bruger:

Range("D" & cr).FormulaLocal = "=HVIS.FEJL(HVIS(C" & cr & "=""K"";""--"";HVIS(LOPSLAG(A" & cr & ";'C:\Whatever\[Prisfil.xlsm]priser'!A:J;10;FALSK)=0;""Låst"";""Åben""));""FEJL"")"

Ellers skal du oversætte din formel til engelsk, så kan du bruge:

Range("D" & cr).Formula = "=IFERROR(IF(C" & cr & "=""K"",""--"",IF(VLOOKUP(A1,'C:\Whatever\[Prisfil.xlsm]priser'!A:J,10,FALSE)=0,""Låst"",""Åben"")),""FEJL"")"
Avatar billede Nikolaj_IP Juniormester
29. juni 2017 - 08:40 #5
Okay, så hvis jeg skriver formlen på engelsk i VBA, burde det ikke være nødvendigt med FormulaLocal / så kan jeg "nøjes" med Formula?
Og formlen kommer stadig til at virke på trods af at mit Excel er sat til dansk?