Avatar billede Mathias Neessen Juniormester
03. juli 2017 - 16:12 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Stationær kan ikke starte helt.

Hej eksperter! Jeg har en gamer stationær computer med Windows 10.
Når jeg tænder den kommer den som normalt op med loading symbolet og Windows logo. men den kommer ikke videre.

Også siger den sådan en ''klik-lyd'' ligesom et ur siger tik tak, så siger den bare klik klik, inde fra maskineriet.

Kan de være fordi jeg ikke har så meget plads tilbage på mit drev?

Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2017 - 16:16 #1
Klik lyde er typisk harddiske der er ved at stå af.
Har du to diske i den eller kun en?
Hvis du har to og det er data disken der klikker, så prøv at afmontere datakabel fra den defekte disk.
Starter den så helt op?
Avatar billede Mathias Neessen Juniormester
03. juli 2017 - 16:21 #2
Jeg har to diske, en til mit Windows og et til Steam og den slags. men mister jeg noget data hvis jeg tænder den uden det ene drev?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2017 - 16:21 #3
Har hørt fra andre at en disk også kan klikke hvis den får for lidt strøm. Dette har jeg dog ikke selv erfaret.
Man kan prøve at tjekke om strømkabler giver korrekt forbindelse på disken. Men i de fleste tilfælde er disken på vej til at fejle helt.
Avatar billede Mathias Neessen Juniormester
03. juli 2017 - 16:23 #4
Øv surt, faktisk har den klikket i lang tid, specielt når jeg har spillet store spil, så har den klikket ekstremt igennem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. juli 2017 - 16:23 #5
#1
Jeg må sige at det også var min første tanke af det er harddisken der er syg/døende.
Det er i hvert fald ikke noget godt tegn :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2017 - 16:24 #6
Har du fået lokaliseret at det er Steam disken der fejler?
Hvis det er Windows disken er der ikke noget at gøre med systemet.
Avatar billede Mathias Neessen Juniormester
03. juli 2017 - 16:29 #7
Jeg kan ikke lokalisere hvilken disk det er, da begge sidder lige op af hinanden.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2017 - 16:33 #8
Hvis dit system er installeret på normal vis, og din disk 2 kun er datadisk vil du ikke miste noget ved at starte op kun på systemdisken.
Umiddelbart bør din systemdisk sidde på 1 sata stik på bundkortet. Kan hedde stik0 dog.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2017 - 16:35 #9
Får du koblet den forkerte af vil den sige "insert system disc"
Avatar billede Mathias Neessen Juniormester
03. juli 2017 - 16:44 #10
Okay nu har jeg koblet den ene disk af, og det var den med mit windows system på. Nu klikker computeren ikke mere, så mon ik det er den.

Hvad kan jeg gøre nu? Skal jeg resette disken også installere nyt windows
Avatar billede Mathias Neessen Juniormester
03. juli 2017 - 16:51 #11
Vent! Nu tilkoblede jeg disken igen, og nu kom jeg endelig ind. Men faktum er at disken siger klik lyde. Hvad kan det betyde?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2017 - 17:17 #12
Faktum er at din systemdisk sandsynligvis er ved at gå i stykker.
Du slipper sikkert ikke for køb af ny disk og geninstallere systemet.
Avatar billede poko1 Ekspert
03. juli 2017 - 17:19 #13
220661 Har fuldkommen ret i sine antagelser anskaf dig hurtigst mulig en ny Harddisk.
Avatar billede INK Ekspert
03. juli 2017 - 17:25 #14
Hvis du har mange programmer installeret og systemet iøvrigt kører godt, kunne du overveje at klone disken inden den går ned. Men en frisk Win10 installation er nu også godt. Du kunne overveje at spendere en SSD disk.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2017 - 17:30 #15
Hvad hvis man kopierer system databasen, så kan man vel kopiere programmerne så de fungerer efter en nyinstallation?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2017 - 17:41 #16
Rettelse: Registreringsdatabasen.
Avatar billede INK Ekspert
03. juli 2017 - 17:47 #17
#15 og #16. Har ingen erfaring med den metode, men mener at det kræver en kloning af disken.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2017 - 18:28 #18
Ok, jeg har engang talt med en, som sagde, at han havde kopieret sine programmer samt registreringsdatabasen, og at da han lagde det ind på en ny disk fungerede det helt som det skulle. Og det lyder sandsynligt, for en geninstallation betyder jo netop, at de registreres igen, og det er de jo så, når registreringsdatabasen følger med.
Avatar billede INK Ekspert
03. juli 2017 - 18:41 #19
#18 Nu skal vi jo ikke pindehugge om kopiering og kloning. Men der findes gratis software, der kloner en harddisk til en ny harddisk eller SSD. Den nye bliver så identisk med den gamle og kan indsættes og køre.
Det med at kopiere individuelle filer kræver nok en større viden end min ;-), så jeg ville bruge et standardsystem:
http://www.backup-utility.com/disk-clone-software.html
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. juli 2017 - 18:59 #20
#14
Det var lige nøjagtigt hvad jeg også vil foreslå det med at købe en SSD.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. juli 2017 - 19:00 #21
AOMEI backupper er meget enkelt at bruge og det virker:
http://www.backup-utility.com/
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2017 - 19:57 #22
¤19-21 Jeg er slet ikke uenig. Jeg bruger selv AOMEI. Jeg stillede bare spørgsmålet af nysgerrighed, fordi jeg kom i tanke om det. Det skulle jeg nok have skrevet :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. juli 2017 - 20:04 #23
#19
Jeg købte i vinters en brugt bærbar med Windows 7 64 bit installeret på en almindelig 2,5" harddisk.
For at få lidt mere fut i den, købte jeg en SSD på 500 GB, klonede HDD´en så jeg havde en SSD med et fuldt fungerende Windows 7 styresystem lige klar til brug.
Jeg købte og ekstra RAM blokke så der nu er 16 GB, mod før kun 8 GB. Alt i alt en succes.