Avatar billede namgrab Juniormester
03. juli 2017 - 15:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

makro kan pludselig ikke aktiveres

PC:  MSI CX720
OS:  Windows 10/64
Office 365  -  excel

Jeg har hidtil kørt en makro ved at aktivere via CTRL Z, men nu er dette ikke muligt. Ingen reaktion over et blim. Hvis der foretaget rettelser i arket lige før aktivering foretages blot en sletning af den givne rettelse/data.
Hvad kan årsagen være?
Hvor kan jeg finde makroen - det er mange år siden jeg konstruerede den!
Hvor kan jeg evt. rette kommandoen?
Sidder og mangler udførelsen meget alvorligt!
Avatar billede anedi Ekspert
03. juli 2017 - 15:44 #1
CTRL Z bruges normalt som genvej til at slette forrige indtastning.
Du skal derfor sikre, at makroen er gemt i PERSONAL.XLSB, ellers tror jeg standardinstillingen tager over.
Du kan læse mere her eksempelvis: http://www.exceltactics.com/make-custom-keyboard-shortcuts-using-macros/

Vh
Anedi
Avatar billede namgrab Juniormester
03. juli 2017 - 16:05 #2
Jeg vidste egentlig godt det med CTRL Z, men trods dette har makroen fungeret med den kommando  i 20 år lige indtil nu!!
Jeg har nu fundet makroen i Visual basic (men ikke kodningen) , men kan ikke aktivere den via 'run' idet der tilsyneladende kræves et navn på makroen (som jeg ikke kan se noget sted).
Kan årsagen være den seneste opdatering af office?? Og er det fordi den oprindelige makro blev konstrueret helt tilbage i W97 eller sådan noget. Den har kørt upåklageligt i samtlige versioner af Windows lige siden!
Jeg vil nødig til at genoprette makroen, men det er måske den vej, selv om det lyder sært, eller hva'?
Hvis en ny makro skal konstrueres bliver der lige et par spørgsmål, men lad os lige se tiden an, om der kommer en løsning fra 'eksperten' ;-)
Avatar billede namgrab Juniormester
03. juli 2017 - 16:53 #3
Fortsættelse af problem:

Har lige prøvet at køre makroen i et andet regneark (identisk) - fra sidste år - hvor makroen fungerer. Det må vel så være i forbindelse med opdateringen af office at problemet opstår??????
Avatar billede jens48 Ekspert
03. juli 2017 - 23:53 #4
Og det er ikke blot fordi du har gemt din gamle xls W95 fil som en xlsx fil uden makro i stedet for en xlsm fil med makro?
Avatar billede namgrab Juniormester
04. juli 2017 - 07:09 #5
Den gamle W95 fil har ikke været aktuel i 20 år. der er lavet 22 efterfølgende filer af samme slags gennem samtlige versioner af Windows, Så nej, alt har været OK lige til forleden dag. fil2016.xlsm med samme makro hvorfra fil2017 (hvor makroen pludselig ikke kan aktiveres) er kopieret i januar og kørt 8 gange, så det er da mystisk, at det nu ikke er muligt at køre den med den hidtidige kommando (CTRL Z).
Avatar billede namgrab Juniormester
04. juli 2017 - 08:44 #6
Ved videre analyse af situationen har jeg opdaget 2 ting:

1)  I den seneste fil (2016) bliver angivet en bjælke med teksten 'advarsel makro er deaktiveret' - 'aktiver makro').  Denne bjælke bliver nu ikke mere vist i den aktuelle fil.

2)  Tilhørende (aktuel)  Visual basic fil viser ikke kode-filen (blank side), men i (2016) vises hele kodningen (=makroen).

Kan man kopiere denne visual basic makrofil  fra (2016) til den aktuelle fil og få den til at fungere? excel-filerne er helt identiske i opbygning om end med forskellige data. Jeg vil ikke forsøge nogle krumspring før jeg hører en kommentar fra ekspert-feltet :-). Er bestemt ikke skarp udi denne disciplin (visual basic kodning)!!
Avatar billede namgrab Juniormester
04. juli 2017 - 09:20 #7
SÅ er problemet løst! Jeg er lykkedes med at kopiere modulet fra den ene fil til den aktuelle, hvorefter det hele virker som tilforn. Forstår blot ikke hvordan makromodulet kunne forsvinde, men pyt, nu kører det.
Man kan få mange gode oplysninger når man ulejliger sig med at søge disse via F1. Så undskyld til jer, der brugte tid på sagen.