Avatar billede Daniel Novice
03. juli 2017 - 15:42 Der er 7 kommentarer

Et nyt/brugt grafikkort til min pc? hvlken?

Hej jeg vil gerne spørge om, hvordan vælger man grafikkort til ens pc? Kan jeg bare gå ned i elgiganten eller på dba.dk og købe et, og så virker det?

Mit system:
Intel core duo E4500, 2,2 ghz.
Windows 10
System: Dell vostro 200
Bios: phoenix Awardbios v6 00PG
Hukommelse 3072 mb ram

tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2017 - 15:52 #1
det skal passe i din PCI port.
den kan være PCIe x16 for eksempel...
det ved jeg dog ikke.. har du ikke en bog med bundkortet beskrevet i ? det medfølger ved køb eller står på faktura. ?
Avatar billede Daniel Novice
03. juli 2017 - 16:04 #2
Ingen anelse hvad en pciex16 er? Jeg har desværre ingen bog med mit bundkort, men jeg kan selvfølgelig åbne pcen, og se hvad der står?
Avatar billede Slater Ekspert
03. juli 2017 - 17:03 #3
Det er ikke helt sandt hvad sidwave siger. Alle PCIe porte er kompatible med hinanden. Nyt grafikkort er faktisk noget af det nemmeste at købe, for er din computer bare mindre end 10 år gammel, så vil næsten alt passe.

Det du skal passe på er, om din strømforsyning producerer nok strøm til kortet og om du har de rette ledninger fra den, og om der fysisk er plads til kortet i kabinettet. Og hvis du har PCIe 1.0 vil du godt kunne bruge kort der er PCIe 2.0 og 3.0, men du vil ikke kunne udnytte kortenes hastighed helt.

Men for at vi kan svare på dette, er du nødt til at finde ud af, hvilket bundkort og hvilken strømforsyning du har.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. juli 2017 - 22:52 #4
Avatar billede Daniel Novice
05. juli 2017 - 14:57 #5
Jo det er en dell vostro 200:) vil lige tjekke bundkortet, men det er den samme model som du har et link til
Avatar billede ecaspar Mester
06. juli 2017 - 15:00 #6
Hvis dit gamle grafik kort virker skal der godt nok tungtvejende argumenter til for at investere penge i et grafikkort til så gammel en maskine. Det ser ud til der er et PCI-express slot på billeder af bundkortet
Du kan sagtens finde et der passer  måske et brugt  et Geforce 750.....
Men skal den bruges til spil er det måske lidt spildt krudt når flaskehalsen er processoren. Som Slater skriver skal du også checke strømfosyningen da du kan være nødsaget til at købe en ny for at have strøm nok til grafikkortet.
Spar pengene op til en ny PC eller kig efter et godt brugt tilbud hos eks brugtecomputere.dk  eller guloggratis.dk
Avatar billede hrc Mester
28. marts 2018 - 13:00 #7
Lidt sen kommentar, men ja, din PC er ikke stor nok. Desuden skal du nok regne med, at en færdig-PC's strømforsyning er skræddersyet til maskinen. Der er ikke lavet plads til ret meget andet end en ekstra harddisk. Drop tanken og gå på jagt efter en brugt "gamer" i stedet.